گشت‌هاي ارشاد و كاسبي تازه براي نيروي انتظامي

پرداختن به بحث عفاف و حجاب به عنوان قانوني كه مصوبه دولت بوده اين روزها بيش از هدفمند كردن يارانه ها و دعواهاي سياسي ميان جناحهای قدرت در اخبار مي‌آيد و هر دم گزينه‌اي تازه براي اعمال آن پيشنهاد مي‌شود با اين حال گويا احمدي نژاد به خوبي از همان آغاز به تبعات ناشي از اجرايي شدن طرح پي برده كه به اين سرعت به نقد مصوبه خود پرداخته است. اين روزها جريمه هاي انبوهي شامل حال زناني مي شود كه در تابستان بالاي 40 درجه تهران از مانتوي كوتاه، صندل، لاك ناخن و عينك دودي روي سر استفاده كرده‌اند. جريمه هايي كه گاه تا مرز 400 و 500 هزارتومان هم مي رسد. 

در كوران انتخابات رياست جمهوري دور دهم ميرحسين موسوي و مهدي كروبي از كانديداهاي اصلاح طلب هر دو نسبت به برداشتن گشت ارشاد از خيابان‌هاي شهر تاكيد كردند و ميرحسين موسوي حتي پس از بازگشت مجدد گشت هاي ارشاد به خيابان هاي تهران در مصاحبه اي اعلام كرد كه اگر تمامي خيابان ها پر از گشت ارشاد شود مشكلي حل نخواهد شد. اما به هر صورت  اين روزها پديده گشت ارشاد به شكل متفاوتي در شهرهاي ايران به چشم مي خورد. در برخي شهرهاي بزرگ از جمله تهران حضور اين نيروها نه ديگر در ابتداي ورودي و خروجي متروها ديده نمي‌شود بلكه گشت‌هاي نسبيت ياب و ارشاد دهنده در خروجي نقاط تفريحي و تفرجگاه‌هاي اطراف تهران در كمين جوان ها نشسته اند.

ون هاي سبز و سفيد نيروي انتظامي مدتي است كه به جاي حمل و نقل خانم ها و آقايان ،به حمل و نقل گارد ويژه براي ساماندهي وضعيت خيابان هاي تهران و تظاهرات خياباني به كار گرفته شده اند و شايد به همين خاطر است كه اين روزها هنوز در بهت ماموران امنيتي وظيفه تازه‌اي براي گشت‌هاي ارشاد در نظر گرفته نشده است. با اين حال نيروي انتظامي با تغيير نام و نوع سياستگذاري خود همچنان در پي ايجاد محدوديت براي جوانان است.

البته جريمه ها و توبيخ و تنبيه‌هاي تابستان تهران تنها شامل حال نسل جوان نمي شود. خانم پزشكي كه در خيابان جردن و در چند متري مطب اش از سوي پليس متوقف شده در اين باره مي گويد:«‌ آنها به راحتي به من دستور توقف دادند و قتي شيشه ماشين را پايين كشيدم تا از آنها توضيحي بخواهم خانمي به وضع موي سر من اشاره كرد و از رنگ و فرم آن ايراد گرفت و برگه جريمه اي به من داد. به عنوان پزشكي كه سه فرزند دارم و هر روز سرم به كارم گرم است هنوز نمي دانستم كه پوشيدن شلور سفيد و مانتوي نخي و صندل در اين تابستان جرم محسوب مي شود. جريمه سنگيني براي من نوشتند و خواستند تا براي آموزش كلاس آموزشي عفاف و حجاب هم در دوره آموزشي شركت كنم و  به همين خاطر خودم پيشنهاد كردم اگر لازم است پول بيشتري بگيرند اين كار را بكنند چرا كه من فرصت حضور در كلاس هاي امر به معروف را نداشتم و خلاصه اين توقف چند دقيقه اي حدود 300 هزارتومان براي من هزينه در برداشت.»

جريمه نقدي تنها تنبيهي نيست كه پيش روي خيل افرادي است كه با لباس هاي متنوع و خارج از عرف خواسته دولت لباس مي پوشند. دستگيري و عكس برداري وسط خيابان از ديگر سياست هاي تازه اي است كه نيروي انتظامي براي برخورد با مزاحمان نواميس و پديده بدحجابي در تهران در پيش گرفته است.

خيابان تهران پارس از آن دسته خيابان هايي است كه فلكه هاي اصلي آن پاتوق جوانان شده و حضور گشت هاي نسبيت ياب تا كنون چند بار تصوير هاي دلخراشي از مبارزه با جوانان را در جلوي چشم مردم به وجود آورده است.

يكي از ساكنان اين منطقه مي‌گويد:« چند وقت پيش دو پسر جوان را نگه داشتند و بعد به شكل غيرمودبانه اي آنها را از داخل ماشين پياده كردند و بعد هم روي ماشين آنها پلاكارد بزرگي گذاشتند با عنوان "‌طرح مبارزه با مزاحمان نواميس" در حاليكه آنها هيچ اقدام نادرستي انجام نداده بودند.»

از سوي ديگر عكاسي از افراد در وسط شهر و به هنگام بازداشت براي تشكيل پرونده از ديگر شگردهايي است كه نيروي انتظامي به تازگي براي دستگيري متخلفان عفاف و حجاب در پيش گرفته است.

مريم 23 ساله است و از اينكه بايد در تابستان و گرماي تهران مقنعه به سر باشد گله دارد. او مي‌گويد:«چند بار در ميدان ونك به خاطر حجاب و شلوار كوتاه و لاك و صندل جريمه شده ام. پدرم تهديد كرده كه ديگر سراغ كارهاي مرا نخواهد گرفت. به جز دانشگاه و كلاس زبان و آموزشگاه ها حالا در خيابان هم نمي شود راحت لباس پوشيد.»

مسئولان روابط عمومي نيروي انتظامي در پاسخ به اينكه چه مبالغي در ازاي چه جرايمي در طرح عفاف و حجاب پرداخته مي شود به كل موضوع جريمه مالي را منكر مي شوند.

با اين حال در هفته هاي گذشته چند بار برگ جريمه هاي مالي افراد از سوي آنها اسكن و درسايت ها قرار داده شده‌است.

استاني شدن گشت ارشاد 

اگرچه پليس و نيروي انتظامي علاقه‌اي به ارايه آمار دستگيري ها به ويژه در موضوع گشت ارشاد و اجراي مصوبه دولت در مبحث عفاف و حجاب ندارند، اما آمار منتشر شده نشان مي‌دهد كه تنها در خرداد ماه بيش از 1500 نفر از سوي گشت ارشاد بازداشت شده و يا مورد تذكر و عكسبرداري و تشكيل پرونده قرار گرفته اند.

در همين حال رييس پليس تهران به فكر استاني كردن نحوه اجراي طرح عفاف و حجاب است چنانچه در اين باره مي‌گويد:« فرمول واحدي براي اجراي گشت ارشاد وجود ندارد و در استان‌ها براي نحوه  برخورد، مردم تعيين كننده هستند. توسعه امر عفاف و حجاب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام و به دولت ابلاغ شد و در اين راستا ستادي از طرف رييس جمهور در وزارت کشور تشکيل و فعال شد.»

اسماعيل احمدي مقدم تاكيد دارد كه تصميم به اجراي طرح عفاف و حجاب در هر استان به عهده مسوولان استان و همچنين ارزيابي نظرسنجي از مردم استان است.

از سوي ديگر در شرايطي كه سخنان احمدي نژاد در نقد مصوبه و قانوني كه به امضاي خودش رسيده موجي از اعتراض‌ها و انتقادها را در ايران به وجود آورده، شوراي فرهنگی اجتماعی زنان از نمايندگان قواي سه گانه را براي بررسي نحوه اجراي طرح توسعه عفاف و حجاب دعوت كرده‌است.

شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان در جلسه اخير خود به بازنگري آيين‌نامه شوراي زنان، تعيين اولويت‌هاي برنامه‌اي شوراي زنان و ادامه آسيب شناسي نحوه اجراي طرح توسعه عفاف و حجاب در جامعه و دستگاه‌هاي اجرايي پرداخت.

با اين حال اگرچه سخنان و موضعگيري‌هاي احمدي نژاد درباره نحوه اجراي طرح عفاف و حجاب به ايجاد موجی تازه در پرداختن به اين طرح در كشور منجر شد اما فشار از سوي مراجع به ويژه درخواست‌هاي مطرح شده از سوي علماي قم يك بار ديگر وضعيت اجراي اين طرح كه شكل قانوني يافته را وارد مرحله تازه‌اي مي‌كند.

چنانچه حسيني بوشهري، خطيب نماز جمعه قم  در خطبه‌هاي اين هفته خود اعلام كرده كه جامعه ديني نمي‌تواند بيگانه از عفاف و حجاب باشد و راهپيمايي‌ها در حمايت از عفاف و حجاب بايد ادامه پيدا كند. 

در  همين حال مشاور امور بانوان اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران نيز خبر داده كه مدرس حجاب و عفاف تربيت مي‌شود.

"ترانه صفایی"

0 comments:

ارسال یک نظر