ژاپن در جستجوی راهی برای مواجهه با تحریم‌های جدید علیه ایران

وزیر امور خارجه ژاپن گفته است که در سفر به کشورهای نفت‌خیز منطقه خلیج‌فارس در صدد تضمین امنیت انرژی کشورش است

منابع دولتی ژاپن به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این کشور در حال بررسی راه‌های مختلف برای معاف شدن از تحریم‌های تازه‌ای است که دولت آمریکا علیه ایران اعمال کرده است. این راه‌ها از جمله کاهش واردات نفت از ایران و کاستن از مراوده با بانک مرکزی این کشور را شامل می‌شود.

به گزارش رویترز، یکی از این منابع گفته است که مقامات ژاپنی در جریان سفر هفته آینده تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری آمریکا به توکیو، در باره این موارد با او گفت و گو خواهند کرد، اما بعید است که توافق کامل در جریان این سفر به دست آید.

او گفته است که مقامات ژاپنی با مقامات آمریکایی تبادل اطلاعات خواهند کرد و نگرانی خود را در مورد تأثیری که تحریم های جدید می تواند بر قیمت نفت و اقتصاد ژاپن و جهان بگذارد با آنها در میان خواهند گذاشت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته قانونی را ابلاغ کرد که بر اساس آن تحریم هایی علیه نهادهای مالی که با ایران مراوده دارند اعمال می شود.

اگر این تحریم ها به طور کامل اجرا شود، می تواند فروش نفت را برای ایران بسیار دشوار کند.

رئیس جمهوری آمریکا طبق قانون می تواند در صورتی که امنیت ملی آمریکا یا ثبات بازار انرژی اقتضا کند، نهادهای کشوری را که معاملات خود را با ایران به شکلی چشمگیر کاهش داده باشد، از این قانون معاف کند.

ژاپن ۱۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند.

کوچیرو گمبا، وزیر امور خارجه ژاپن در ملاقاتی که در ماه دسامبر با هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی خود داشت، نگرانی کشورش را در مورد احتمال افزایش قیمت نفت و تأثیری که این امر می تواند بر اقتصاد ژاپن بگذارد با او در میان گذاشت.

منابع ژاپنی به رویترز گفته اند که دولت ژاپن فهرستی از گزینه های ممکن را برای معاف شدن از تحریم های جدید آمریکا تا آخر ماه فوریه (اوایل اسفند) به دولت آمریکا پیشنهاد خواهد کرد.

به گفته این منابع، کاهش واردات نفت خام از ایران و کاستن از مراوده با بانک مرکزی این کشور احتمالا از جمله این پیشنهادات خواهد بود.

خبرگزاری رویترز همچنین از یک مقام عالیرتبه وزارت تجارت ژاپن، بدون ذکر نام او، نقل کرده است که احتمال زیادی وجود دارد که ژاپن بتواند از آمریکا معافیتی چهار ماهه برای ادامه واردات نفت خام از ایران بگیرد تا در این فرصت، صنایع ژاپن برای کاهش واردات نفت از ایران آماده شوند.

او گفته است: "فکر می کنم که دولت ژاپن می کوشد که این معافیت را تا حد ممکن تمدید کنند... اما به نظر نمی رسد که این کار، آسان باشد".

او احتمال داده است که دوره معافیت یک بار تمدید شود، اما معلوم نیست که بتواند بیش از آن ادامه یابد.

آقای گمبا، وزیر امور خارجه ژاپن دیروز چهارشنبه ۴ ژانویه (۱۴ دی) پیش از آغاز سفرش به کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی گفت که یکی از اهداف این سفر "تضمین امنیت انرژی ژاپن" است.

این سخن می تواند اشاره ای به تلاش دولت ژاپن برای یافتن منابع جایگزین تأمین نفت خام مورد نیاز این کشور تلقی شود.

0 comments:

ارسال یک نظر