انفجار مجدد در بزرگترین لوله انتقال گاز ایران به ترکیه

سومین انفجار طی یک ماه گذشته

دو هفته پس از انفجار خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه و توقف صدور گاز به آن کشور، و یک هفته پس از انفجار بزرگترین لوله انتقال نفت کشور در خوزستان، سخنگوی شركت ملی گاز ایران از انفجار مجدد خط لوله صادراتی گاز ایران به تركیه در ساعات اولیه بامداد جمعه بیست و یکم امرداد ماه خبر داد. 

 به گزارش فارس، بامداد امروز خط لوله انتقال گاز ایران به تركیه در داخل خاك این كشور منفجر شد و شلعه های آتش ناشی از این انفجار تا ارتفاع ۶۰ متری بالا رفت. به دنبال وقوع این انفجار كه در بخش شرقی تركیه رخ داده، مجددا صادرات گاز ایران به تركیه متوقف شده است. 

 بر اساس این گزارش، مجید بوجار‌زاده با اشاره به این انفجار كه ساعت یك و ده دقیقه بامداد امروز رخ داد، گفت: این خط در ۶۰ كیلومتری مرز بازرگان در خاك تركیه بار دیگر منفجر شد كه صادرات گاز ایران به محض اطلاع شركت ملی گاز از این حادثه قطع شده است. 

 سخنگوی شركت ملی گاز ایران تصریح كرد: ما در مكاتباتی اعلام آمادگی كردیم كه می‌توانیم خط را تعمیر كنیم. 

 وی تصریح كرد: شركت بوتاش تركیه هنوز علت انفجار خط را اعلام نكرده است. 

 بوجارزاده تصریح كرد: سابقه‌ایی كه طرف ترك از تعمیر این خط داشته است نشان می‌دهد صادرات گاز ایران حداقل ۳ تا ۷ روز به این كشور قطع خواهد بود. 

 بر اساس این گزارش، پلیس تركیه احتمال تروریستی بودن این حادثه را رد نكرده است. 

 پیش تر گروه های کرد مسلح منطقه، بارها این خط لوله را هدف حملات خود قرار داده بودند.

 گفتنی است چهاردهم مردادماه نیز، خط لوله انتقال نفت قلعه‌نار به تاسیسات نفتی اهواز به عنوان یکی از بزرگترین لوله انتقال نفت کشور دچار انفجار و آتش‌سوزی شد.

 دو هفته گذشته نیز خط لوله سی اینچی صادرات گاز ایران به ترکیه، در سه کیلومتری جاده دوغوبیازیت به مرز بازرگان توسط گروههای مخالف جمهوری اسلامی دچار انفجار شده بود که با وجود توقف صادرات، پس از یک روز صدور گاز طبیعی ایران به ترکیه از سر گرفته شد.

0 comments:

ارسال یک نظر