سرکوب شدید مسلمانان معترض به تخریب مسجد توسط حکومت چین

جـــرس: صدها مسلمان با پلیس مجهز و مسلح که مسجدی را در شمال چین ویران کرد، درگیر شدند.


به گزارش همشهری آنلاین، پلیس محلی و یک گروه حقوق بشری چینی گفته است که چندین نفر در درگیری میان پلیس چین و مسلمانان مجروح شدند.


به گفته مرکز اطلاعات حقوق بشر و دموکراسی در هنگ کنگ، خشونت و درگیری بین مسلمانان این منطقه و 100 نفر پلیس مجهز بعد از آن که پلیس وجود مسجدی تازه بازسازی شده را غیرقانونی اعلام و برای ویران کردن آن حرکت کرد، آغاز شد.


همزمان فرانس پرس گزارش داده است که براساس گفته روستاییان، بعد از این‌که پلیس گاز اشک‌آور پرتاب و از چاقو و باتوم برای زدن و حمله به مسلمانان معترض قوم هویی در روستای تواشان استفاده کرد، 2 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند.


بر اساس این گزارش، پلیس چین کشته‌شدن دو نفر را انکار کرده، اما یک افسر ارشد پلیس به نام "ما" در گفت‌و گو با فرانس پرس خراب کردن مسجد را تایید کرد و گفت:"دو افسر پلیس و دو روستایی مجروح شدند و چند نفر روستایی دیگر را پلیس برد. اما تعدادشان را نمی‌دانم."


پیش زمینه
اوایل هفته جاری خبرگزاری رسا گزارش داده بود که تعدادی از مسلمانان در شمال غرب چین با پلیس این کشور که سعی داشت مسجدی را در این منطقه تخریب کند، درگیر شده اند.


بر اساس این گزارش، پس از آنکه پلیس چین مسجدی را در شهر هژی غبرقانونی اعلام کرد و هزار تن از ماموران پلیس برای تخریب این مسجد به این شهر آمدند، مسلمانان با پلیس درگیر شدند.


همچنین صدها تن از اعضای اقلیت مسلمان تلاش کردند تا جلوی تخریب این مسجد را بگیرند که پلیس بیش از صد تن را بازداشت کرد و پنجاه نفر نیز در این درگیری‌ها زخمی شدند.


گفتنی است، در سال ۲۰۰۹ کشته شدن حدود ۲۰۰ نفر در درگیری‌هایی که بین مسلمانان ایغور و چینی‌های هان در استان سین‌کیانگ روی داد، منجر به بروز ناآرامی‌هایی در این استان شد.


مقامات جمهوری اسلامی به واسطه نزدیکی و دوستی با حکومت چین کمونیست، از اعتراض به این سرکوب ها خودداری می ورزند.

0 comments:

ارسال یک نظر