حصول توافق اصولی بر سر تحریم نفت ایران در اتحادیۀ اروپا

به گزارش منابع بین المللی، درحالیکه وزیر نفت جمهوری اسلامی تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا را "محال و غیر ممکن" خوانده بود، امروز چهارشنبه چهارم ژانویه گزارش رسید که بیست و هفت کشورعضو اتحادیۀ اروپا بر سر تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران به «توافقی اصولی» دست یافته اند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، مقر اتحادیۀ اروپا، منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند در مورد گام زدن در راستای تحریم نفتی جمهوری اسلامی توافقی بر سر اصل مسأله وجود دارد.

 این منابع افزودند با وجود حصول این توافق اصولی، برای تحقق این امر کار زیادی باید انجام شود. 

 قرار است این مسأله در نشست وزیران امورخارجۀ کشورهای اتحادیۀ اروپا، در سی ام ژانویه جاری در بروکسل به بحث گذاشته شود.

 به گفتۀ این منابع از ماه دسامبر به این سو پیشرفت زیادی در این ارتباط حاصل شده و در مورد تحریم نفتی ایران اجماعی بوجود آمده است.

 رویترز نیز به نوبۀ خود در گزارشی از بروکسل به نقل از منابع اروپائی می نویسد تا پایان ماه جاری این توافق پس از تعیین چند و چون اجرا و تاریخ آغاز آن نهائی خواهد شد.

 به گفتۀ منابع آگاه مذاکرات در حال حاضر به چگونگی و زمان اجرای تحریم نفتی مربوط می شود.

 قرار است در روز پنجشنبه جلسه ای با شرکت کارشناسان فنی برای بحث در مورد مسائل تکنیکی این تحریم در بروکسل برگزار شود.

 در پی انتشار آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران و ابراز نگرانی آژانس از ابعاد نظامی این فعالیت ها، تحریم نفتی ایران در دستور کار آمریکا و اتحادیۀ اروپا قرار گرفته است.

 خبرگزاری رويترز هم پس از اعلام اين خبر گزارش داد در واکنش به احتمال تحريم نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا، بهای نفت در بازارهای جهانی افزايش داشته و بهای نفت برنت دو دلار در هر بشکه بالاتر رفت و به حدود ۱۱۳ دلار در هر بشکه رسيد.

 یک مقام ایرانی در واکنش به این خبر به خبرگزاری رویترز گفته که ایران هیچ مشکلی ندارد و می تواند نفت خام خود را به دیگر کشورها از جمله چین بفروشد و از بابت تحریم اروپا ضرری متوجه ایران نخواهد شد.

 معاون محمود احمدی نژاد در اولین واکنش به اعلام احتمالی تحریم نفت ایران از سوی اروپا گفته بود در صورت چنین کاری، ایران تنگه هرمز را خواهد بست.

 این موضع گیری به گفته ها و واکنش ها میان مقامات نظامی ایران و آمریکا در روزهای گذشته کشیده شده و آمریکا گفته در پی برخورد نظامی نیست اما اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد.

 ماه گذشته پاسدار رستم قاسمی، وزیر نفت فعلی جمهوری اسلامی و فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء گفته بود که امکان تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا ممکن نیست.

0 comments:

ارسال یک نظر