مقام ارشد وزارت خارجه بریتانیا: ایرانیان متقاضی ویزا، از کشورهای همسایه اقدام کنند

در واکنش به چالش های دو روز اخیر میان جمهوری اسلامی و بریتانیا، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، با "مسئول" دانستن مقامات جمهوری اسلامی در حوادث اخیر، پیرامون نحوۀ اخذ ویزای انگلستان و امور کنسولی ایرانیان گفت: "دیگر بخش ویزای سفارت نمی تواند به کارش ادامه بدهد. کسانی که می خواهند به بریتانیا بیایند، می توانند از کشورهای همسایه ایران تقاضا بدهند. در مورد شهروندان بریتانیایی که در ایران هستند، از کشورهای دیگر می خواهیم از آنها حمایت کنند."

 به گزارش بی بی سی، آلیستر برت تاکید کرد: "امیدواریم همین اتفاق در مورد ایرانی های ساکن بریتانیا رخ دهد. واقعا متاسفیم که چنین اتفاقی رخ داده است. ما دنبال چنین چیزی نبودیم. اما این تصمیمی نیست که بریتانیا خودش به تنهایی گرفته باشد. این واکنشی است به اتفاق هایی که در تهران رخ داده است."

 گفتنی است، روز چهارشنبه دولت بریتانیا در واکنش به حملات لباس شخصی ها به مجموعۀ سفارتخانه های بریتانیا در تهران، همزمان با دستور خروج دیپلمات ها و کارمندان خود از تهران، به دیپلمات های جمهوری اسلامی اعلام کرد که باید ظرف دو روز خاک انگلستان را ترک کنند.

 جمهوری اسلامی در اولین واکنش به تعطیلی سفارتخانه اش در لندن تصمیم بریتانیا را "شتابزده و انفعالی" خواند و رامین مهمان پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز، در بیانیه ای اعلام کرد که ایران به حفاظت از جان دیپلماتهای خارجی مقیم تهران متعهد است.

 وی همزمان با دیگر مقامات دولت ایران، مدعی شد که حملات سه شنبه خودجوش بوده و عناصر حکومت هیچ نقشی در سازماندهی آن نداشته اند.

 به گزارش بی بی سی، آلیستر برت، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، پیرامون علت تصمیم دولتش و اثرات آن بر روابط و همچنین شهروندان دو کشور به برخی سوالات پاسخ داده است.

وی ابتدائا گفت:"اقدام ما اقدامی فوری و در واکنش به خشونتی بود که سه شنبه در تهران رخ داد. اما عجولانه نبوده است. این اقدامی سنجیده و واکنشی مناسب است به آنچه بر سفیر و کارمندان سفارت بریتانیا در تهران گذشت. اتفاقی که عمیقا قابل تاسف است و مسئولیتش کاملا بر عهده حکومت ایران است.

 این مقام ارشد دیپلماتیک بریتانیا در خصوص اینکه "آیا اقدام بریتانیا کانالهای دیپلماتیک برای گفتگو با ایران را نمی بندد؟"، تاکید کرد: "این اتفاق رابطه دو دولت را قطع نمی کند. محتاطانه اقدام کردیم تا روابط دیپلماتیک پا بر جا باشد. یعنی نمایندگان ایران و بریتانیا همچنان می توانند در بستری بین المللی در نشست های بین المللی باهمدیگر ملاقات کنند... ما حرف های وزیر خارجه ایران را شنیدیم و واقعا هم همین طور است که در بخش های مختلف حکومت ایران برنامه ها و اقدامات مختلفی انجام می شود. اما مشخص است که به هر حال حکومت ایران وظیفه دارد امنیت دیپلمات ها را تامین کند. این وظیفه ای اختیاری نیست.
 برای همین، مجبوریم حکومت ایران را مسئول بدانیم. این هم خوش خیالی است که فکر کنیم حمله به دو ساختمان دیپلماتیک بریتانیا در دو نقطه تهران آن هم همزمان بدون اطلاع حکومت بوده است. باور چنین چیزی خوش خیالی است و آن را باور نمی کنیم."

 معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه پیرامون تاثیرات وقایع اخیر بر بعضی از شهروندان بریتانیایی و ایرانی و خصوصا کسانی که به خدمات کنسولی نیاز دارند گفت: "تصمیم هایی گرفته خواهد شد. الان بخش ویزای سفارت نمی تواند به کارش ادامه بدهد. کسانی که می خواهند به بریتانیا بیایند، می توانند از کشورهای همسایه ایران تقاضا بدهند. در مورد شهروندان بریتانیایی که در ایران هستند، از کشورهای دیگر می خواهیم از آنها حمایت کنند.
 امیدواریم همین اتفاق در مورد ایرانی های ساکن بریتانیا رخ دهد. واقعا متاسفیم که چنین اتفاقی رخ داده است. ما دنبال چنین چیزی نبودیم. اما این تصمیمی نیست که بریتانیا خودش به تنهایی گرفته باشد. این واکنشی است به اتفاق هایی که در تهران رخ داده است."

0 comments:

ارسال یک نظر