عاطفه خلفی همسر حسن اسدی زیدآبادی: سه ماه است که ملاقات حضوری ندارم و علتی هم برای آن عنوان نمی کنند

ادوارنیوز: ‫حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران پس از تمدید نشدن مرخصی اش در مرداد ماه سال جاری به بند 350 بازگردانده شد. این فعال دانشجویی از آن زمان تاکنون از ملاقات حضوری محروم است.‬

عاطفه خلفی همسر اسدی زیدآبادی در این خصوص به "جرس" می گوید: " نمی دانم چرا ملاقات حضوری منظم نیست مثلا من الان سه ماه است که ملاقات حضوری ندارم و علتی هم برای آن عنوان نمی کنند."

او می افزاید: "خواسته‌ی اصلی تمام خانواده ها آزادی عزیزانشان باشد زیرا همسر خود من جرمی مرتکب نشده و انتقاد کردن جرم محسوب نمی شود و طبق قانون خودمان هم انتقاد جرم نیست که البته این بحث مفصلی است که من در اینجا فرصت ندارم مطرح کنم. اما حالا که به ناحق زندانی شده اند باید حداقل حقوق یک زندانی سیاسی را داشته باشند، مسئولین باید این موضوع را درک کنند که حفظ حقوق زندانیان سیاسی و خانواده هایشان در قوانین آمده و باید اجرا شود.

مثلا حق مرخصی از حقوق اولیه ی یک زندانی است که بتواند چند ماهی یک بار به مرخصی بیاید و به امور زندگی خانواده اش رسیدگی کند بسیاری از خانواده ها بچه دارند و مشکلاتی دارند که نیاز به مدیریت دارد."

این فعال دانشجویی و مدافع حقوق بشر دو بار پس ازحوادث انتخابات خرداد ۸۸ بازداشت شد. بار اول در آبان ماه همان سال که بیش از چهل روز را در بند 209 گذرانده و پس از آن به قید کفالت آزاد شد. بار دیگر در مرداد ماه سال 89 بازداشت گردید و به 5 سال حبس تعزیری محکوم گردید. حکمی که اسدی زیدآبادی آن را متناسب با اتهامات وارده ندانسته و با تشریح موارد نقض قانون در جریان رسیدگی به پرونده اش، خواستار بازنگری در حکم صادره علیه خود شد، درخواستی که بی پاسخ ماند. اتهامات وی، شامل اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رییس‌ جمهور، شرکت در تجمعات غیرقانونی و تشویش اذهان عمومی است که مربوط به پرونده‌ بازداشت پیشین این عضو ارشد سازمان دانش آموختگان ایران است.

وی در نامه ای از زندان نوشته بود: "جرم ما و سایر دوستان دربند ما شجاعت در انتقاد شرح مظالمی است که به مثابه امر به معروف و نهی از منکر خطاب به حاکمان بیان شده است،جرم ما روایت نقض حقوق انسانهاست..."

همسر اسدی زیدآبادی با ابراز ناراحتی از حبس همسرش بیان می کند: " الان گلچینی از بهترین ها به ناحق در زندان هستند همه انسانهای تحصیلکرده و روشنفکر که می توانند برای جامعه و مردم خدمت کنند اما خوب چاره ای جز تحمل این شرایط نداریم و انشالله همه زندانیان سیاسی بزودی آزاد شوند."

گفتنی است، در ادامۀ واکنش های اعتراضیِ زندانیان سیاسی به وضعیت حاکم بر کشور، ۳۹ تن از زندانیان سیاسی در زندان های مختلف کشور که نام اسدی زیدآبادی نیز در میان آنهاست، با صدور بیانیه‌ ای پیرامون انتخابات آتی مجلس، خاطرنشان کرده اند: "بنابر وظیفه اخلاقی و اعتقادی خود اعلام می کنیم امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است. امروز جامعه ما در عمل شاهد یک حکومت نظامی اعلام نشده است و تجربه همه کشورها و همچنین یک صد سال گذشته کشور ما نشان می دهد انتخاباتی که تحت سیطره نظامیان و نیروهای امنیتی برگزار شود، انتخاباتی صرفا فرمایشی است که تکلیف و ترکیب کرسی های آن از قبل تعیین شده است."

در ادامه این گفتگو عاطفه خلفی با ابراز امیدواری از بهبود شرایط در سالن ملاقات نسبت به دفعات پیش اینچنین ادامه می دهد: "این هفته رفتارها در سالن ملاقات بهتر شده بود و دیگر مهر به کف دست نمی زدند و ما امیدواریم این روند بهبود وضعیت ادامه پیدا کند. خوب خانواده ها به این که نه تلفن، نه ملاقات حضوری، نه مرخصی داشتند اعتراض دارند. یعنی اگر قرار است رفتاری که با زندانیان دیگر می شود با خانواده های زندانیان سیاسی هم بشود پس از سایر حقوق یک زندانی هم زندانیان سیاسی باید برخوردار باشند. این اعتراض تقریبا دو و سه هفته طول کشید اما امروز که به ملاقات رفتیم رفتارها بهتر شده بود. خانواده ها در حقیقت به این مساله اعتراض داشتند که این برخوردها دور از شان زندانیان سیاسی است. و این را تاکید کنم که اعتراض خانواده ها در بهتر شدن برخوردها بی تاثیر نبود. البته اعتراض اصلی خانواده ها مبنی بر اینکه عزیزانشان بی گناه در زندان هستند پابرجاست."

عاطفه خلفی ادامه می دهد: "حالا تلفنها را وصل کرده اند و زندانیان تقریبا هر ده - پانزده روز یکبار می توانند تلفن بزنند. همسر خودم در ماه گذشته سه بار زنگ زد که خب این باعث می شود که از نگرانی خانواده ها کم شود. البته اینکه طبق قانون زندانی هر روز باید بتواند با خانواده اش تماس بگیرد نیست اما حدود یک ماهی است که هر ده - پانزده روز یکبار زندانیان می توانند با خانواده تماس تلفنی داشته باشند و امیدواریم حق استفاده از تلفن افزایش پیدا کند و همانطور که تلفن بند 350 دارد وصل می شود زندانیان رجایی شهر و زندانهای دیگر هم بتوانند از این حق استفاده کنند. اگرچه باز امیدواریم و این انتظار را داریم که هر چه زودتر آزاد شوند."

0 comments:

ارسال یک نظر