خبرهای بی بی سی فارسی مربوط به ایران

جنتی: دو نفر را اعدام کردید، دست شما درد نکند

احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه امروز این شهر از اعدام دو نفر از متهمانی که در دادگاه های بعد از انتخابات محاکمه شده بودند، دفاع کرد و خواستار ادامه برخورد قاطعانه قوه قضائیه شد.

آقای جنتی خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، گفت: "شما روحیه ضد ظلم، انقلابی و ولایی دارید. پس بیایید برای رضای خدا همین طور که دو نفر را صریح اعدام کردید، و دست شما هم درد نکند، مردانه بایستید."

روز پنجشنبه ۸ بهمن، محمد علی زمانی و آرش رحمانی پور که در دادگاه های بعد از انتخابات محاکمه و به اعدام محکوم شده بودند، در زندان اوین اعدام شدند.

با آنکه دادستانی تهران اعلام کرده که این دو در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات محکوم شده اند، اما به گفته وکیل آقای رحمانی پور، هر دوی آنها حدود دو ماه قبل از انتخابات بازداشت شده و در تمام این مدت در زندان بوده اند.

آقای جنتی که دبیر شورای نگهبان هم هست، در بخش دیگری از خطبه نمازجمعه تهران گفت: "هر جا سستی و ضعف داشته ایم، ضربه خورده ایم، مثل ۱۸ تیر که ضعف نشان دادیم. باید پرسید دستگاه قضایی چند نفر را اعدام کرد که عاشورا به وجود آمد؟ می گویم اگر ضعف نشان دهید، آینده بدتری در انتظار شماست."

آقای جنتی در ادامه گفت: "خدا رحم نکند به کسانی که به مفسدان فی الارض رحم می کنند. جای رافت نیست و جای غلظت است. همان طور که در زمان پیامبر پیمان شکنان را کشتند. ما نه می توانیم افراط در مجازات داشته باشیم و نه تفریط در مجازات."

احمد جنتی در بخش دیگری از خطبه خود درباره انقلاب ایران و رهبری آیت الله خمینی گفت: "امام بزرگوار را خداوند مبعوث کرد و ایشان تفسیر کردند که علما وارث پیغمبرانند."

احمد جنتی یکی از اعضای شورای نگهبان بود که پیش از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری خرداد ماه، از آقای احمدی نژاد حمایت کرد.

با توجه به اینکه شورای نگهبان، مسئولیت نظارت بر سلامت انتخابات ریاست جمهوری در ایران را برعهده دارد، حمایت آقای جنتی و ۶ نفر دیگر از شورای ۱۲ نفره نگهبان، از جمله مواردی است که معترضان به سلامت انتخابات در توجیه ادعاهای خود مطرح می کنند.

دادستان تهران: پرونده پنج متهم روز عاشورا در مرحله تجدیدنظر است

دادستان تهران از ارسال احکام اعدام متهمان شرکت در تظاهرات اعتراضی به دادگاه تجدید نظر خبر داده است.

روز جمعه، 9 بهمن (19 ژانویه)، خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، نوشت که پرونده پنج نفر از متهمان روز عاشورا در مرحله ابلاغ حکم و تجدید نظرخواهی است.

روز گذشته به نقل از اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران گزارش شد که دادگاه انقلاب اسلامی یازده نفر را در ارتباط با اعتراضات به نتایج انتخابات بحث برانگیز یاست جمهوری به اعدام محکوم کرده و در این راستا، حکم دو تن از آنان به نام های محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور که به تایید دادگاه تجدید نظر تهران رسیده بود سحرگاه پنجشنبه به اجرا در آمد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در مصاحبه روز جمعه خود در مورد نه نفر دیگر از این یازده محکوم دادگاه های انقلاب گفته است که "پنج نفر از متهمان روز عاشورا که متاسفانه جرایم مهمی مرتکب شده اند، در دو جلسه با حضور نماینده مدعی العموم محاکمه شدند."

آقای دولت آبادی در مورد زمان و نحوه برگزاری این محاکمات، روند قضایی آنها و حضور یا عدم شرکت وکیلان مدافع توضیحی نداده اما گفته است که "این متهمان به احکام صادره اعتراض کردند که پرونده در مرحله ابلاغ احکام و درخواست تجدید نظر خواهی است."

دادستان تهران زمان رسیدگی و صدور رای دادگاه تجدید نظر را هم مشخص نکرده است.

به گفته وی، چهار نفر از این محکومان "در اغتشاشات قبل از عاشورا دستگیر شده اند و در حوادث ضد انقلابی شرکت کردندکه در دادگاه بدوی به اتهام براندازی، محاربه و اقدام علیه امنیت کشور محاکمه شدند."

عباس دولت آبادی گفته است که محاکمه این چهار نفر پایان یافته و در صورت تایید احکام صادره در داگاه تجدید نظر، نسبت به اجرای حکم آنان اقدام می شود اما در مورد زمان و نحوه رسیدگی در دادگاه تجدید نظر نیز اطلاعی نداده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین از محاکمه گروه دیگری از متهمان شرکت در تظاهرات روز عاشورا خبر داد و گفت که دادگاه این افراد به صورت علنی برگزار می شود تا، به گفته او، "مردم متوجه شوند که این افراد چه جرایم بزرگی انجام داده اند."

آقای دولت آبادی تاکید کرد که دستگاه قضایی "با سرعت، دقت و قاطعیت نسبت به برخورد با اینگونه اتهامات اقدام می کند."

قاطعیت دستگاه قضایی

در تظاهرات روز عاشورا، در برخی نقاط تهران عزاداران مخالف دولت به طور پراکنده به مقابله با حملات شدید و بی سابقه ماموران امنیتی دست زدند و تعدادی از آنان توسط ماموران بازداشت شدند.

انتشار خبرها و تصاویر نحوه برخورد ماموران با عزاداران روز عاشورا، که تعدادی کشته برجای گذاشت، انتقاد شدید و ابراز نگرانی شماری از سازمان های بین المللی و کشورهای جهان را به دنبال آورد.

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی در این مصاحبه از مردم ایران خواست تا در راهپیمایی روز 22 بهمن شرکت کنند تا به گفته او، "عزم جدی در مبارزه با دشمنان انقلاب و اسلام و در راس آنها، آمریکا را به نمایش بگذارند."

اعدام آرش رحمانی پور، بیست ساله، و محمد رضا علی زمانی، سی و هفت ساله، در روز پنجشنبه با انتقادهای تندی در سرتاسر جهان مواجه شد به خصوص اینکه در مورد اتهامات و نحوه محاکمه آنان ابهامات بسیاری وجود داشته است.

در حالیکه از محتوای اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران که در ساعات اولیه روز پنجشنبه صادر شد ، چنین بر می آمد که محکومیت این دو نفر با اعتراضات پس از انتخابات و عزاداری مخالفان دولت در روز عاشورا ارتباط دارد، اخبار قبلی در مورد بازداشت و محاکمه آنان نشان داد که ماه ها قبل از برگزاری انتخابات دستگیر و زندانی شده بودند.

پرس تی وی، شبکه تلویزیونی متعلق به دولت ایران که برای مخاطبان انگلیسی زبان در سطح بین المللی برنامه پخش می کند هم در خبر اعدام این دو نفر، صدور احکام اعدام را با فعالیت های تروریستی و بمب گذاری دو سال پیش در شیراز ارتباط داد.

اطلاعیه دادسرای تهران به تایید احکام اعدام این دو نفر در دیوانعالی کشور هم اشاره ای نداشت.

در مقابل، برخی سایت های مخالف دولت گفته اند که هدف قوه قضائیه جمهوری اسلامی از صدور احکام اعدام در هفته های اخیر، ارعاب مخالفان و جلوگیری از تجمع آنان در سالگرد انقلاب در روز 22 بهمن در کنار راهپیمایی های دولتی است.

از زمان اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در خرداد ماه سال جاری، که با اتهام گسترده تقلب مواجه شد، دولت از صدور اجازه تجمع به معترضان به نتیجه این انتخابات خودداری ورزیده و با تظاهرکنندگان به شدت برخورد کرده است.

مقامات دولتی و امنیتی همچنین در موارد متعدد علیه تظاهرات اعتراضی هشدار داده و تظاهرکنندگان را به شدت عمل تهدید کرده اند اما در موارد متعدد، مخالفان دولت با بهره برداری از فرصت مراسم و راهپیمایی های دولتی، به برگزاری تظاهرات دولتی مبادرت کرده اند.

مولوی عبدالحمید: اعدام چاره کار نیست

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه های نمازجمعه روز ۹ بهمن (۲۹ ژانویه) این شهر، از نحوه برخورد حکومت با اعتراض ها و انتقادها، افزایش اعدام ها، و اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه انتقاد کرده است.

مولوی عبدالحمید در ابتدا با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد پیروزی انقلاب ایران گفت: "جمهوری اسلامی که به جای نظام پادشاهی در ایران مستقر شد با رای و انتخاب مردم استقرار یافت و نه با قدرت سلاح و خشونت. هیچ سیستم حکومتی در دنیا با قدرت اسلحه حفظ نشده است... انقلاب اسلامی نیز با زور اسلحه پیروز نشده است بلکه حضور مردم در صحنه و خواست آنان بوده که انقلاب را پیروز کرده است. امروز نیز خواست مردم و رضایتمندی آنان موجب بقای نظام است."

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین گفت "متاسفانه" به مسئولان نظام دسترسی ندارد و برای همین نظراتش را از تریبون عمومی اعلام می کند. او گفت: "مسئولان باید چاره ای برای بدست آوردن و جلب رضایت مردم بیاندیشند. نظام نمی تواند با یک جناح اصولگرا یا اصلاح طلب حفظ شود... تنها راه جلب رضایت مردم و ضامن بقای نظام در شرایط فعلی می تواند تشکیل یک دولت فراگیر متشکل از گروه های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب و اقوام و مذاهب با سعه صدر باشد."

مولوی عبدالحمید درباره وقایع اخیر کشور گفت: "اعتراضات و مسایلی که در کشور به وجود آمده است حکایت از مطالباتی دارند که بی‌پاسخ مانده است. این اعتراضات باید شنیده شوند و سیاستهای نادرستی که موجب آن شده‌اند تغییر یابند."

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه های خود درباره انتقادپذیری مسئولان صحبت کرد و گفت هیچ کس نباید خود را بالاتر از انتقاد بداند. او گفت: "به طور معمول دوستان و مشاوران انتقادات را صریح و روشن بیان نمی‌کنند. مشکلی که شاه داشت نیز همین بود که دوستان و مشاوران وی اعتراضات و انتقادات مردم را به او نمی‌گفتند و او زمانی صدای اعتراضات را شنید که دیگر خیلی دیر شده بود."

مولوی عبدالحمید همچنین از اعتراف گرفتن با اعمال فشار و شکنجه نیز انتقاد کرد و گفت: "چنین پدیده ای را نه اسلام و دین قبول دارد و نه قانون اساسی."

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین به مسئله اعدام ها در کشور اشاره کرد و گفت: "مسئله اعدام ها در کشور ما موجب نگرانی مردم شده است. کشور ما از معدود کشورهایی است که آمار اعدام در آن زیاد است. به ویژه آمار اعدام ها در استان سیستان و بلوچستان از همه استان های کشور بیشتر است... اعدام نمی‌تواند مشکلات جامعه را حل کند بلکه بر میزان مشکلات می‌افزاید... ما در میان مردم می‌بینیم که این اعدام ها آثار مثبتی نداشته‌اند و درخواست خیرخواهانه و دلسوزانه ما این است که برای این مسئله چاره‌جویی شود."

البته مولوی عبدالحمید اشاره مستقیمی به اعدام دو نفر از متهمان دادگاه های بعد از انتخابات نکرد، اما این خطبه یک روز بعد از اعدام محمد علی زمانی و آرش رحمانی پور ایراد شد.

همزمان با این گفته های مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، احمد جنتی در نمازجمعه تهران از قوه قضائیه به دلیل اعدام این دو نفر تشکر کرد و خواست که با قاطعیت این شیوه را ادامه دهد.

نامه برندگان صلح نوبل در حمایت از شیرین عبادی

14 نفر از برندگان جایزه صلح نوبل با ارسال نامه ای به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران از وی خواسته اند تا به اعمال محدودیت ها و آزار شیرین عبادی و سایر فعالان حقوق بشر در این کشور پایان دهد.

دراین نامه که روز جمعه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) در سایت زنان برنده جایزه صلح نوبل منتشرشد، به مواردی چون بازرسی خانه خانم عبادی، توقیف اسناد و مدارکش، مسدود شدن حقوق بازنشستگی و حساب های بانکی او و شوهرش و بازداشت خواهرش و تهدید، ارعاب و آزار طولانی شیرین عبادی اشاره شده است.

امضا کنندگان این نامه که همگی از برندگان جایزه نوبل صلح هستند ادامه تلاش برای ارعاب و توقف کار خانم عبادی را "عملی بیهوده" و آن را نشان دهنده "بی عدالتی و بی منطقی حکومت ایران" دانستند.

در بخشی از این نامه با اشاره به ادعای وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه توقیف اموال خانم عبادی به دلیل مساله مالیاتی بود، آمده است: " این حقیقت که توقیف اموال ایشان با دستور بازپرس دادگاه انقلاب صورت گرفته و نه مقامات مالیاتی و اینکه اموال همسرشان هم توقیف شده ، بیشتر صحت این ادعا را زیر سوال می برد."

پیشتر، خانم عبادی اعلام کرده بود که وزارت اقتصاد ایران بابت جایزه نوبل از او ۴۱۰ میلیون تومان مالیات مطالبه کرده است.

خانم عبادی که وکیل دادگستری است این اقدام را منطبق با قوانین ایران ندانست و گفت که مطابق قوانین مالیاتی ایران، جایزه نوبل مشمول مالیات نمی شود و دستور مسدود کردن اموال به منظور تامین وجه لازم برای پرداخت مالیات باید از سوی مقامات مالیاتی صادر شود و نه دادگاه انقلاب.

در نامه برندگان صلح نوبل، از دستگیری بیش از ۱۶ نفر از فعالین حقوق بشر و محکومیت ۵ نفر دیگر از فعالین حقوق بشر به اعدام، سرکوب مردم و دستگیری و شکنجه و محدود کردن دسترسی به اینترنت و آزادی مطبوعات ابراز نگرانی شده است.

از نظر نویسندگان نامه اقدام دولت ایران "قسمتی از همان استراتژی ساکت کردن جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر" است؛ "ما مطمئنیم اینگونه روش ها موفق نخواهد شد."

دراین نامه از محمود احمدی نژاد خواسته شده تا دستور دهد " به اذیت و آزار شهروندان ایرانی که حقشان را مطالبه می کنند، پایان داده شود و بدون هیچ قید و شرطی تمام کسانی که به طور خودسرانه بازداشت شده اند آزاد شوند."

درپایان نامه آمده است: "وقت آن است که به خواسته های مردم گوش فرا دهید و به آنها توجه کنید."

نام افرادی چون دالایی لاما، بتی ویلیامز، آدولف پرز اسکیوال، الی ویزل، وانگری ماتای، دزموند توتو، جان هیوم در میان امضا کنندگان به چشم می خورد.

این دومین نامه ایست که پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد گذشته ، از سوی برندگان جایزه نوبل درباره اتفاقات ایران منتشر شده است.

در ماه اوت سال گذشته (مرداد۸۸ ) چهل و پنج تن از برندگان جایزه نوبل ضمن حمایت از شیرین عبادی و مخالفان دولت ایران، آنچه که "نقض شرم آور حقوق بشر" توسط دولت ایران نامیده شد، را محکوم کردند.

0 comments:

ارسال یک نظر