مخالفت شدید چین با تحریم نفتی جمهوری اسلامی

موافقت یونان با تصمیم اتحادیه اروپا در تحریم نفت ایران

در پی اعلام صریح تحریم بانک مرکزی ایران توسط دولت ایالات متحده و یک روز پس از درخواست فرانسه جهت تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، چین بار دیگر بر مخالفت خود با اعمال تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد.

همزمان منابع دولتی یونان اعلام کردند در صورتی که اتحادیه اروپا در نشست ماه جاری خود تصمیم به تحریم نفت ایران بگیرد، یونان نیز این تحریم را به اجرا خواهد گذاشت.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، در واکنش به قانون بودجۀ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که تحریم های این کشور علیه جمهوری اسلامی را تشدید می کند، گفته است: پکن نمی تواند بپذیرد که قانون یک کشور بر قوانین بین المللی ارجحیت پیدا کند و به اعمال مجازات علیه کشوری دیگر منجر شود. 

 این مقام ارشد چینی تاکید کرد که کشورش با اعمال تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی شدیدا مخالف است.

 گفتنی است، بر اساس اقدامات جدید دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری آن کشور امکان می یابد دارائی های نهادهای مالی خارجی را که در ارتباط با نفت با بانک مرکزی ایران وارد داد وستد می شوند مسدود کند.

 خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که اتفاقا اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی، به چین امکان داده است که در ایران حضور چشم گیر تری داشته باشد و نقشی فعال تر در عرصۀ اقتصادی و بازرگانی در این کشور ایفا کند.

 روز گذشته وزیر خارجه فرانسه از کشورهای عضو آن اتحادیه خواسته بود تا در واکنش به ادامه برنامه اتمی جمهوری اسلامی، تحریمهای اقتصادی علیه این کشور را تشدید کنند.

همگامی آتن با اتحادیه اروپا
 رادیو فردا گزارش داده است که منابع دولتی یونان گفته اند در صورتی که اتحادیه اروپا در نشست ماه جاری خود تصمیم به تحریم نفت ایران بگیرد یونان هم این تحریم را به اجرا خواهد گذاشت.

 این تصمیم یونان در حالی است که این کشور به‌ طور فزاینده‌ای به واردات نفت از ایران وابسته شده‌ است.

 به گزارش رویترز، یونان به خاطر مقروض بودن شدید دولتش با مشکلات مالی روبه‌رو است و ایران با وجود وضعیت بحرانی مالی در یونان هم‌چنان آماده افزایش صادرات نفت به این کشور ‌است.

 یکی از مقام‌های وزارت انرژی یونان گفته ‌است: "اگر تحریم‌ها اعمال شود ما برای تأمین مواد لازم و جلوگیری از نوسانات در بازار نفت راه‌های دیگری را دنبال خواهیم کرد."

 نگرانی‌ها از عدم توانایی آتن در پرداخت بدهی‌های خود باعث روگردانی تاجران نفتی از بازار یونان شده و بانک‌ها نیز از تأمین مالی خرید‌های آتن خودداری می‌کنند همین امر باعث شده تا خرید نفت یونان از روسیه، آذربایجان و قزاقستان متوقف شود؛ ولی یونان در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۱ با خرید ۱۱۱ هزار بشکه نفت در روز از ایران، ۳۵ درصد از نیاز نفتی خود را از ایران تأمین کرده‌ است.

 گفتنی است، یونان از نظر مالی به کمک‌های دریافتی از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول وابسته‌ است و در همین حال واشینگتن و بروکسل به تازگی بر فشارهای خود به آتن برای محدود کردن تجارت با تهران افزوده‌اند.

 وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا گفته‌اند در نشست سی‌ام ژانویه جاری بررسی مسئله توقف واردات نفت از ایران را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

0 comments:

ارسال یک نظر