هفته ای که گذشت؛ جنبشی که همچنان از آن می ترسند

حمیدرضا ظریفی نیا
جــرس: در حالیکه "دروغ و تهمت، نردبان ترقی و دست یازیدن حاکمیت بر اموال مردم و بیت‌المال شده۱"، و متهمان جنایات "غیر استاندارد٢"، پرونده های فساد مالی٣ و همچنین تقلب در انتخابات۴، حاشیۀ امن دولت و نهادهای امنیتی را در اختیار دارند، گزارش هفتگی نقض حقوق بشر و تضییع حقوق شهروندی، جز لیستی بی پایان - چون گذشته-  از احضار و ربایش و دستگیری و صدور احکام حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی نبوده و حکایت زندانیان سیاسی و خانواده های آنان، همچنان بی دادرس باقی مانده است.
گفتنی است طی هفتۀ دوم آبان ماه ٨٩، سیزده فعال مدنی - دانشجویی، احضار و بازداشت شدند و همزمان ٣۰ سال حکم زندان توسط دستگاه قضایی برای فعالان سیاسی و مطبوعاتی صادر گردید.
 
این درحالیست که با گذشت یکسال از ورود واژۀ "فتنه" به ادبیات مقامات ارشد حکومت در کنار واژۀ "دشمن" و "استکبار"، کماکان تمام همّ و غمِ حاکمیت، سرکوبِ فتنۀ زیر خاکستری است که بنا به قول کروبی، مدعی هستند "آنرا  مهار کرده اند؛ که اگر اینچنین است، پس چرا هر روز از فتنه سخن می گویند؟ اگر فتنه مرده است! پس چرا پشت سر مرده صحبت می کنند؟! و از کوچکترین حرکت ها بیم دارند و نگرانند؟! اگر فتنه مرده است، پس چرا بگیر و ببندهایشان تمامی ندارد؟!"
    رئیس جدید زندان اوین، یا فرماندۀ قلعه باستیل
طی همین هفته خبر رسید که ۱۴زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که چندی پیش در بیانیه ای خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای کشف حقایق مربوط به انتخابات و حوادث پس از آن شده بودند، توسط وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و تهدید شدند که به زندان های دور از مرکز تبعید خواهند شد.
 
در اقدامی قابل تامل و یک هفته بعد از ادعای رئیس سازمان زندانها مبنی بر "هتل بودن زندان ها" و "رفتار نمونۀ مقامات زندان"، حجت‌الله سوری رییس جدید زندان اوین در تایید سخنان وی و در اولین اقدام خود بعد از ریاست، ورود هر گونه میوه و برخی از مواد غذایی را به بند ۳۵۰ زندان اوین ممنوع اعلام کرد، تا بعد از قطع تمام تماس های تلفنی آن بند و حذف امکانات آن محل، زندانیان این بند واقع در زیر زمین زندان اوین، از ابتدایی ترین حقوق نیز محروم تر شوند.... وی در دومین اقدام خود بعد از ریاست، تلفن های بند دو زنان را مسدود کرد و در سومین اقدام، دستور قطع تلفن اکثر بخشهای زندان اوین - از جمله بند ویژه روحانیت -  را صادر کرد.
 
طی همین هفته، وکیل مدافع هدی صابر (فعال مطبوعاتی محبوس)، طی نامه‌ای به ریاست جدید زندان اوین، از وی خواست دلیل قانونی نگهداری صابر را اعلام نماید.
 
مسئولان زندان اوین یکشنبه ای که گذشت، از ملاقات نسرین ستوده، وکیل دادگستریِ زندانی، با خانواده اش جلوگیری کردند... و درحالیکه رسانه های خبری اواسط هفته از دیدار دادستان تهران با ستوده و دو زندانی سیاسی دیگر (محمد امین هادوی و محمد اولیایی فرد) خبر داده بودند، همسر ستوده اعلام کرد که همسرش از همان روز (یکشنبه نهم آبان)، اعتصاب غذای خود را در اعتراض به شرایط موجود و روند بررسی پرونده اش از سرگرفته است.
 
بهداری اوین بیماری محمد اولیایی‌فر، وکیل زندانی را "سرطان خون" تشخیص داده و نیاز فوری معاینه توسط پزشک متخصص را تائید کرده، اما مسئولین قضائی اجازه بستری شدن او در بیمارستان مجهز را نمی‌دهند.
 
محمد داوری، معلم زندانی و سردبیر سایت سحام‌نیوز، در نامه‌ای خطاب به خانواده‌اش از آنها خواست که علی‌رغم میل باطنی‌اش، برای "اعتراض به قطع بودن تلفن بند ۳۵۰ زندان اوین" به ملاقات او نیایند و در آستانه روز دانش آموز، رسول بداغی، معلم زندانی که به شش سال حبس محکوم شده، طی نامه ای خطاب به دانش آموزانش، آرزوی خود را "رسیدن به جامعه ای باز و دور از دیکتاتوری فردی و قشری" اعلام کرد.
    احضار، صدور حکم، ربایش، دستگیری
طی همین هفته محمد سیف زاده، وکیل دادگستری، که وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی را طی سال‌های اخیر بر عهده داشت، به اتهام "تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر"، به ٩ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم گردید و همزمان جهانگير محمودی، وکیل دادگستری نیز، براي ابلاغ حكم به دادگاه ويژه روحانيت اهواز فراخوانده شد.
 
اواسط هفته ای که گذشت، رسانه ها گزارش دادند یاسر معصومی (مسئول فنی سایتهای برخی از نشریات اصلاح طلب)، حکمی معادل ۵ سال حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت مطبوعاتی دریافت کرده و عیسی خان حاتمی از اعضای شورای مركزی جبهه ملی و دبیر اجرایی شورای همبستگی برای دمكراسی و حقوق بشر نیز، به دادگاه انقلاب فراخوانده شده است.
 
 طی دومین هفته از آبان ماه ٨٩، خبر رسید کهدو فعال فرهنگی کُرد به نامهای قاسم ویسی و فرهاد فلاحی، درحالیکه قصد تهیه مستندی در مورد زندگی فرزاد کمانگر (معلم اعدامی) داشتند، ناپدید شدە و طبق شواهد در بازداشت به سر می برند؛ همچنین علی قادری، یکی از شهروندان کُرد اهل بانه نیز، به چهار سال و سه ماه زندان محکوم شد و همزمان رسانه های خبری اعلام کردند جلسه رسیدگی به پروندۀ یکی از فعالان کرد بنام دلیر روزگرد، در دادگاه انقلاب سقز برگزار شده و هنوز حکمی صادر نشده است.
 
از دیگر اخبار هفته ای که گذشت، دستگیری غلامرضا غلام حسینی و سعید ترابیان عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، احضار دو تن از اعضای شورای مرکزی کانون صنفی معلمان کرمانشاه به نام های محمد توکلی و علی صادقی به دادگاه انقلاب،بازداشت حافظ اسماعیل، دومین داماد مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان، وضعیت وخیم جسمانی حسین فرزین، فعال سیاسی بازداشتی در مشهد، نامه حسین خضری (زندانی محکوم به اعدام) به سازمانهای حقوق بشری، محکومیت زهرا صفایی از زندانیان سیاسی سابق به سه سال حبس تعزیری بود.
 
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از بازداشت چهار تروریست وابسته به انگلیس در شهر مریوان (کردستان) خبر داد، که بلافاصله توسط حزب کومله و دولت بریتانیا تکذیب شد... کومله اعلام کرد این افراد از سال پیش بازداشت می باشند و این اعلام ناگهانی، حکایت از سناریویی خاص دارد.
 
در اولین هفته از اجرای طرح جدید ارعاب شهری موسوم به "محله محور"، فرمانده انتظامی تهران بزرگ خواستار آن شد که برخی بازداشت شدگان در جریان این طرح، محارب شناخته شوند.
    دانشگاه؛ سنگر بی دفاع
در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی‌بر خروج دستگاه‌های اجرایی از استان تهران و کاهش تصدی‌گری امور موازی، وزیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران را منحل اعلام کرد و متعاقب آن، روزهای پی در پی، دانشجویان، استادان و کارمندان این چهارمین دانشگاه پزشکی کشور (از لحاظ کیفیت)، دست به اعتراضات گسترده زدند. 
 
سازمان ادوار تحکیم، صدور حکم چهار سال زندان برای علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته سیاسی آن سازمان و همچنین فشار بر دیگر اعضا را محکوم کرد.
 
در اولین روز هفته ای که گذشت، دادگاه فعال دانشجویی، وحید لعلی‌پور (همسر مهدیه گلرو)، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و این قاضی همان روز با آزادی موقت و مشروط احسان عبده، دانشجوی زندانی مخالفت نمود؛ تا همانند ۱۶ ماه اخیر خبرساز شود.
 
همزمان خبر رسید که  در پی اخراج پنج نفر از فعالان دانشجویی استان مازندران، مسئولین دانشگاههای مازندران و صنعتی نوشیروانی بابل دو دانشجوی دیگر را نیز از دانشگاه اخراج کرده اند.
 
از دیگر اخبار دانشجویی هفته ای که گذشت، ۴۵روز بی‌خبری از فواد سجودی فریمانی دانشجوی محبوس در بند سپاه، انتشار گزارشی از برخوردهای امنیتی و سرکوب فعالان دانشگاه بین المللی قزوین، ملاقات با شبنم مددزاده بعد از سه هفته بی خبری، بازداشت حسین پرهیزگار از فعالان دانشجوئی بابل، دستگیری علی قلی زاده، فعال دانشجویی مشهد و عضو ستاد کروبی، اجرای حکم زندان دانشجویان افشاگر دانشگاه زنجان، انحلال شورای صنفی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد و تایید حکم شش سال حبس تعزیری برای نظام حسن‌پور، دانشجوی ترم آخر و از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات بود.
 
اوایل هفته ای که گذشت همچنین خانواده مجید دری، فعال دانشجویی دربند، برای اولین بار پس از تبعید وی، در زندان بهبهان خوزستان با فرزندشان به صورت حضوری ملاقات کردند... مجید اواخر هفته طی نامه ای به خانواده خود، با اشاره به برخورد گرم مردم محل تبعیدش، نوشت: "من دیگر تنها نیستم، مردم  این شهر حس غربتم را شکستند..."
 
از معدود اخبار خوب هفته گذشته، آزادی علی پرویز فعال دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر، پس از گذراندن دوران محکومیت خود از زندان اوین بود.
    قصه ای بی پایان
طی هفته ای که گذشت خبر رسید زندانی سیاسی محمد نوری زاد دچار عفونت فک و دهان شده و حال جسمی نامساعدی دارد...همسر وی می گوید نمی دانم مسوول کیست؟ اطلاعات یا قوه قضائیه؟ دادستان یا رئیس زندان؟
 
زهرا رهنورد، در ادامه دیدار و دلجویی های خود از خانواده های زندانیان سیاسی و شهدای جنبش، اوایل هفته به دیدار خانواده شهید محرم چگینی (شهید ٢۵ خرداد ٨٨) رفت و خاطرنشان کرد "تحمل این شرایط دشوار است، اما خون بیگناه پایمال نمی شود..."
رهنورد همچنین روز پنجشنبه ۱۳ آبان، با همسر و خانواده حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی زندانی، دیدار نمود.
 
مهدی کروبی نیز در دیدار با خانواده مهدی خزعلی، فعال و نویسندۀ منتقد دولت، خواستار پایان اعتصاب غذای این زندانی سیاسی شد.
    حکایت شمشیر دموکلس بر سر رسانه های ایرانی
نازنین خسروانی، فعال مطبوعاتی و همکار روزنامه های نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران، سرمایه و ...، روز ۱۱ آبان ماه در پی مراجعه ماموران امنیتی به منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد... و یک روز بعد نیز منزل وی مورد تفتیش قرار گرفت.
 
اعتراض صدها نفر از وبلاگ نویسان و فعالان مدنی، به ادامه بازداشت نوید محبی دانش آموز وبلاگ نویس و فعال مدنی بازداشتی و اعلام ممنوعیت ارائه خدمات میزبانی به سایت رسمی محمد خاتمی در داخل کشور، از جمله موارد دیگر نقض حقوق شهروندی طی هفتۀ دوم آبان ماه بود.
 
محمد رضا مقیسه، روزنامه نگار دربند، در پی بازداشت مجدد مستقیما به بند عمومی زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد... مهسا امرآبادی، از امضا نکردن درخواست عفو از سوی همسرش (مسعود باستانی) - حتی - برای آزادی موقت خبر داد.
 
دفاتر نظرخواهی مردمی و خاطرات دو روزنامه آفتاب یزد و شرق در نمایشگاه مطبوعات جمع آوری شد و در آخرین روز هفته ای که گذشت، سرپرست دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای، از دور تازه کنترل و نظارت بر سایتها و شبکه های اینترنتی خبر داد.
    پیگیر وضعیت گروگان‌های ما نیز باشید
احمد منتظری اواسط هفته ای که گذشت، طی تماس با همسر نسرین ستوده، از خانواده وی دلجویی بعمل آورد و خواستار توقف اعتصاب غذای ستوده شد... کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز، در واکنش به از سرگیری اعتصاب غذای ستوده، خواستار اقدام عاجل کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ستوده شد..."
 
مهدی هادوی، نخستین دادستان بعد از انقلاب، در پی بازداشت ناگهانی فرزند و نوه‌اش و نحوه برخورد با آنان، نامه ای سرگشاده خطاب به وزیر اطلاعات نوشت و همچنین از نبودن استقلال در قوه قضاییه ابراز نگرانی و تاسف کرد.
 
دانشجویان طرفدار حقوق شهروندی در ایران، خواستار آزادی دو کوهنورد آمریکایی زندانی در  ایران شدند... گروهی از فعالان دانشجویی ایرانی نیز، با ارسال نامه ای به باراک اوباما، خواستار فشار وی بر حکومت ایران در مورد دانشجویان بازداشتی شده و خاطرنشان کردند: آقای رئیس جمهور! پیگیر وضعیت گروگان‌های ما نیز باشید...
    طنز هفته:
حسین الله کرم، یکی از فرماندهان لباس شخصی ها و عضو شورای هماهنگی نیروهای حزب الله می گوید "ما از طریق اعتراضات مدنی به دنبال رسیدن به خواسته هایمان بودیم..."
 
یک مقام دولتی نیز مژده داد: "برای شادابی بیشتر،  دیوار مدارس دخترانه بلندتر خواهد شد."
    توضیحات:
 
۱- اشاره ای بود به جوابیۀ تقی کروبی (فرزند مهدی کروبی)، در واکنش به اخبار کذب رسانه های خاص.
 

 
 ٢- سعید مرتضوی، یکی از نقش‌آفرینان مهم فجایع کهریزک، که به دستور محمود احمدی‌نژاد، به سمت نماینده ویژه رئیس‌جمهور و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گمارده شده است. گفتنی است بازداشتگاه کهریزک، بعد از افشای جانباختن گروهی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات بر اثر شکنجه، توسط رهبر جمهوری اسلامی "غیر استاندارد" تشخیص داده  و تعطیل شد.
 

 

 ٣- محمدرضا رحیمی، معاون اول و سخنگوی دولت، از متهمان فساد مالی گسترده و پرونده معروف به خیابان فاطمی و همچنین متهم به جعل مدرک دکترا.
۴- غلامحسین الهام، عضو سابق شورای نگهبان و کابینه احمدی نژاد، و از نقش آفرینان در روند انتخابات، که اکنون مشاور حقوقی محمود احمدی نژاد شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر