سرپرست وزارت خارجه: فرار مغزها یك حقیقت است



رحیم مشایی: فرار مغزها نداریم، اینها مهاجرت است


علی اكبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه، دراولین نشست تخصصی موسوم به "بررسی دستاوردهای دومین همایش ایرانیان خارج از كشور"، با اعتراف به پدیده "فرار مغزها"، که توسط وزیر علوم و مقامات دولت تکذیب شده و می شود، گفت: فرار مغزها یك حقیقت است، اگر بگوییم امكانات و شرایط تحصیلاتی آمریكا را در ایران داریم ، قطعا به گزاف و غلو سخن گفته ایم."
 

همزمان اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، در همان نشست با تاکید بر این ادعا که "ما فرار مغزها نداریم"، گفت:  "ما در ایران فرار مغزها نداریم بلكه مهاجرت داریم كه این مهاجرت یك عادت دیرینه ایرانیان است."
 

به گزارش ایلنا، علی اکبر صالحی، رییس كارگروه كنسولی، طی نشست تخصصی بررسی دستاوردهای دومین همایش خارج از كشورکه در تهران برگزار شد، گفت "با توجه به تحولات جهانی با در نظر گرفتن موقعیت‌های روز باید این فرار مغزها را به گونه‌ای مدیریت و نگاه كرد تا باایجاد شرایطی حداكثر بهره مندی را از ایرانیان خارج از كشور انجام دهیم. اگر به آنها به دیده اندوخته‌های خود نگاه كنیم شاید یك راه همراهی برای انتقال علم و تكنولوژی برای كشور به وجود بیاید. "
 

مهاجرت یك امر ارادی است كه نمی‌توان مقابل آن را گرفت
صالحی با بیان اینكه ایران كشوری آزاد بوده و مساله مهاجرت یك امر ارادی است كه نمی‌توان مقابل آن را گرفت اظهار كرد: هرچند در سالهای اخیر پیشرفتهای علمی در ایران صورت گرفته است اما اگر استادی را در دانشگاه بین المللی از جمله هاروارد داریم ، چرا باید او را به ایران بیاوریم ؟ اگر بگوییم امكانات و شرایط تحصیلاتی آمریكا را در ایران داریم ، قطعا به گزاف و غلو سخن گفته ایم .
 

وی سپس با طرح این پرسش كه چگونه می‌توانیم از فرار مغزها بهره برداری لازم را كنیم ، گفت: در زمانی كه در وزارت علوم بودم در خصوص اساتید ایرانی خارج ازكشور طرحی ارائه و حتی اجرا شد و بر این اساس اساتید كه در دانشگاه‌های خارجی مشغول به تدریس هستند طی ضوابطی سالیانه یك ماه الی دو ماه به كشور آمده و در داخل از آنها استفاده كنیم.
 

بهتر است پیشنهاداتی مقابل ایرانیان خارج از کشور بگذاریم
سرپرست وزارت خارجه همچنین گفت "اگر ایرانیان خارج از كشور رابه صورت اساتید، ‌دانش آموزان، تجار، هنرمندان و جوانان طبقه بندی كنیم می‌توانیم شیوه‌هایی را برای آنها اتخاذ كنیم و یا پیشنهاداتی را مقابل آنها بگذاریم تا اتصال آنها به كشور بیشتر شود كه در این صورت ما برنده هستیم. "
 


وی در ادامه به حضور هنرمندان ایرانی در خارج از كشور اشاره كرد و گفت: هنرمندان ایرانی در خارج ازكشور وجود دارد استعدادهای بالای خدادادی دارند اما از دیدگاه ما رها هستند.
 

مقابل دگرگونی وتحول را نمی‌توان گرفت
صالحی به جوانان ایرانی خارج از كشوراشاره كردوگفت: نباید به گونه‌ای عمل كنیم كه در داخل كشور این تصور پیش بیاید كه جوانانی كه به خارج از كشور می‌روند از احترام بیشتری برخوردارند.

وی تاكید كرد: مقابل دگرگونی وتحول را نمی‌توان گرفت اما باید از این مسائل چنان پیش افتاد كه چالش‌های بین‌المللی را مدیریت وآنها را به فرصت تبدیل كنیم.
 

ما در ایران فرار مغزها نداریم
همزمان با صالحی، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و مشاور احمدی نژاد نیز، بدون اشاره به خروج طیف وسیعی از نخبگان و جوانان کشور به خارج و عدم بازگشت آنان گفت: ما در ایران فرار مغزها نداریم بلكه مهاجرت داریم، كه این مهاجرت یك عادت دیرینه ایرانیان است. مهاجران ایرانی هر جا كه رفته‌اند آثاری نیك بر جا گذاشته‌اند. بعضی‌ها فكر می‌كنند شورای عالی ایرانیان برای این تشكیل شده است كه ایرانیان خارج از كشور را برگرداند در حالی كه اصلاً این طور نیست.
 

راه رسیدن به مدارج علمی دنیا مهاجرت است
مشایی گفت: ما از نظر علمی عقب مانده بودیم دنیا پیشرفت كرد و ما عقب ماندیم استعدادهای پرشوری در این سرزمین وجود دارد این ودیعه الهی است به ایرانیان كه بچه‌هایش توانمند و با استعداد هستند، فهم مسائل برای خیلی‌ها دشوار است اما برای ما آسان است.

وی تأكید كرد: این افراد در این سقف با ارتفاع كم مجبور هستند "خمیده " زندگی كنند، اما باید بروند در دنیا باید در بالاترین سطح حضور داشته باشند و از بالاترین مدارج علمی استفاده كنند. آن‌ها رفتند و كار خوبی هم كردند كه رفتند. وقتی با دانش روز دنیا آشنا شدند هم خودشان پیشرفت كردند و هم فرصت جهش را برای ما فراهم ساختند.

رئیس دفتر رئیس دولت، در ادامه داد: در داخل كشور بر اساس یك بیس "عقب‌مانده " و پایه با تأخیر نمی‌توان جهش كرد باید میان‌بر بزنیم و با نردبان بالا برویم . کسی متوقف نمی‌ماند تا ما به آن‌‌ها برسیم. ما هیچ راهی نداشتیم و نداریم. راهش "مهاجرت " است، مهاجرت انسان‌های فهیم. دولت باید این فرصت را فراهم كند.

خواب‌نما كه نشده‌ایم، رشد علمی نتیجه همین رفت و آمدهاست
وی ادامه داد: باید خودمان را به بالاترین مدارج علمی دنیا زود گره بزنیم بچه‌های ما رفته‌اند و با دانش روز دنیا آشنا شده‌اند تا شرایط را در داخل فراهم كنند. خواب‌نما كه نشده‌ایم، رشد علمی نتیجه همین رفت و آمدها است.

وی در ادامه با اشاره به اینكه ایرانیان در خارج از كشور پیش از این هم با هم مرتبط نبوده‌اند، گفت: این غفلت ما در سالهای گذشته بوده است.

عده‌ای فكر می‌كنند ایرانیان خارج از كشور یا وابسته به شاه هستند یا جزء سازمان منافقان
مشایی در ادامه تصریح كرد: عده‌ای فكر می كنند چون در دوره‌ای وابستگان شاه به خارج از كشور فرار كرده‌اند ایرانیان خارج از كشور یا وابسته به شاه هستند یا جزء سازمان منافقان هستند در حالی كه آنها تنها عده‌ اندكی بوده‌اند.

وی افزود: ایرانیان یا برای اقتصاد یا برای علم به خارج از كشور رفته‌اند. ایرانیان برترین قوم مهاجر در دنیا محسوب می‌شوند و بالاترین معدل علمی ایرانیان در آمریكا از معدل علمی خوب آمریكایی‌ها نیز بیشتر است. در مورد ثروت نیز دقیقاً همین‌طور است.

هزاران میلیارد دلار؛‌ توان اقتصادی ایرانیان
مشایی با تأكید بر اینكه هزاران میلیارد دلار توان اقتصادی ایرانیان خارج از کشور است، گفت: این رقم حتی فراتر از توان خود خارجی‌ها است.

وی در ادامه تأكید كرد: امروز فشار سیاسی بالای سر ایرانیان در خارج از كشور زیاد است.

وی با بیان اینكه دوره جلالی ایران آغاز شده، گفت "ایرانیان بزرگترین سهم را در تغییر در جهان دارند. باید بكوشیم دوره جمالی را در ایران آغاز كنیم."


از حرف‌های آدم‌های كوچك نباید ناراحت شد

مشایی درباره برخی از انتقادات وارده به خود ، که پس از همایش ایرانیان مطرح شد، گفت: از حرف‌های آدم‌های كوچك نباید ناراحت شد البته ما را یك كم پیش ایرانیان شرمنده كردند ولی آنها فهمیدند كه رئیس‌جمهوری، رهبری و مسئولان در ایران چگونه فكر می‌كنند. امروز هم كه دیدید كه از یك صبح تا ظهر چند وزیر در یك نشست آمدند كه همچنین چیزی را تاكنون سراغ نداشتم.

وی افزود: این راهی است كه خدا خوشش می‌آید. ما مسئول این نیستیم كه مرز ایران را اضافه كنیم بلكه باید اندیشه ایرانی را توسعه دهیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تصریح كرد: در پایان سال میلادی قرار داریم كه حتماً حكمتی است كه من این را می‌گویم. كشورها ده سال پیش آمدند و نوشتند این دهه، دهه صلح جهانی شود اما الان این دهه از بدترین دهه‌های تاریخ است و نمی‌توان گفت در این دهه صلح برقرار شده و باید برای دهه‌های بعد نامگذاری جدیدی داشت. 

0 comments:

ارسال یک نظر