حکم جلب پنج مدیر شرکتهای آلوده کننده رود کارون صادر شد

حکم جلب و بازداشت پنج نفر از مدیران شرکت های آلاینده رودخانه کارون صادر شد

براساس اعلام رئیس کل دادگستری استان خوزستان، حکم جلب و بازداشت پنج نفر از مدیران شرکت‌های آلاینده رودخانه کارون صادر شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از محمدباقر الفت گزارش داده است که حکم محکومیت ۵ نفر از مدیران عامل شرکت‌های متخلف، به نهادهای اجرایی ارسال شده است و آنها تا چند روز آینده بازداشت می‌شوند.

از سوی دیگر محمدجواد محمدی ‌زاده، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گفته است که رودخانه کارون شاهرگ حیاتی منطقه است و بروز هرگونه مشکل در این رودخانه، صنعت و کشاورزی منطقه را با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته محمد باقر الفت، ۱۵ پرونده مربوط به شرکت‌های آلوده‌کننده رود کارون در مرحله دادسرا و دادگاه است و مسئولانشان تحت تعقیب هستند.

این مقام قضایی گفته است که با صنایع، بیمارستان‌ها و سازمان‌هایی هم که فاضلاب خود را در کارون تخلیه می‌کنند، برخورد می‌شود.

آقای محمدی‌زاده با تاکید بر این که رود کارون باید به صورت یکپارچه مدیریت شود، گفت: "در حال حاضر بخشی از آب موجود در فلات مرکزی کشور و همچنین آب مورد استفاده در قم از سرشاخه‌های رودخانه کارون برداشت شده است."

به گفته آقای محمدی زاده میزان بهره‌برداری از کارون مساله مهمی است و وزارت نیرو هم در این زمینه مطالعاتی داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران همچنین گفت که هرگونه تخصیص آب در بالا دست رودخانه کارون، با فرض بهره‌برداری و تخصیص‌ آب در پایین‌دست انجام می‌شود.

پیشتر شریف حسینی، دبیر مجمع نمایندگان خوزستان و نماینده اهواز در مجلس هشتم گفت که در صورت اجرای طرح انتقال آب کارون به نقاط دیگر کشور، "تمام نمایندگان خوزستان استعفا می کنند".

آقای حسینی با یادآوری وعده رئیس جمهور در مورد اجرا نشدن طرح انتقال آب رودخانه کارون در صورت "رسانه ای نشدن" آن، تاکید کرده بود که این طرح همچنان در دستور کار دولت و وزارت نیرو قرار دارد.

مطابق طرح انتقال آب رودخانه کارون، قرار است آب یکی از سرشاخه های کارون در "بهشت آباد" استان چهارمحال و بختیاری به مناطق فلات مرکزی ایران و حوضه زاینده رود منتقل شود.

این در حالی است که چندی پیش، در اعتراض به آنچه کم کاری دولت در ماجرای خشک شدن دریاچه ارومیه خوانده شده، تجمعاتی در ارومیه صورت گرفته که برخورد نیروهای امنیتی را به دنبال داشته است.

مدافعان پروژه انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران، این پروژه را راه حلی برای حل مشکل خشکی رودخانه زاینده رود می دانند که آب آن، از مدتی پیش خشک شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر