ابراز نگرانی رسمی وزارت خارجه ایران از انتشار خبر “مرگ معاون وزیر دفاع ایران در زندان اسراییل”

جـرس: در پی انتشار اخباری مبنی بر احتمال مرگ (یا خودکشی) معاون وزیر دفاع پیشین ایران در اسرائیل، وزارت خارجه جمهوری اسلامی در این زمینه واکنش نشان داده و ابراز نگرانی کرده است.

 

طی روزهای اخیر، برخی سایت های خبری اعلام کردند که "منابع خبری اسراییلی، در خبری که بسرعت از روی خروجی رسانه هایشان حذف شد، از قتل علیرضا عسگری (معاون وزیر دفاع اسبق ایران) در زندان عیالون در اسراییل خبر داده اند."

سامانه خبری- تحلیلی مشرق در این زمینه نوشته بود "روزنامه های یدیعوت آحارونوت و هاآرتص، با انتشار خبری بر روی خروجی خود به نقل از یک منبع امنیتی نزدیک به ایهود باراک، وزیر جنگ اسراییل، خبری را مبنی بر خودکشی علیرضا عسگری معاون وزیر دفاع اسبق جمهوری اسلامی منتشر کرده بودند.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، در همین راستا، محمد رئوف شیبانی، معاون امور خاورمیانه وزارت امور خارجه ایران، انتشار خبر درگذشت علیرضا عسگری، معاون پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی، در یکی از زندان های اسرائیل را نگران کننده دانسته و بار دیگر اسرائیل و ایالات متحده را به ربودن این عضو سابق سپاه متهم کرد.

 

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه ایران، شیبانی با متهم کردن دولت اسرائیل به ربودن علیرضا عسگری و همکاری آمریکا در این آدم ربایی، "ادعای اخیر دستگاه تبلیغاتی" اسرائیل را به عنوان مصداق بارز تروریسم دولتی معرفی کرده و گفته است که چنین اقدامی "تنها مسئولیت آنها را در قبال جان و سلامت وی سنگین تر می کند."

 

معاون وزارت خارجه ایران، بدون اظهار نظر در مورد صحت خبر مربوط به خودکشی آقای عسگری، "اینگونه اقدامات" از سوی اسرائیل را به شدت محکوم کرده و از سازمان های بین المللی خواسته است تا برای روشن شدن وضعیت این مقام سابق ایرانی تلاش کنند.

 

این مقام دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه "پیش از این هم اسرائیل به اقدامات مشابهی مانند ربودن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان و انتقال آنان به زندان هایی در داخل اسرائیل مبادرت کرده است"، به ناپدید شدن چهار عضو سفارت ایران در شمال لبنان در تابستان ١٣۶١ و زمان جنگ داخلی لبنان اشاره کرد، که به گفته مقامات جمهوری اسلامی، توسط شبه نظامیان متحد اسرائیل ربوده و تحویل آن کشور شدند. (هر چند اسرائیل رسما هرگونه آگاهی از سرنوشت این افراد را تکذیب کرده بود.)

 

معاونت وزارت خارجه جمهوری اسلامی، همچنین اسرائیل را به طفره رفتن از پاسخگویی به ابهامات مربوط به وضعیت آن چهار نفر متهم ساخت و گفت که مسئولیت حفظ جان آنان با اسرائیل است و خواستار اقدامات فوری "تمامی آزادیخواهان و صاحبان وجدان های بیدار" برای مشخص شدن سرنوشت این چهار نفر شد.

   

گفتنی است تاکنون مقامات اسرائیلی نسبت به خبر زندانی بودن علیرضا عسگری در اسرائیل و مرگ یا خودکشی او در زندان واکنشی نشان نداده اند.

 

علیرضا عسگری سرتیپ سپاه و معاون اسبق وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در اوایل سال ۲۰۰۷ در ترکیه ناپدید شد، که برخی گزارش‌ها از ربوده شدن او توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل خبر داده بودند. اما گزارش هایی نیز از سوی غرب مبنی بر پناهندگی وی به آمریکا منتشر گردید.

 

همسر وی سه سال پیش خاطرنشان کرده بود که عسگری برای "تجارت روغن زیتون" به سوریه سفر کرده بود، اما در راه، زمانی که در ترکیه توقف داشت، ربوده شد.

 

طی سالهای اخیر رسانه ها و منابع غربی، از ارائه اطلاعات اتمی محرمانۀ جمهوری اسلامی و همچنین ارتباطات ایران و حزب الله لبنان توسط عسگری به غرب خبر داده اند و در فروردین سال پیش نیز، هانس روله، روزنامه نگار آلمانی و رئیس پیشین ستاد برنامه‌ریزی وزارت دفاع آلمان (که بر روی فعالیت‌های هسته‌ای تمرکز دارد) طی مقاله‌ای در روزنامه نویه‌تسورشه تسایتونگ مدعی شد که اسرائیل با استفاده از اطلاعاتی که از عسگری به‌دست آورده بود، به تاسیسات هسته‌ای سوریه حمله کرده است.

 

چندی پیش خانواده عسگری با تجمع مقابل سفارت ترکیه، خواستار پاسخگویی آن کشور در این زمینه شده بودند.


0 comments:

ارسال یک نظر