فشار روسیه و چین بر ایران در اجلاس شانگهای

ایران گفته است که بار اصلی غنی سازی را به فردو منتقل می کند

رهبران چین و روسیه روز چهارشنبه از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران خواسته اند برای رفع بن بست ناشی از اختلاف بر سر برنامه اتمی ایران بیشتر بکوشد.

این درخواست در اجلاس منطقه ای سازمان همکاری های شانگهای که در شهر آستانا پایتخت قزاقستان برگزار می شد مطرح شد.

محمود احمدی نژاد که در اجلاس سال قبل غایب بود در این اجلاس از غرب به عنوان "برده داران و استعمارگران" نام برد. ایران به عنوان کشور ناظر در این اجلاس شرکت می کند.

هو جینتائو رئیس جمهور چین و دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه در این اجلاس دیدارهای جداگانه ای با محمود احمدی نژاد انجام دادند.

خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، گزارش داد که چین ایران را ترغیب کرده است "گام های ملموس در زمینه ایجاد اعتماد" بردارد و "فرآیند گفتگو را سرعت بخشد".

به گفته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، آقای مدودف نیز محمود احمدی نژاد را ترغیب کرد رویکرد سازنده تری در قبال مساله برنامه اتمی ایران در پیش گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای لاوروف گفت: "هرچند ما خیلی نگران آنچه در این منطقه اتفاق می افتد هستیم، اما احساس می کنیم که فراموش کردن بن بستی که در ارتباط با برنامه اتمی ایران ایجاد شده اشتباه است."

او افزود: "به رئیس جمهور ایران گفته شد که لازم است همکاری سازنده تری با شش [قدرت جهان در قالب گروه 1+5] داشته باشد - و مهمتر از هر چیز نیاز به بهبود شفافیت در تماس [ایران] با آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد."

به گزارش رویترز آقای لاوروف گفت که واکنش آقای احمدی نژاد "مثبت" بوده است و افزود: "او اذعان کرد که 1+5 یک ابزار مهم است، مکانیسم مهمی که ایران آماده همکاری با آن است، از جمله در ارتباط با برنامه اتمی."

به گفته لاوروف ایران همچنین خواهان بحث درباره "سایر مسائل از جمله تخفیف تحریم هاست."

بنابه این گزارش روسیه و چین هفته گذشته در اقدام مشترکی با قدرت های غربی به ایران گفتند که "ناکامی های مستمر" آن در پیروی از قطعنامه های سازمان ملل نگرانی ها درباره ابعاد احتمالا نظامی برنامه اتمی ایران را "تشدید" می کند.

بیانیه آمریکا، آلمان، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا خطاب به ایران یک روز پس از آن صادر شد که این کشور اعلام کرد ظرفیت تولید اورانیوم با خلوص 20 درصد را سه برابر می کند. ایران همچنین گفت که فرآیند غنی سازی را از نطنز به تاسیسات زیرزمینی فردو منتقل می کند.

قطعنامه های شورای امنیت در مورد برنامه های اتمی ایران از این کشور می خواهد بخشی از فعالیت های هسته ای خود به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد و در مورد این فعالیت ها، اطلاعات جامع و شفافی را در اختیار آژانس بین المللی قرار دهد.

ایران برخلاف سوءظن غرب می گوید که برنامه اتمی اش صرفا جنبه غیرنظامی دارد.

در اجلاس شانگهای محمود احمدی نژاد همچون گذشته مشکلات جهان را به گردن غرب انداخت.

او گفت: "آیا هیچ یک از ما از بمب اتم علیه شهروندان بی‌دفاع سایر ملت‌ها استفاده کرده است؟"

او همچنین گفت: "به چه دلیل برده‌داران، استعمارگران، تجاوزگران و مسببان اصلی همه مشکلات جامعه بشری باید بتوانند با تغییر چهره و با ادعای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر ملت‌ها و کشورهای ما را تحت فشار قرار دهند؟"

0 comments:

ارسال یک نظر