پشت پرده انتخاب رئيس كمسيون اصل نود و تلاش نیروهای امنیتی برای کسب ریاست

ماهها  از مرگ حجت الاسلام محمدرضا فاکر می‌گذرد و انتخاب رییس کمسیون اصل نود همچنان در پرده ابهام قرار دارد.

بنا به گزار‌ش‌های رسیده به جرس، این دومین بار در طول مجلس هشتم است که ریاست کمیسیون اصل نود، مساله‌ساز می‌شود. نخستین بار زمانی بود که با تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس، نحوه انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90تغییر یافت و این بار با گذشت نزدیک یک سال انتخابات هر بار به بهانه‌ای به تعویق می‌افتد.


در ابتدا قرار بود تا همزمان با انتخابات هيات رئيسه، این انتخاب صورت گيرد كه نشد. در هيات رئيسه بين آقايان موحد، نماينده كوهدشت، اسلامي نماينده ساوه و نكونام، نماينده گلپايگان راي‌گيري شد.

بنا بر این گزارش، در این رای‌گیری، موحد راي نياورد، نكونام هم راي لازم را نياورد. آقاي لاريجاني و هشت نفر از اعضای هيات رئيسه به آقاي اسلامي راي دادند اما با اعمال نفوذ باهنر و با اين توجيه كه با معرفي يك نفر به صحن مجلس رقابتي وجود ندارد، نكونام نيز قالب شد.

اين در حالي است كه اكثريت نمايندگان مايل به انتخاب اسلامي هستند و با توجه به سابقه امنيتي قضايي و ارتباطات تنگاتنگ نكونام با اين مراكز اقبالي به او وجود ندارد.

با این حال نكونام تهديد كرده است كه اگر من تنها كانديدا نباشم و رئيس نشوم از كمسيون استعفا مي‌دهم. اسلامي تهديد شده بين آبروي خود و رياست كمسيون يكي را انتخاب كند و اگر چنین نکند برایش پرونده سازی می‌شود.

گفته می شود ابوترابي رسما و صريحا از اسلامي خواسته كناره گيري كند و از همه مهمتر اينكه خروج نكونام از كمسيون قضايي بدون طي مقررات و آيين نامه  و بدون راي گيري برای ورود وی به كمسيون اصل 90  بوده است.

انتخاب وی به عنوان نائب رئيس كمسيون اصل 90 نيز به همین شکل بود؛ نكونام 3 مرحله از راي گيري را در اقدامي بي‌نظیر دور زده است.

نكونام همان دادستان سابق ويژه روحانيت و نماينده اكنون گلپايگان است كه پیش از این محمد موسوی خویینی ها، محسن کدیور وعبدالله نوري را محاكمه كرده بود.

گفتنی است، کمیسیون اصل نود یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است که وظیفه محول شده به مجلس در اصل نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را انجام می‌دهد.

 در واقع این اصل به عنوان یکی از راههای تظلم‌خواهیِ و شکایت از طرز کار قوای سه‌گانه را در بر می‌گیرد ..

0 comments:

ارسال یک نظر