اروپا متهمان ایرانی طرح ترور سفیر عربستان را تحریم کرد

تحریمهای اتحادیه اروپا پس از اقدام مشابه بریتانیا و کانادا وضع شده است

اتحادیه اروپا می گوید که پنج متهم ایرانی طرح ادعایی ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا را تحریم کرده است.

این اتحادیه در بیانیه ای اعلام کرد: "در پی توطئه نافرجام ترور سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده، شورای اروپا امروز (جمعه ۲۹ مهر) پنج نفر را مشمول تحریمهای ضد تروریسم اتحادیه اروپا کرد."

نام این پنج نفر در این بیانیه ذکر نشده ولی اعلام شده است که "دارایی آنها در اتحادیه اروپا مسدود خواهد شد و هیچ پولی در دسترس آنها قرار نخواهد گرفت."

مقامهای آمریکایی در روز پنجشنبه ۲۸ مهر (۲۰ اکتبر)، دو مرد ایرانی مظنون به توطئه چینی برای اجیر کردن قاچاقیچیان مکزیکی مواد مخدر برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، را رسما تفهیم اتهام کردند.

دولت آمریکا می گوید که یک آمریکایی ایرانی تبار به نام منصور ارباب سیر، ۵۶ ساله به چیدن توطئه ای یک و نیم میلیون دلاری برای ترور آقای جبیر اعتراف کرده است.

علاوه بر آقای ارباب سیر، غلام شکوری به عنوان همدستش از متهمان اصلی پرونده هستند، ولی آمریکایی ها می گویند که آقای شکوری احتمالا در ایران است.

سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، حامد عبداللهی و عبدالرضا شهلایی از فرماندهان این نیرو نیز متهم به دخالت در این طرح شده اند.

آقای شهلایی متهم است که هماهنگی توطئه ترور عادل الجبیر را به عهده داشته و آقای عبدالهی متهم است که بر کار او نظارت می کرده است.

سپاه قدس بخشی از سپاه پاسداران است که از سوی غرب به انجام اعمال خرابکارانه برون مرزی از طریق حمایت نظامی و مالی از گروه های پیکارجوی ضد آمریکا و اسرائیل در منطقه خاورمیانه متهم شده است.

آمریکا می گوید که مقامهای عالیرتبه حکومت ایران در جریان طراحی و هدایت این نقشه دست داشته اند، اما ایران هر گونه اتهام دخالت را رد کرده است. سپاه این اتهام را "سناریویی نخ نما و بی اساس" خوانده است.

همچنین به دستور صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، معاون دادستان کل ایران مامور تنظیم ادعانامه ای علیه آمریکا شده است.

پیشتر بریتانیا و کانادا اعلام کرده بودند که آقایان ارباب سیر، شکوری، سلیمانی، عبداللهی و شهلایی را تحریم می کنند و به نظر می رسد اتحادیه اروپا نیز همین افراد را مشمول تحریم کرده باشد.

اتحادیه اروپا قبلا سرلشکر قاسم سلیمانی را به اتهام دخالت در سرکوب خونین معترضان دولت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، نیز تحریم کرده بود.

اروپا او را در تیر ماه امسال همراه سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران و حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه به اتهام "تامین امکانات تجهیزاتی و پشتیبانی برای کمک به رژیم سوریه در سرکوب اعتراضات در آن کشور" تحریم کرده بود.

ایران هر گونه اتهام نقش داشتن در قلع و قمع کردن مخالفان سیاسی آقای اسد را انکار می کند.

در اواخر اردیبهشت امسال نیز آمریکا سرلشکر قاسمی و یکی از معاونانش را که محسن چیذری معرفی شده، به همین اتهام تحریم کرده بود.

آقای سلیمانی همچنین به اتهام دست داشتن در برنامه اتمی ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده بود.

دولت آمریکا همچنین آقای شهلایی را در شهریورماه سال ۱۳۸۷ (سپتامبر ۲۰۰۸) به عنوان قائم مقام فرمانده نیروی قدس سپاه به طراحی حملات علیه نظامیان آمریکایی در عراق متهم و مشمول تحریم اعلام کرده بود.

0 comments:

ارسال یک نظر