رشد ٩ درصدی آمار خودکشی در ایران؛ روزی ده نفر

افزایش خودسوزی در کشور

یک مقام پزشکی قانونی جمهوری اسلامی اعلام کرد که "میزان خودکشی در کشور، درسال ۸۹ به نسبت سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است."

 به گزارش ایلنا، توافقنامه سازمان پزشكی قانونی با صلیب سرخ بین الملل به دلیل نبود توافق روی چند بند امضا نشد، که مقرر گردید وزارت خارجه ایران موضوعاتی را پیگیری كند و سپس این توافقنامه امضا شود.

 این گزارش می افزاید احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی، روز دوشنبه ۲۴ مرداد، با بیان اینکه آمار خودکشی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ / ۹ درصد افزایش داشته، گفت: "در سه ماهه نخست سال جاری ۹۵۲ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند که از این میان ۲۷۴ نفر زن و ۶۷۸ نفر مرد بوده‌اند."

 وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال گذشته ۸۷۰ نفر در کشور خودکشی کرده‌اند گفت: در سه ماهه نخست سالجاری آماری خودکشی ۴/ ۹ درصد افزایش داشته است. 

 به گفته شجاعی درسال ۸۸، ۳ هزار و ۱۲۲ مورد خودکشی و در سال ۸۹، ۳ هزار و ۶۴۹ مورد خودکشی به سازمان پزشکی قانونی گزارش شده است. 

 رئیس سازمان پزشکی قانونی نتیجه گرفت که آمارخودکشی سال قبل، نسبت به سال پیش تر حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.

 بنا بر داده‌های موجود، آمار ثبت شده خودکشی در سال ۱۳۶۳ از ۳ / ۱ در صدهزار به ۶ در صد هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۸۳ رسیده است. 

 گفتنی است بدلیل عدم انتشار دقیق موارد متعدد خودکشی یا خودسوزی در کشور، آمار دقیق و قابل اتکایی از کمیت و شکل خودکشی در ایران وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، معاون سازمان پزشكی قانونی همچنین وجود آمار خودسوزی در بین آمار اعلام شده سوختگی را تایید كرد. 

 خبرگزاری ایسنا چندی پیش نوشته بود مدیر کل آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی ایران آمار خودکشی در ایران را شش تا هفت نفر در هر صد هزار نفر اعلام کرده، که ایلام در این میان، بالاترین میزان خودکشی در کشور را دارد. همچنین نرخ خودکشی دختران زیر سی سال از راه خودسوزی در ایلام و کرمانشاه نگران کننده است.

 ماه گذشته همچنین سازمان پزشكی قانونی اعلام کرد که در سه ماهه نخست امسال ۵۵٢ نفر به دلیل سوختگی جان خود را از دست داده‌اند در حالی كه در مدت مشابه سال پیش این رقم ۵٧۵ نفر بود.

 گفتنی است این خبرگزاری در گزارشی از نتایج پژوهشگران کشور، اعلام کرده بود که عواملی چون مشکلات اقتصادی، جنسیت، سن، میزان همبستگی با اطرافیان، فشارهای روحی و اجتماعی از علت‌ها و انگیزه‌های خودکشی هستند و در میان عوامل رایج خودکشی در کشور، بیشترین سهم را افسردگی و اختلافات خانوادگی با ۴۱ درصد از آن خود کرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر