داستان انتخابات سال 2006 مصر

تغييرات‌ (در مصر) پس از انتخابات سال ۲۰۰۵

در پى فشار فزاينده داخلى و بين المللى براى تغييرات دموكراتيك در مصر، مبارك در ۲۶ فوريه ۲۰۰۵ از پارلمان اين كشور – كه كارش بيشتر اجراى خواسته هاى او بود – خواست قانون اساسى اين كشور را به نحوى اصلاح كند كه امكان شركت نامزدهاى مختلف در انتخابات رياست جمهورى از سپتامبر ۲۰۰۵ فراهم شود.

پيش از آن مبارك از سوى پارلمان نامزد مى شد و سپس در يك همه پرسى، آنهم بدون حضور مخالفان، موقعيت خود را تثبيت مى كرد. اما انتخابات سپتامبر ۲۰۰۵ ديگر به شكل همه پرسى نبود و نامزدهاى مختلف در آن حضور داشتند. ولى نهادهاى مسوول انتخابات، دستگاه هاى امنيتى و بخش اعظم رسانه هاى مصرى كاملا در كنترل و اختيار مبارك بودند.

همانطور كه انتظار مى رفت، مبارك در ۲۸ ژوئيه نامزدى خود را اعلام كرد.

انتخاباتى كه در تاريخ ۷ سپتامبر آن سال برگزار شد، به گفته سازمان هاى مدنى ناظر انتخابات، با تقلب هاى وسيع همراه بود. گزارش ها حاكى از آن بود كه حزب مبارك از وسايل نقليه دولتى براى انتقال كاركنان دولتى كه به مبارك رأى مى دادند استفاده کرد. همچنين در مناطق روستايى و حومه هاى فقيرنشين خريد رأى به نفع مبارك انجام مى گرفت. علاوه بر آن گزارش مى شد هزاران رأى غيرقانونى، آنهم از شهروندانى كه براى رأى دادن ثبت نام نكرده بودند، به نام مبارك ثبت شده است.

دكتر ايمن نور، نامزد حزب الغد، در روز هشتم سپتامبر به نتايج انتخابات اعتراض كرد و خواستار برگزارى مجدد انتخابات شد. اما روز نهم سپتامبر كميته انتخاباتى مصر، كه از قضات مستقل تشكيل شده، خواسته هاى دكتر ايمن نور را رد كرد.

 

بر گرفته از اين صفحه:
 

0 comments:

ارسال یک نظر