اعتراض خانواده شهروند متهم به «جاسوسی»:‌ دادگاه عادلانه نبود

خبر - مردمک

خانواده امیر میرزایی حکمتی، شهروند ایرانی‌آمریکایی که به اتهام جاسوسی چهار ماه گذشته را در ایران در بازداشت بوده است، گفته‌اند دادگاهی که برای فرزندشان برگزارش شده «عادلانه» نبوده است.

خانواده آقای حکمتی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که فرزند آنها از حق دادرسی عادلانه برخوردار نبوده است.

به گفته خانواده حکمتی، وکیلی که برای فرزند آنها در نظر گرفته شده از سوی حکومت منصوب شده و روز محاکمه، نخستین بار بوده که با امیر میرزای حکمتی ملاقات می‌کرده است.

آنها گفته‌اند که دست کم با ۱۰ وکیل در ایران گفت‌وگو کرده‌اند اما نتوانسته‌اند موافقت آنها را برای قبول وکالت فرزندشان به دست آورند.

خانواده حکمتی بار دیگر تاکید کرده‌اند که فرزند آنها مترجم نظامی پیشین ایالات متحده بوده که برای دیدار مادر بزرگ خود به ایران رفته بود، اما دادستان‌های ایران اصرار دارند که او با سازمان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا همکاری می‌کرده است.

خانواده حکمتی نگران هستند که محکومیت فرزندشان به اعدام مواجه شود.

امیر حکمتی، ۲۸ ساله  در ایالت آریزونا متولد شده است و علی پدر وی استاد دانشگاهی در  ایالت میشیگان است.

ایران، خبر بازداشت امیر میرزای حکمتی به اتهام «جاسوسی برای سیا» را روز شنبه، ۲۶ آذرماه منتشر کرد و یک روز پس از آن، فیلم اعترافات این شهروند ایرانی‌تبار آمریکا از تلویزیون دولتی ایران پخش شد.

در فیلم پخش شده مشخص نیست چه سوالاتی از امیر میرزای حکمتی پرسیده شده، اما او آرام و ساکت در اتاقی شیک نشسته است.

آقای حکمتی در این فیلم می‌گوید که ۲۸ سال سن دارد و برای «جاسوسی» ده‌ها آموزش اطلاعاتی دیده است.

اما چندی بعد، علی حکمتی، پدر امیر میرزای حکمتی اتهام‌های مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت که این‌ها «یک مشت دروغ» است که جمهوری اسلامی درباره همه آمریکایی‌هایی که به خاطر دیدار و توریسم یا هر دلیل دیگری به ایران می‌روند و دستگیر می‌شوند به کار می‌برند.

او به آسوشیتدپرس گفته که پسرش حدود چهار ماه پیش وارد ایران شده و هنگامی که برای دیدار مادربزرگ‌هایش به تهران رفته بود، دستگیر شده و او جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، نیست و هرگز برای این سازمان کار نکرده است.

نخستین دادگاه رسیدگی به اتهام‌های امیر میرزای حکمتی که به اتهام «جاسوسی
برای آمریکا» بازداشت شده است، روز سه‌شنبه ششم دی ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد و خبرگزاری فارس نیز گزارش کاملی از آن منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، در این دادگاه که به ریاست قاضی صلواتی تشکیل شده بود، ابتدا کیفرخواست آقای میرزای حکمتی، خوانده شد و آقای میرزای حکمتی نیز در ادامه با «اقرار به انگیزه خود» برای نفوذ در سیستم‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای کمک به سازمان سیا، تاکید کرد که در این ماموریت فریب خورده است.

او گفت که با مأموریت نفوذ در سیستم‌های اطلاعاتی ایران و تبدیل شدن به منبع خبری برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا وارد ایران شده بود اما قصد ضربه زدن به ایران را نداشته زیرا می‌خواسته که در ایران زندگی کند و به آمریکا بازنگردد.

پس از او نیز آقای صمدی، وکیل امیر میرزای حکمتی به دفاع از موکلش پرداخت. او با اشاره به سخنان موکلش، انگیزه آقای میرزای حکمتی را «گرفتن پول برای گذراندن زندگی» ارزیابی کرد.

دولت آمریکا از جمهوری اسلامی خواسته است تا به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران، اجازه دسترسی به آقای امیر میرزای حکمتی را  بدهد و فورا او را آزاد کند.

خانواده حکمتی پیشتر گفته بودند که دولت ایران از آنها و امیر حکمتی خواسته است که «ساکت بمانند» و در این‌صورت پسرشان آزاد خواهد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر