اعتراض خبرگزاری جمهوری اسلامی به 8 روز انفرادی یک متهم در نروژ

جرس: در حالی که هزاران متهم سیاسی و غیرسیاسی پس از بازداشت، برای مدت‌های طولانی (گاه تا ماه‌ها) در سلول انفرادی محبوس می‌شوند، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به بازداشت یک متهم در نروژ در سلول انفرادی آن هم برای 8 روز واکنش نشان داد و شرایط وی را با استانداردهای حقوق بشری مغایر دانست.
 
ایرنا در خبری با عنوان «حبس شكنجه گونه جوان مراكشي در نروژ همچنان ادامه دارد» به ادامه‌ی بازداشت یک متهم مقیم نروژ در سلول انفرادی اعتراض کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی وضع بازداشت شدگان را در نروژ مغایر استانداردهای حقوق بشری بین المللی ارزیابی کرده است. روشن بودن پیوسته‌ی چراغ در سلول انفرادی، و عدم امکان دسترسی به دارو، ازجمله مواردی است که ایرنا آنها را غیرانسانی دانسته است. اعتراض ایرنا به این مورد، درحالی مطرح می شود که هزاران متهم سیاسی در جمهوری اسلامی گاه برای ماه‌ها در سلول‌ انفرادی محبوس بوده‌ و هستند.

ازجمله، بسیاری از حامیان جنبش سبز و فعالان سیاسی و دانشجویی و مطبوعاتی که پس از انتخابات بازداشت شدند، برای هفته‌ها و گاه چند ماه، در سلول انفرادی محبوس شدند و با انواع و اقسام بدرفتاری‌ها مورد آزار و اذیت فیزیکی و روانی قرار گرفتند.

متن کامل خبری که خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز منتشر کرده به شرح زیر است:

تهران - انتشار خبر وضعيت نامناسب حبس و شكنجه گونه بودن شرايط يك زنداني مراكشي در نروژ، اعتراض هاي حقوق بشري به برخورد نامناسب اين كشور با زندانيان را دوباره مطرح كرده است. 

شبكه دو تلويزيون نروژ گزارشي با عنوان هشت شبانه روز در حبس انفرادي با موضوع شيوه مجازات انفرادي زندانيان در اين كشور را پخش و در آن بر ادامه سوء رفتار و نقض بارز حقوق فردي زندانيان توسط نظام قضايي اين كشور تاكيد كرد. 
به گزارش ايرنا، در اين گزارش آمده است: يك جوان 25 ساله مراكشي مقيم نروژ پس از پنج شبانه روز حبس انفرادي در زندان مركزي اسلو براي نجات از اين وضعيت، توسط يك چنگال پلاستيكي به بدن خود آسيب زد. 
اين جوان گفته است: اگر چاقو در دسترس داشتم براي خلاصي از اين وضعيت، خودكشي مي كردم. 

اين رسانه نروژي افزود: در حالي جوان مراكشي در اين وضعيت غيرقابل تحمل محبوس است كه از چند عارضه از جمله آسم و آلرژي شديد رنج مي برد و در چنين شرايط دشواري، مسئولان زندان نيز شش شبانه روز به وي اجازه استفاده از دارو را ندادند. 
براساس اين گزارش، قوانين جزايي نروژ تحمل بيش از دو روز سلول انفرادي را غيرقانوني مي داند، در حالي كه اين متهم با ادعاي نبود جاي كافي در زندان اسلو، تاكنون هشت شبانه روز را در حبس موقت و انفرادي بسر برده است. 
افزون بر جلوگيري از دسترسي به دارو، روشن بودن هميشگي چراغ به گونه اي كه مانع استراحت و خواب زنداني شود همراه با تداوم حبس در سلول انفرادي، سبب شده است عوارض جسمي و رواني متهم در زندان نيز افزايش يابد. 
نروژ تاكنون چندين بار از سوي كميته مبارز با شكنجه در اروپا مورد انتقاد قرار گرفته و به علت شدت اين اقدامات نيز بارها تذكر دريافت كرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر