گزیده خبرها از بی بی سی فارسی

یک فرمانده سپاه: هر کس در ۲۲ بهمن اعتراض کند، عامل بیگانه است

یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران گفته است اگر کسی در روز ۲۲ بهمن اعتراض کند از مردم ایران نیست و "با جرات می گوییم که عامل بیگانه است".

حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران، روز شنبه ۱۰ بهمن گفت مردم ایران در راهپیمایی روز نهم دی (که حکومت ایران برای اعتراض به آنچه هتک حرمت در روز عاشورا می خواند، برگزار کرده بود) اتمام حجت کردند و خواستار ختم غائله بودند.

آقای همدانی گفت: "ما به هیچ عنوان اجازه نمی دهیم چیزی به عنوان موج سبز خودی نشان بدهد... ما مطمئن هستیم کسانی که تا پیش از ۹ دی متوجه نبودند و تشخیص نمی دادند و فکر می کردند می شود حرکتی انجام داد، در روز ۹ دی متوجه شده اند روز ۲۲ بهمن روز اعتراض نیست، بلکه روز یکپارچگی است."

این در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران اصلی مخالفان، در دیداری که روز شنبه در خانه آقای کروبی داشتند ضمن محکوم کردن اعدام های اخیر، از مردم ایران خواستند در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن شرکت گسترده داشته باشند.

از زمان آغاز اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد، معترضان از روزهایی که مراسم رسمی در آنها برگزار می شود (از جمله نماز جمعه، راهپیمایی روز قدس و راهپیمایی روز ۱۳ آبان) برای ترتیب دادن تجمع های گسترده اعتراضی استفاده کرده اند و پیش بینی می شود در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم اتفاق مشابهی بیفتد.

البته آقای همدانی گفته است: "اگر بخشی از جامعه ما اعتراضی داشته که بحق هم هست که اعتراضی به برخی رفتارهای دولتمردان داشته باشند، مطمئنیم روز ۲۲ بهمن چنین کاری نخواهند کرد."

آقای همدانی در ادامه تاکید کرد نیروهای سپاه و بسیج در روز ۲۲ بهمن با "هر صدا، رنگ و حرکتی غیر از صدای ملت ایران و انقلاب اسلامی... به شدت برخورد خواهیم کرد."

سپاه محمد رسول الله، که آقای همدانی فرمانده آن است، بخشی از سپاه است که وظیفه تامین امنیت شهر تهران در جریان اعتراضات بعد از انتخابات در تهران را برعهده دارد و بسیاری از نیروهای مخالف حکومت، سپاه محمد رسول الله را از مسئولان اصلی "سرکوب اعتراضات بعد از انتخابات" می دانند.


میرحسین موسوی و مهدی کروبی اعدام های اخیر را محکوم کردند

میر حسین موسوی و مهدی کروبی روز شنبه (دهم بهمن) بایکدیگر دیدار کردند و با اعلام محکومیت اعدام های اخیر از مردم خواستند تا در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز شنبه دهم بهمن (۳۰ ژانویه) در منزل آقای کروبی با یکدیگر دیدار کردند.

همچنین سحام نیوز (سایت رسمی حزب اعتماد ملی) ضمن انتشار خبر این دیدار، از "محکوم کردن اعدام های اخیر" و "دعوت مردم به حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن" به عنوان محور گفتگوهای این دو رهبر اصلی مخالفان دولت در ایران، نام برده است.

بنا بر این گزارش میرحسین موسوی و مهدی کروبی در ارتباط با اعدام های روز پنجشنبه در تهران گفتند: "به نظر می رسد کسانی که اقدام به اعدام آنها شد ماهها قبل از جریان برگزاری انتخابات دستگیر شده و پرونده آنها نیز ارتباطی با حوادث انتخابات اخیر نداشته است و به گفته وکلایشان آنها تنها توانسته اند دیداری کوتاه با موکلان خود داشته باشند و مراحل دادرسی برای آنها انجام نشده است . به نظر می رسد که چنین اقدامی برای ایجاد خوف در مردم جهت عدم حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن است."

دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز پنجشنبه ۸ بهمن (۲۸ ژانویه)گزارش داد که برای یازده تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، از جمله معترضان روز عاشورا، حکم اعدام صادر شده و دو تن از آنان به اسامی آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی اعدام شدند.

خبر صدور احکام اعدام برای محمد رضا علی زمانی و آرش رحمانی پور به اتهام عضویت در انجمن پادشاهی ایران و فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی با اعتراض مدافعان حقوق بشر در داخل ایران و در سطح جهانی مواجه شده است.

به گزارش سحام نیوز آقایان کروبی و موسوی در بخش دیگری از دیدار روز شنبه خود، با اشاره به سخنان احمد جنتی در نماز جمعه نهم بهمن (۲۹ ژانویه) گفتند: "متاسفانه به جای آنکه از تریبون نماز جمعه برای دعوت مردم به تقوا استفاده شود خطیب نماز جمعه با توصیه به قوه قضائیه مبنی بر اینکه اگر در ۱۸ تیر ضعف نشان نداده بودید و دستگاه قضایی چند نفر را اعدام کرده بود حادثه روز عاشورا به وجود نمی آمد ، مسئولان را به برخورد و کشتار مردم و ترغیب می کند."

احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران و دبیر شورای نگهبان روز جمعه (۹ بهمن) خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، گفته بود: "شما روحیه ضد ظلم، انقلابی و ولایی دارید. پس بیایید برای رضای خدا همین طور که دو نفر را صریح اعدام کردید، و دست شما هم درد نکند، مردانه بایستید."

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در این دیدار با تاکید مجدد بر راه حل های پیشنهادی خود، خواستار برگزاری انتخابات آزاد، رفع محدودیت از فعالیت احزاب سیاسی، ، انتشار مجدد روزنامه های توقیف شده، و آزادی زندانیان سیاسی شده و گفتند: "اکنون اکثریت مردم برای احقاق حقوق خود بدون هیچ گونه واهمه ای در میدان حضور دارند و خواست آنها نیز برگزاری انتخابات آزاد می باشد که متاسفانه گویا صدای اکثریت مردم شنیده نمی شود."

به گزارش سحام نیوز در پایان این دیدار این دو رهبر معترضان به نتایج انتخابات در ایران، از مردم خواسته اند تا در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن شرکت کنند و "شنیدن صدای اکثریت مردم را تنها راهکار خروج از بحران" دانسته اند.

راهپیمایی روز ۲۲ بهمن همه ساله در ایران و همزمان با روزی که در آن انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، در تهران و شهرستان ها برگزار می شود و طی ۱۰ روز منتهی به این روز یعنی از ۱۲ بهمن روز ورود آیت الله خمینی (بنیانگذار جمهوری اسلامی) به ایران تا روز ۲۲ بهمن جشن هایی موسوم به "بزرگداشت دهه فجر" در این کشور برگزار می شود.

ابراز نگرانی جبهه مشارکت از اعدام های اخیر

جبهه مشارکت ایران، از بزرگترین احزاب اصلاح طلب این کشور، در نامه ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، اعدام دو تن از متهمان دادگاه های حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری خردادماه را مایه "حیرت و تعجب" شهروندان ایرانی دانسته و از آقای لاریجانی سوالاتی در مورد پرونده این دو و اعدامشان پرسیده است.

در این نامه درباره اعدام روز پنجشنبه آرش رحمانی پور و محمد علی زمانی آمده است: "حکم اعدام برای هر کسی که صادر شود مایه تاسف است؛ فارغ از اینکه شخص مجرم واقعا مستحق چنین مجازاتی باشد یا خیر، و ما بدون اینکه ذره ای قرابت فکری یا عملی با این افراد داشته باشیم امروز نگران آن هستیم که قوه قضاییه تحت تاثیر تریبون هایی که هر روز و شب فرمان خونریزی و اعدام بیشتر صادر می کنند قرار گیرد."

در ادامه این نامه از آقای لاریجانی خواسته شده به چندین سوال که در در پایان نامه آمده جواب دهد تا "چنانچه صدور و اجرای این احکام منطبق بر قانون و عادلانه بوده است آرامش به فضای سیاسی باز گردد و چنانچه معلوم شود خدای ناخواسته این احکام نادرست بوده است از هم اکنون مشخص نمایید چه کسی مسئولیت این فاجعه را خواهد پذیرفت تا دیگر نیازی به تشکیل کمیته های ویژه نظیر جنایت کهریزک نباشیم."

این حزب اصلاح طلب که در انتخابات ریاست جمهوری جنجالی اخیر از میرحسین موسوی حمایت کرده بود و در حال حاضر تعدادی از اعضای شورای مرکزی و اعضای عادی آن در زندان هستند، در پایان نامه هفت سوال از رئیس قوه قضائیه پرسیده است که هر یک از آنها مربوط به دسته ای از انتقاداتی است که در روزهای اخیر از روند منجر به اجرای احکام اعدام آقایان رحمانی پور و علی زمانی مطرح شده است.

از جمله این سوال ها می توان از این موارد نام برد:

- آن افراد در چه زمانی دستگیر شده اند؟ و علت دستگیری آنها چه بوده است؟

- این افراد که طبق قرائن چند ماه قبل از انتخابات دستگیر شده اند با چه منطقی در دادگاه حوادث انتخابات شرکت داده شده اند؟ و اعترافات آنها چه ارتباطی با انتخابات داشته است؟

- نحوه اخذ اعترافات از آنها چگونه بوده است؟ و غیر از اعترافات چه مدارک مستند و محکمه پسندی در اثبات جرائم آنها وجود دارد؟

- آیا ادعای موجود در مورد فریب متهمان توسط بازجویان و وعده سبک شدن حکم در صورت ارائه اعترافات ساختگی صحت دارد؟ و اگر چنین باشد آیا اساس چنین دادگاهی مخدوش نمی باشد؟

- آیا اعتراف در دادگاه نمایشی با کارگردانی متهم اصلی جنایت کهریزک که خود مسئولان جدید قضایی از معترضین اصلی آن بوده اند می تواند به عنوان مبنایی برای صدور چنین احکام سنگینی قرار گیرد؟

جلسه محاکمه 16 نفر از بازداشت شدگان تظاهرکنندگان عاشورا برگزار شد

محاکمه 16 نفر از بازداشت شدگان در جریان تظاهرات مخالفان دولت در روز عاشورا در تهران برگزار شده است که پنج نفر از این افراد به محاربه متهم شده اند.

روز شنبه دهم بهمن (30 ژانویه) جلسه دادگاه این 16 نفر در مجمتع امام خمینی دادگستری تهران بعد از قرائت کیفرخواست به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

اتهام پنج نفر از این افراد "محاربه و افساد فی الارض" و اتهام بقیه "اجتماع و تبانی علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام و قصد بر هم زدن کشور از طریق تحریک افراد به شورش و آشوب" اعلام شده است.

در ابتدای جلسه یک کیفرخواست کلی خوانده شد که در آن این افراد به "براندازی نرم" متهم شده اند که از سوی آمریکا برای "تغییر نظام جمهوری اسلامی" تدارک دیده شده است.

در این کیفرخواست، همراه با تکرار نقش کشورهای خارجی در سازماندهی تظاهرات بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، بر مشارکت گروه های مخالف جمهوری اسلامی به خصوص مجاهدین خلق، و مشارکت بهائیان در تظاهرات عاشورا تاکید شده است.

براساس کیفرخواست دادستان، دشمنان با استفاده از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری " و فضای غبار آلود ناشی از انحرافات فاحش برخی احزاب و سیاسیون و همچنین زمینه تردید به وجود آمده از سکوت برخی خواص و افراد عافیت طلب" تلاش کردند با به کارگیری تمامی امکانات خود از جمله بسیج رسانه ها و شبکه های ماهواره ای، ضمن ایجاد تردید و ناامیدی به آینده کشور، تئوری جنگ نرم را کلید بزنند.

در این کیفرخواست با اشاره به گزارش تحقیقاتی موسسه آمریکایی "بروکینگز" در مورد شرایط ایران پس از انتخابات، از "طرح براندازی نرم" به عنوان تغییر نظام از سوی آمریکا نام برده که هدف آن "براندازی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد حکومتی است که بیشترین همراهی را با منافع آمریکا داشته باشد."

در این کیفرخواست متهمان به استفاده از "سیستم مجازی با یکدیگر و ارتباطات محفلی" متهم شده اند که در روز عاشورا با همراهی گروهی از بهائیان در دسته جات سه و چهار نفره به دنبال این بودند که "کار نظام اسلامی را در این روز یکسره کنند."

این افراد متهم شده اند که در روز عاشورا "با هلهله و سوت و کف، ضمن اهانت به مقدسات، ضرب و شتم، هتک حرمت و توهین به عزاداران حسینی و ماموران انتظامی با قصد مقابله با نظام، مرتکب جرایم مهمی مانند محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور شدند."

این شانزده نفر همچنین متهم شده اند که به "جاسوسی و جمع آوری اطلاعات" مشغول بوده و در تجمعات و آشوب ها حضوری فعال داشته اند و در اقداماتی نظیر "نصب تراکت های تبلیغاتی، شعار نویسی، تخریب و به آتش کشیدن اموال اشخاص" با هدف ایجاد نارضایتی مشارکت داشته اند و با گرفتن فیلم از صحنه های درگیری آن را در اختیار "عوامل اطلاعاتی دشمن و شبکه های معاند خارجی" قرار داده اند.

در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری،دولت ایران محدودیت های زیادی را برای خبرنگاران داخلی و خارجی به اجرا گذاشت ولی معترضان با استفاده از تلفن همراه، تصاویر اعتراضات را ضبط کرده و آنها را از طریق سایت های مختلف نظیر یوتیوب منتشر می کردند.

در ادامه جلسه دادگاه کیفرخواست انفرادی این شانزده نفر خوانده شد که بسیار مختصر بود. در میان این افراد 5 نفر به محاربه متهم شده اند که بنابر به گفته نماینده دادستان یک نفر عضو دفتر تحکیم وحدت است.

بقیه افراد نیز به "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام" از طریق شرکت در اعتراضات روز عاشورا متهم شده اند. اتهام دیگری که به برخی وارد شده توهین به مقامات ارشد نظام و تمرد نسبت به ماموران دولتی است.

پیش از این دادگاه انقلاب اسلامی یازده نفر را در ارتباط با اعتراضات به نتایج انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرده و حکم دو تن از آنان به نام های محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور که به تایید دادگاه تجدید نظر تهران رسیده بود سحرگاه پنجشنبه هشتم بهمن به اجرا در آمد.

بنابر اعلام دادسرای انقلاب تهران، پرونده پنج نفر از متهمان روز عاشورا در مرحله ابلاغ حکم و تجدید نظرخواهی است.

هنوز مشخص نیست پنج نفری که در جلسه امروز دادگاه به اتهام محاربه در دادگاه حاضر شده بودند، جزو همان افرادی هستند که دادستانی قبلا از آنها به عنوان محارب نام برده بود.


درخواست آزادی روزنامه نگاران زندانی در نامه ای به مسئولان نظام

جمعی از روزنامه نگاران ایرانی با نوشتن نامه ای سرگشاده به مسئولان نظام خواستار آزادی روزنامه نگاران دربند و فک پلمب انجمن صنفی روزنامه نگاران شدند.

این نامه که خطاب به "عقلای قوم و دلسوزان ملت" نوشته شده است، راه برون رفت از "بحران" کنونی جامعه را باز شدن فضای "انتقاد و اعتراض قانونی" به منظور ایجاد اعتدال و میانه روی در جامعه می داند.

این روزنامه نگاران از مطبوعات به عنوان یکی از "بهترین و قانونمند ترین" راه ها برای طرح انتقادات در جامعه نام برده اند و در مقابل بازداشت روزنامه نگاران و محدودیت رسانه ای در ایران را موجب خارج شدن جامعه از "مسیر طبیعی و قانونی" آن دانسته اند.

از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران و اعتراضات گسترده پس از آن، عده ای از روزنامه نگاران بازداشت شده اند و محدودیت های شدیدتری بر مطبوعات اعمال شده است.

نویسندگان این نامه که نامی از آنها برده نشده، همچنین به پلمپ انجمن صنفی روزنامه نگاران اعتراض کرده اند و خواستار از سرگیری اجازه فعالیت آن شده اند: "مسئولانی که میانه روی و اعتدال را چاره گشای بحران فعلی می دانند، توجه دارند در شرایطی که تنها نهاد صنفی قانونی حامی خانواده مطبوعات مدتهاست بدون ارائه هرگونه حکم و توجیه قضایی پلمب شده است، و تعدادی از اعضای هیأت مدیره و روزنامه نگاران عضو انجمن بازهم بدون ارائه حکم و مستند قانونی در بازداشت به سر می برند، جامعه مطبوعاتی چگونه می تواند طرح مباحثی چون لزوم اعتدال و قانونگرایی را جدی بگیرد؟"

در نهایت این روزنامه نگاران با ذکر اسامی بیش از چهل روزنامه نگار که اکنون در بازداشت به سر می برند خواستار آزادی آنها شده اند. در میان این روزنامه نگاران بازداشت شده نام افرادی چون ماشاءالله شمس الواعظین، عمالدالدین بلقی، بهمن احمدی امویی، و سعید لیلاز به چشم می خورد.

پیش از این هم جمعی از روزنامه نگاران ایرانی با ارسال نامه ای به دادستان تهران خواستار آزادی بی قید و شرط همه روزنامه نگاران زندانی و رفع توقیف از روزنامه ها شده بودند.

صدور احکام سنگین برای بعضی از روزنامه نگارانی که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران بازداشت شدند، حکایت از افزایش فشار بر صنف مطبوعاتی در ایران دارد.

از جمله در یکی از این احکام، احمد زید آبادی، روزنامه نگار به تحمل ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید به گناباد و محرومیت دائمی از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم شد.


معترض انتخاباتی در دادگاه: من در خیابان بوق زدم

در جلسه محاکمه 16 نفر از بازداشت شدگان تظاهرات مخالفان دولت در روز عاشورا، جوان بیست ساله ای که خبرگزاری های داخلی از وی به عنوان "س - ک" نام برده، از خود دفاع کرد. وی متهم است در راهپیمایی ها شرکت کرده، بوق زده، عضو فیس بوک بوده و ایمیل ها و اس ام اس هایی را به دوستانش فرستاده است.

بنابر گزارشی که خبرگزاری های داخلی ایران از دادگاه منتشر کرده اند این متهم دانشجوی مهندسی عمران است که در تاریخ 19 دی ماه یعنی دو هفته بعد از روز عاشورا دستگیر شده است.

اتهام این جوان "اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، توهین به مقام معظم رهبری از طریق ارسال ایمیل به دادگاه کیفری لاهه، فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی از طریق فعالیت گسترده در جهت طرح براندازی و جنگ نرم، عضویت در فیس بوک و ارسال پیام های متعدد و دعوت به سایت بالاترین، همکاری وسیع با خبرگزاری های معاند نظام" اعلام شده است.

اتهام اصلی این جوان، شرکت در اعتراضات بعد ازانتخابات در روزهای 25، 26، 28 و 30 خرداد است که جمع زیادی از مردم تهران در آن شرکت داشتند و این اعتراضات در روز قدس، روز 13 آبان، 16 آذر، روز تاسوعا و عاشورا نیز ادامه پیدا کرد. این جوان متهم است که در همه این اعتراضات حضور فیزیکی داشته است.

در این جلسه تاکید شده که این اتهامات بعد از بررسی و گزارش تحقیقات وزارت اطلاعات از "متن پیامک ها و ایمیل های دریافتی و ارسالی متهم" به وی وارد شده است و خودش نیز به اتهاماتش اقرار کرده است.

16 متهم حاضر در دادگاه در یک کیفرخواست کلی به "براندازی نرم"متهم شده اند و پنج نفر آنها با اتهام محاربه محاکمه می شوند ، اما متن کیفرخواست این فرد بسیار کوتاه بود.

این جوان بیست ساله در دفاع از خود گفت که در راهپیمایی های هفته آخر خرداد شرکت کرده و "علیه دولت شعار دادم و در تظاهرات بعدی به صورت سکوت به راهپیمایی ادامه دادم."

این فرد گفت که در تجمعات 30 تیر، 18 تیر، 16 آذر و ظهر عاشورا حضور داشته و در سه تجمع اول " با ماشین حضور داشتم و تنها اقدام به بوق زدن می کردم اما در ظهر عاشورا در مقابل پارک لاله شاهد جریانات بودم."

او توضیح مفصلی در باره وقایع روز عاشورا داد و گفت که در آن روز چه کرده اما تنها کار مهمش این است که می گوید دو بار شعار داده یکی "شعار مرگ بر دیکتاتور بود و دیگری عزا عزا است امروز روز عزاست امروز، ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز."

کار دیگری که این فرد به آن اعتراف می کند این است که در روز عاشورا به دنبال گرفتن نذری به همراه دوستانش به چند جا سر زده و در طول مسیر "چند بار بوق" زده است.

عضویت در فیس بوک

او می گوید که ایمیل می فرستاده و اخباری را که از طریق عضویت در شبکه فیس بوک دریافت می کرده "به صورت شفاهی و اس ام اس" به دیگران اطلاع می داده است.

در جای دیگری هم توضیح می دهد که از طریق "گوگل ریدر، بالاترین، ایران پرس نیوز، جرس، خبرگزاری نهضت آزادی ایران و همچنین از برخی خبرگزاری های داخلی مانند قلم و کلمه" از اخبار مطلع می شده و در تجمعات شرکت می کرده است.

او اعتراف می کند که در سه هفته اول بعد از انتخابات روی پشت بام الله اکبر می گفته است، کاری که مدتها بعد از انتخابات ریاست جمهوری در شهر تهران ادامه داشت.

او می گوید که در روزهای 13 آبان، 16 آذر، ظهر عاشورا و فوت آیت الله منتظری به حدود 100 نفر اس ام اس زده است.

یکی از اتهام های این فرد امضای نامه ای است که ظاهرا برای دادگاه لاهه تهیه شده بود و او آن را در سایت بالاترین دیده و آن را امضا کرده است. او می گوید که در این نامه آقای خامنه ای "خودکامه و دیکتاتور" معرفی شده بود و "من هم چون کل نظام را مقصر می دانستم و فکر می کردم که در انتخابات تقلب شده و نظام سعی می کند به هر نحوی صدای مخالف را سرکوب کند این اقدامات را انجام می دادم تا نتیجه انتخابات باطل شود و نظام را تحت فشار بگذارم."

در جریان اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری،دولت ایران محدودیت های زیادی را برای خبرنگاران داخلی و خارجی به اجرا گذاشت ولی معترضان با استفاده از تلفن همراه، تصاویر اعتراضات را ضبط کرده و آنها را از طریق سایت های مختلف نظیر یوتیوب منتشر می کردند.

این فرد هم می گوید که یک بار تصاویری را که خواهرم از اعتراضات روز 30 خرداد تهیه کرده بود، به "برخی رسانه های خارجی ارسال کردم."

دفاع از عملکرد قوه قضائیه و نیروهای امنیتی

متهم در جریان جلسه دادگاه چند بار از قوه قضائیه و نیروهای امنیتی دفاع کرده و گفته است که "برخورد آنها به هیچ وجه با من به صورتی نبود که فکر می کردم."

او می گوید که فکر می کرده که بعد از دستگیری "تجاوز، شکنجه، اعتراف زوری و قرص خوراندن" وجود دارد در حالی که برخوردها "محترمانه و مودبانه" بود.

یکی از اتهامات این جوان، براندازی است که اسماعیل رجبی، وکیل وی در دادگاه گفت که اقدامات موکلش "در حد تبلیغ، نوشتن، گفتن و تماس تلفنی، پیامک و ایمیل بوده که به صورت فردی انجام می داده و قصد براندازی نظام و تبانی نداشته است."

به گفته وکیل این جوان، موکلش "نیامده با کسی نقشه بکشد که علیه امنیت ملی اقدام کند پس این تبانی نیست."

آقای رجبی توضیح داد که موکلش "به خاطر حمایت از یک کاندیدا و برای این که این کاندیدا رای نیاورده، عصبانی شده و دست به چنین اقدامی زده است تا انتخابات باطل شود."

در جریان این محاکمه نماینده دادستان از این جوان پرسید که آیا قبول دارد که با شرکت در تجمعات، ارسال پیامک و ایمیل و مصاحبه با رسانه های خارجی " قصد براندازی" داشته که این سئوال با واکنش وکیل مدافع رو به رو شد که گفت سئوال نماینده دادستان "القاء آمیز" است.

اما متهم توضیح داد که دیدگاهش این بوده که "نظام مجبور به عقب نشینی شود و به حرف ما عمل کند چون فکر می کردم من جزو اکثریت هستم و بیشتر مردم مثل من فکر می کنند."

تاکنون دادگاه چند نفر از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات برگزار شده و گروهی از بازداشت شدگان به خصوص فعالان سیاسی به زندان های طویل المدت محکوم شده اند.

پیش از این دادگاه انقلاب اسلامی یازده نفر را در ارتباط با اعتراضات به نتایج انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرده و حکم دو تن از آنان به نام های محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور که ظاهرا به تایید دادگاه تجدید نظر تهران رسیده بود، سحرگاه پنجشنبه، هشتم بهمن به اجرا در آمد.

پدر آقای رحمانی در گفتگو با تلویزیون الجزیره گفت که خبر اعدام پسرش را از تلویزیون شنیده و اطلاعی از حکم اعدام پسرش نداشته است.

بنابر اعلام دادسرای انقلاب تهران، پرونده پنج نفر از این متهمان روز عاشورا در مرحله ابلاغ حکم و تجدید نظرخواهی است.

هنوز مشخص نیست پنج نفری که در جلسه امروز دادگاه به اتهام محاربه در دادگاه حاضر شده بودند، جزو همان افرادی هستند که دادستانی قبلا از آنها به عنوان محارب نام برده بود.

0 comments:

ارسال یک نظر