عبدالله شهبازی فردا راهی زندان می شود

جرس: عبدالله شهبازی تاریخ نگار و محقق در پی شکایت فرماندهان سپاه به دلیل نگارش و انتشار کتابی فردا راهی زندان می شود.

در پي شکايت سردار عبدالعلي نجفي ( فرمانده پيشين سپاه مقاومت فارس و سپس سپاه حفاظت انصارالمهدي)، سرهنگ ابراهيم عزيزي (فرمانده پيشين سپاه ناحيه مقاومت شيراز و فرماندار اسبق شيراز)، محمود قوام (نوه ابراهيم خان قوام‌الملک شيرازي) و عده‌اي ديگر بر علیه عبدالله شهبازی به دليل نگارش و انتشار کتاب «زمين و انباشت ثروت: تکوين اليگارشي جديد در ايران امروز» به اتهام «تهمت و افترا و نشر اکاذيب و توهين» به يک سال و پنج ماه حبس قطعي محکوم شده‌ است.
اتهام عبدالله شهبازي نگارش کتاب «زمين و انباشت ثروت: تکوين اليگارشي جديد در ايران امروز» در بيش از 1400 صفحه است که در فروردين 1387 در وبگاه شهبازي انتشار يافت. انتشار اين کتاب در زمان خود جنجالي بزرگ برانگيخت و به استعفاي شيخ محي‌الدين حائري شيرازي، امام جمعه شيراز، و برکناري سردار عبدالعلي نجفي، فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدي، انجاميد. شهبازي نيز بازداشت شد ولي به دليل جنجال رسانه‌اي که دستگيري وي برانگيخت پس از يک شب آزاد شد. پرونده اتهام شهبازي، تحت عناوين «تهمت و افترا و توهين و نشر اکاذيب» در مرحله دادسرا، بدون طي روال عادي قانوني، از جمله احضار شهود و استعلام از مراجع ذيربط درباره صحت و سقم مدارک و مستندات وي، در شعبه چهار دادياري دادسراي عمومي و انقلاب شيراز، به ريآست حسن قائد جدول، به صدور قرار مجرميت انجاميد و پرونده به شعبه 102 دادگاه عمومي شيراز، به رياست روح‌الله قهرماني نمدي، ارجاع شد. دادگاه فوق نيز، بدون اعتنا به دفاعيات و درخواست‌هاي شهبازي، از جمله احضار شهود و استعلام درباره صحت و سقم دعاوي و مستندات و مدارک شهبازي، او را به پنج ماه حبس تعزيري محکوم کرد. شهبازي به حکم صادره اعتراض نمود و پرونده به دادگاه‌ تجديد نظر رفت. دادگاه تجديد نظر، طبق همان رويه يکجانبه پيشين، حتي بدون احضار شهبازي و استماع دفاعيات و مستندات وي، حکم فوق را به يک سال و نيم زندان افزايش داد.
عبدالله شهبازی در وبسایت شخصی خود طی یادداشتی با عنوان فردا به زندان می روم نوشته است :
« گفتني‌ها را پيش‌تر گفته‌ام؛ هم در لايحه دفاعيه دادگاه بدوي و هم در يادداشت‌ قبلي در اين وبگاه. حکم را عادلانه و روال رسيدگي به پرونده را بي‌طرفانه نمي‌دانم و دلايلم را، از جمله عدم احضار شهود و عدم اثبات افترا و تهمت و کذب بودن اسناد مندرج در کتاب، به تفصيل نوشته‌ام. اين اعتراض البته تلقي شخصي من است و مانع از آن نيست که از آقاي روح‌الله قهرماني، قاضي محترم دادگاه بدوي که خود از فرزندان عشاير فارس‌اند، به دليل رفتار محترمانه و حسن‌ظن ايشان تشکر نکنم. البته هيچگاه نتوانستم توجيه دو قاضي محترم دادگاه شعبه 16 تجديدنظر را براي تبديل 600 هزار تومان جزاي نقدي به معادل آن يعني يک سال زندان درک کنم؛ حال آن که بايد، با توجه به علل مخففه مانند پيشينه خدمات مفصلم در حوزه تاريخ و انديشه سياسي ايران، به عکس عمل مي‌کردند و پنج ماه زندان مرا به جزاي نقدي تبديل مي‌نمودند.

متأسفانه، تلاش براي اعمال ماده 18 و اعاده دادرسي از سوي رياست محترم قوه قضائيه تاکنون به نتيجه نرسيده. طبق گفته وکيلم، آقاي محسن آقازاده، پرونده تقاضاي اعاده دادرسي به شماره 100/ 3913/ 9000 در دبيرخانه قوه قضائيه موجود است.

همان‌گونه که در يادداشت پيشين عرض کردم، برغم نظر پزشکان معالجم و مطرح بودن پرونده در کميسيون‌هاي پزشکي قانوني شيراز و مرکز، و برغم بيماري قلبي، که تاکنون به چهار ماه مرخصي پزشکي اينجانب انجاميده، تداوم وضع کنوني را به مصلحت خود نمي‌دانم و ترجيح مي‌دهم دوران محکوميت خويش را آغاز کنم.

با اداي احترام تمام به قوانين جمهوري اسلامي ايران و با تشکر از سلوک متعادل و نجيبانه مقامات قضايي فارس، بويژه جناب آقاي سياوش پور (رئيس پيشين دادگستري فارس)، حجت‌الاسلام والمسلمين جابر بانشي (دادستان عمومي و انقلاب شيراز)، رياست محترم دادسراي اجراي احکام و ساير عزيزان، که بارها مصدع ايشان بوده ام، فردا دوشنبه، 30 خرداد 1390، ساعت 10 صبح براي اجراي حکم و اعزام به زندان خود را به دادسراي اجراي احکام شيراز معرفي خواهم کرد. »
گفتنیست سردار عبدالله نجفی فرمانده پیشین سپاه حفاظت انصار المهدی شاکی اصلی این پرونده است که به دلیل تخلفات عدیده از جمله زمین خواری در استان فارس از فرماندهی آن یگان عزل شده بود در حال حاضر سرتیم حفاظت احمدی نژاد است .

0 comments:

ارسال یک نظر