رييس كل دادگستري خراسان: تراكم زندان مشهد تاسف بار است

رييس كل دادگستري خراسان رضوي با بيان اين‌كه تراكم زندان مشهد تاسف بار است، گفت: اثرات منفي اين تراكم و تجمعات صورت گرفته در زندان اين است كه اصلاح و تربيت به نحو شايسته‌يي صورت نمي‌پذيرد.

به گزارش ايسنا منطقه، حجت‌الاسلام  سيد حسن شريعتي در بازديد از زندان مشهد گفت: سازمان زندان‌ها فقط يك مكان نگهدارنده نيست بلكه با چشم‌اندازهاي بلند و هدف‌داري در عرصه اصلاح و تربيت، اعتقادات، روان‌شناسي و امور آموزشي و اشتغال گام گذاشته است كه اثرات آن را نيز مي‌توان در نرخ بازگشت زندانيان به زندان مشاهده كرد.

وي گفت: تراكم زندان مشهد تاسف بار است و ضروري است كه قضات با نگاه حبس زدايي و تعيين مجازات‌هاي جايگزين تلاش كرده و از اعمال مجازات حبس در غير از مواقع ضروري اجتناب ورزند و با رعايت تناسب مجازات از مقررات مربوط به تعليق، تخفيف مجازات و ديگر موارد قانوني مجازات كه منجر به زندان نمي‌شود استفاده كنند تا شاهد ورود محكومان كمتري به درون زندان‌ها باشيم و سياست حبس زدايي نيز رعايت شود.

شريعتي ادامه داد: با تراكم زنداني در درون زندان‌ها اقدامات فرهنگي تربيتي و اصلاحي زندانيان مقدور نيست لذا تاثير فعاليت‌هاي اصلاحي درون زندان ناچيز خواهد بود ضمن اينكه طبقه‌بندي در نگهداري زندانيان از نظر نوع جرم و سن محكومان و همچنين شرايط فردي و شخصيتي محكومان قابل رعايت كردن نيست.

وي تصريح كرد: بر همين اساس لازم است همكاران قضايي در صدور حكم حبس براي مجرمان بيش از پيش دقت كنند تا اعمال مجازات حبس بازدارندگي لازم را داشته باشد.

رييس كل دادگستري خراسان رضوي در خصوص اطاله دادرسي پرونده‌ها و صدور قرارهاي تامين برابر قانون آيين دادرسي كيفري اظهار كرد: همواره به دادستان‌ها تاكيد شده در صدور قرارهاي تامين كه از ناحيه قضات صورت مي‌گيرد، منتهي به بازداشت نشود و همچنين در شعب تحقيق دادسراها و شعب محاكم و دواير اجراي احكام پرونده‌هاي بلاتكليف و تحت قرار در دفتري ويژه ثبت شود و قضات به طور منظم وضعيت اقدامات قضايي مربوط به پرونده زندانيان را رصد كنند تا به موقع در خصوص تعيين تكليف زنداني اقدام شود كه اميد مي‌رود اين اقدام و رصد كردن مداوم و منظم قضات، كاهش جمعيت كيفري زندان‌ها را به دنبال داشته باشد.

0 comments:

ارسال یک نظر