سفیر ایران درکابل: مشکل تانکرهای توقیف شده به زودی حل می شود

فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل، که روز سه شنبه (18 ژانویه) با حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، دیدار کرده گفته است که مشکل تانکرهای حامل مواد سوخت افغانستان در مرزهای شرقی ایران در آستانه حل شدن است.

این درحالی است که اتاقهای تجارت افغانستان اعلام کرده است که به دلیل توقیف تانکرهای حامل مواد سوخت در مرزهای ایران و "نقض قرار داد ترانزیتی میان دو کشور که هردو عضو اکو هستند" از امروز هجدهم ژانویه (جنوری)، داد ستد تجاری را با ایران قطع کرده اند.

حدود هزار و ششصد تانکر حامل مواد سوخت که از کشور های خلیج فارس، عراق و ترکمنستان خریداری شده و قرار بود از مسیر ایران به افغانستان منتقل شود از سه هفته پیش به این سو، در مرزهای شرقی ایران متوقف شده است.

براساس اعلامیه ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان منتشر شده آقای مالکی سفیر ایران در کابل، گفته است تانکرهای متوقف شده از سوی ایران تا چهار روز دیگر وارد افغانستان خواهند شد.

بر اساس اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان در ٢٥ روز گذشته پس از سفر مارشال قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به ایران ٩٢٩ تانکر از مرزهای اسلام قلعه، دوغارون، فراه و نیمروز وارد افغانستان شده است.

سفیر ایران در دیدارش با آقای کرزی گفته است که اگر افغانستان میزان سوخت مورد نیاز این کشور را مشخص کند، ایران مانع ورود نفت مورد نیاز بازارهای افغانستان نخواهد شد.

مقام های ایران قبلا نیز اظهار داشته بودند که نگرانند که سوخت ترانزیت شده از مسیر ایران در اختیار نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان قرار بگیرد.

مقام های ایران می گویند، سوختی که در 9 ماه گذشته از مرزهای ایران وارد افغانستان شده است نزدیک به دو برابر نسبت به سالهای گذشته است.

اما مقام های افغان با تائید گفته های مقام های ایرانی می گویند دلیل افزایش ورود مواد سوخت از مسیر ایران به این معنی نیست که این سوخت در اختیار نیروهای ناتو قرار می گیرد، بلکه ورود مواد سوخت از ایران و مسیر ایران به این دلیل بیشتر شده است که قزاقستان که کشور اصلی برای تامین سوخت مورد نیاز افغانستان به شمار می رود، از شش ماه قبل بازسازی پالایشگاه های نفت خود را آغاز کرده و صدور نفت به کشور های دیگر از جمله افغانستان را متوقف کرده است.

از سوی دیگر آنگونه که مقام های وزارت تجارت افغانستان می گویند، شماری از تاجران افغان قرارداد های نسبتا خوبی را برای خرید بنزین عراق بسته اند که این بنزین نیز از مسیر ایران وارد افغانستان شده است.

فدا حسین مالکی

سفیر ایران در کابل می گوید کشورش سوخت مورد نیاز بازار افغانستان را هیچگاه قطع نکرده است

در کل ٣٠ درصد کل بنزین مورد نیاز افغانستان از طریق ایران تامین می شود.

مابقی سوخت افغانستان از طریق پاکستان و کشورهای آسیای میانه تامین می شود. از دو سال گذشته به این سو به دلیل حملات پی در پی شورشیان مسلح به تانکرهای حامل سوخت، مسیر پاکستان به شدت نا امن شده است. از همین رو ناتو نیز در یک سال اخیر مسیر آسیای میانه - شمال افغانستان را با توافق روسیه برای تامین مواد سوخت مورد نیازش در افغانستان برگزیده است.

وزیر تجارت افغانستان که در حال حاضر در مسکو به سر می برد، دو روز پیش در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که برای تامین سوخت مورد نیاز افغانستان، مقام های قزاقستان و روسیه صحبت کرده است و در کل افغانستان به فکر یافتن بدیل برای تامین مواد سوخت از مسیر ایران است.

قرار است رئیس جمهوری افغانستان نیز برای دیدار با مقام های روسیه و امضای چند قرار داد مهم اقتصادی روز پنجشنبه، ٢٠ ژانویه به مسکو سفر کند.

هنوز مشخص نیست که آیا قطع روابط تجاری با ایران آنگونه که اتاقهای تجارت افغانستان اعلام کرده است، ادامه خواهد یافت، یا حل مشکل تانکرها می تواند، روابط تجاری دو کشور را به حالت عادی بازگرداند.

0 comments:

ارسال یک نظر