برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها با تظاهرات ٢۵ بهمن

به گزارش منابع خبری، در پاسخ به فراخوان برگزاری راهپیمایی ۲۵ بهمن و حمایت از قیامهای مردمی منطقه، جمع وسیعی از حامیان جنبش سبز، در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات و تجمعات گسترده ای زدند که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه گردید. این درحالی بود که تلاش میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای پیوستن به راهپیمایان ناکام ماند.

منابع خبری همچنین گزارش دادند که در تجمعات شکل‌گرفته در شهرهای تهران و اصفهان - که به خشونت کشیده شد- ده‌ها نفر بازداشت شده اند. به گزارش این منابع، درگیری ها پس از آن شروع شد که نیروهای امنیتی و لباس شخصی به تجمعات معترضان حمله کردند و مردم نیز در مقام دفاع برآمدند و در پاره ای موارد از خود واکنش نشان دادند.

همزمان شهرهای مشهد، رشت و شیراز نیز، صحنه برخوردهای خشونت بار ماموران حکومتی و نظامی، با تجمع  تظاهرکنندگان بود.

گزارش منابع خبری همچنین حاکی است در تجمع روز دوشنبه که با درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی، راهبران جنبش سبز در جهت حمایت از قیام های مردمی منطقه برگزار گردید، این دو چهره شاخص جنبش سبز، به دلیل آنکه در شرایط حصر خانگی قرار داشتند - با وجود تلاش های زیاد – موفق به حضور در جمع راهپیمایان نشدند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است در تهران تجمع حامیان میرحسن موسوی و مهدی کروبی، در نقاط مختلف شهر به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی و پلیس برای پراکنده کردن تجمع‌کنندگان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از باتوم و سلاح‌های ساچمه‌ای کردند.

این گزارش همچنین حاکی است که در برخورد نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان در نقاط مختلف تهران، ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش‌های رسیده، نیروهای امنیتی با مسدود کردن راه‌های منتهی به میدان آزادی، از شکل‌گیری هر گونه تجمع در حوالی این میدان ممانعت کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها  نیز حاکی از قطع برق و اختلال در تلفن های برخی نواحی تهران، از جمله مناطق مرکزی و نزدیک به میدان امام حسین و معابر حدفاصل میدان امام حسین و آزادی، مسیر راهپیمایی معترضان در تهران بود.

شهرهای دیگر
منابع خبری همچنین گزارش داده اند علاوه بر تهران، در اصفهان نیز، پلیس به تجمع‌کنندگان در میدان انقلاب آن شهر حمله کرده و شاهدان خاطرنشان کردند که ماموران یگان ویژه و گروهی از نیروهای امنیتی، به صورت آماده باش از ساعت ها قبل در پارکینگ انقلاب، جنب سینما ساحل، حضور داشتند.

همچنین گارد ویژه با استقرار در سی‌وسه پل و اطراف میدان انقلاب که محل شکل‌گیری تجمع روز دوشنبه بود، مانع از گرد هم آمدن راهپیمایان می‌شد.

منابع خبری همچنین گفتند راهپیمایان اصفهان، با وجود کثرت، شعار خاصی سر نمی‌دادند و حرکات خود را با سکوت پی گرفتند.

همزمان خبرگزاری رویترز گفته است، تجمع شهر اصفهان در منطقه چهارباغ به صحنه برخورد نیروهای امنیتی و معترضان بدل شده ونیروهای امنیتی ده‌ها تن از تجمع‌کنندگان را دستگیر کرده‌اند.

در شهرهای دیگر نظیر رشت، مشهد، کرمانشاه و شیراز نیز روز دوشنبه صحنه تجمعات و تظاهرات حامیان جنبش سبز بود.

رویترز و خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کردند گرچه به دلیلی محدودیت‌هایی که جمهوری اسلامی از یک سال اخیر برای اطلاع‌رسانی رسانه‌های بین‌المللی و مستقل ایجاد کرده، اما گزارش شاهدان عینی حاکی از حضور سنگین نیروهای امنیتی در این شهرها بود.

گزارش شاهدان عینی از رشت نیز حاکی است که نیروهای گارد ویژه با تجمع در مقابل دانشگاه، سعی در جلوگیری از شکل‌گیری تجمعات کرده‌اند.
بر اساس گزارش شاهدان عینی حاضران در این منطقه برای شکل‌گیری هسته‌های اولیه تجمع تلاش کرده‌اند، که این اقدام با سرکوب شدید نیروهای پلیس روبه‌رو شده است.

شهر مشهد نیز شاهد حضور سنگین نیروهای انتظامی و امنیتی بوده و منابع خبری گزارش دادند که تظاهرات حامیان جنبش سبز در مشهد، که ابتدا در دانشگاه فردوسی آغاز شده بود، توسط نیروهای لباس شخصی و حراست دانشگاه مورد حمله واقع شده است.

این گزارش حاکیست در سطح شهر مشهد و در اکثر میادین و چهارراه های اصلی نیروهای امنیتی ، انتظامی و یگان ویژه مشهد به صورت کم سابقه حضور داشتند و فضای شهر به حکومت نظامی اعلام نشده شبیه بود.

در میادین آزادی ، فلسطین ، احمدآباد و تقی آباد و خیابان های آزادشهر ، معلم ، سجاد ، راهنمایی ، رضا و احمدآباد حضور نیروهای لباس شحصی و انتظامی کاملا مشهود بود.
گزارش شامگاه دوشنبه از مشهد، حکایت از بازداشت چندین تن از معترضان در نقاط مختلف شهر را داشت.

همزمان تظاهرات حامیان جنبش سبز در شیراز نیز، با وجود جو شدیدا نظامی و امنیتی با حضور مردم و دانشجویان برگزار شد.
به گزارش منابع خبری در شیراز، در حد فاصل میدان نمازی ، دانشکده مهندسی شماره دو در خیابان ملاصدرا ، میدان ارم و بلوار دانشجو تراکم جمعیت بسیار زیاد بود و ماموران یگان ویژه پاسداران و لباس شخصی ها، شدیدا با هرگونه تحرک و تردد و تجمعی، شدیدا برخورد می کردند.

گفتنی است طبق آخرین گزارش ها از منابع مستقل از تهران، تجمعات و درگیری های پراکنده در این شهر همچنان ادامه دارد.

شعارها
منابع خبری و شاهدان عینی همچنین گزارش داده اند که با توجه به ماهیت اصلی تظاهرات و تجمعات امروز که جنبۀ حمایتی از قیام های مردم منطقه را داشت، حامیان جنبش سبز با شعارهای ابتکاری و مرتبط با منطقه، اعتراضات خود را شکل می دادند و شعار هایی از قبیل "مرگ بر دیکتاتور" و "سید علی حیا کن، مبارک نگاه کن"، "نظامی جدا شو، با ملت هم‌صدا شو" و "مبارک، بن‌علی، نوبت سیدعلی"، سر می دادند.

منابع خبری و شاهدان گفتند ابتدا جمعیت ساکت بود، اما به علت حمله‌ نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها و برخورد خشونت بار آنان، ناگهان شعارها سر داده شد.

0 comments:

ارسال یک نظر