فراخوان سازمانها و گروههای سیاسی، مدنی و دانشجویی برای شرکت در مراسم امروز، یکم اسفند

جرس: در آستانۀ اول اسفند و برگزاری مراسم یادبود و هفتم شهدای ٢۵ بهمن، دهها سازمان و تشکل سیاسی، مدنی و دانشجویی، با اعلام حمایت از فراخوان فعالان جنبش سبز برای برگزاری تظاهرات گسترده، از حضور فعال خود در مراسم اول اسفندماه (یکشنبه) خبر دادند.

به گزارش جرس، در پی سرکوب خونین و به شهادت رساندن و زخمی کردن گروهی از تظاهرات کنندگان جنبش سبز در مراسم ٢۵ بهمن، شورای هماهنگی راه سبز امید با صدور دومین اعلامیه خود که اواخر هفته گذشته صادر کرد، از عموم مردم ایران دعوت کرد تا روز یکشنبه اول اسفند ماه، در مراسم هفتمین روز شهادت صانع ژاله و محمد مختاری شرکت کرده و یاد آن عزیزان را گرامی دارند.
 
بدنبال آن گروهها، انجمنها و تشکلهای سیاسی و دانشجویی با صدور بیانیه هایی ضمن گرامیداشت یاد آن دو شهید، برای شرکت در تجمعات سراسری مراسم هفتم صانع ژاله و محمد مختاری، اعلام آمادگی کردند. 
 
حمایت تشکل های سیاسی، مدنی و مطبوعاتی از فرخوان اول اسفند
 در اولین موج حمایت ها از فراخوان فعالان جنبش سبز برای برگزاری مراسم بزرگداشت و هفتم شهدای ٢۵ بهمن، شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد با صدور بیانیه ای، ضمن اعلام حضور خود در این مراسم، از حامیان جنبش سبز و بویژه مردم کردستان خواستار حضور و مشارکت همگانی و جدی در تجمعات یکم اسفند ماه در سراسر کشور شد.
 
در ادامه حمایت ها از فراخوان یکم اسفندماه تشکل «همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر» نیز در بیانیه ای آورده است "تظاهرات ٢۵ بهمن حماسه ای مانند تظاهرات عاشورای ٨٨ بود.جوانان دلیر و آزادیخواه ایران بار دیگر به حکومت اسلامی ثابت نمودند که با زندان،شکنجه و اعدام هرگز نمی توانند مانع فوران آتشفشان خشم مردم ایران شوند. این تظاهرات به خوبی نشان داد که جنبش هنوز زنده است و مردم همچنان بر خواسته های سیاسی خود تاکید می ورزند...ما یکم اسفند می آییم، برای باز پس گیری میهن، برای پس گرفتن خون هم میهنانمان، برای رهایی ایران از اشغال شبه نظامیان... ما در کنار مردم آزادیخواه ایران بخصوص مردم ستم دیده کردستان ایستاده ایم. در اعتراض به کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری دو شهید سرافراز جنبش آزادیخواهی مردم ایران از هم میهنان می خواهیم در روز یکم اسفند با تجمع اعتراضی در میادین اصلی شهر و اعتصاب سراسری پاسخی قاطع به ضحاک بدهند."
 
همچنین شاخه جوانان جبهه مشارکت نیز، با صدور بیانیه ای به همین مناسبت و در جهت اعلام حمایت و حضور در مراسم اول اسفند آورده است "به عنوان بخشی از فرزندان جنبش سبز ایران از مردم آزاده و استوار و سبز ایران می خواهد که همه به هوش باشیم و اخبار مربوط به یاوران سبز اینک در بازداشت خانگی را پیگیری کنیم و در برابر هر گونه خطر و تهدید احتمالی با حضور هوشیارانه و آگاهانه خود در صحنه، ایستادگی کنیم و در تجمعات روز یکشنبه یکم اسفند که به گرامیداشت یاد دو شهید مظلوم جنبش سبز صانع ژاله و محمد مختاری برپا می شود ، حضور یابیم."
 
همزمان و در پی فراخوان فعالین جنبش جهت گرامیداشت یاد و نام شهدای ٢۵ بهمن در هفتمین روز شهادت آنها، رسانه های جنبش سبز نیز طی فراخوانی خواستار حضور همگانی در میادین و خیابان های اصلی شهرهای کشور شدند.
 
سامانه های خبری و سایتهای «ادوار»، «امروز»، «تحول سبز»، «تغییر»، «جرس»، «دانشجو نیوز»، «رسا (شبکه تلویزیونی)»، «سحام نیوز»، «میزان خبر»، «ندای سبز آزادی» و «نوروز»، در فراخوان خود آورده اند "اول اسفند (یکشنبه) در هفتمین روز پر کشیدن یاران سبزمان و در حمایت از دو یاور همیشگی جنبش سبز در خیابانها و میادین اصلی گرد هم می آییم تا بار دیگر عظمت حضورمان را در مقابل چشمان کور ظالمان فریاد زنیم."
 
در ادامه همین اعلام حمایت ها، تشکلی تحت عنوان «ائتلاف استقامت تا تغییر» نیز، با صدور بیانیه ای به همین مناسبت آورده است "...راهپیمایی یکم اسفند، علاوه بر زنده نگه داشتن یاد شهدای روز ٢۵ بهمن و عزاداری مراسم هفتمین روز شهادت ایشان، نمایانگر استمرار حضور مردم در حمایت از رهبران جنبش و پایداری بر سر مطالبه حقوق مشروع و ایستادگی بر سر آرمانهای جنبش سبز است، لذا این ائتلاف از تمامی مردم مبارز، سازمانهای مردم نهاد سبز و تمامی گروههای فعال در راه سبز امید و جنبش سبز تقاضا دارد هدف اصلی تجمع را گرداگرد منزل مهندس موسوی قرار دهند و علاوه بر گرامیداشت یاد شهدای ٢۵ بهمن، آزادی مهندس موسوی و دکتر رهنورد و همچنین شیخ مهدی کروبی از حصر خانگی را هدف اصلی راهپیمایی و محور حضور خود قرار دهند."
 
در آستانه اول اسفند «کمیته هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله» در بیانه خود ضمن پشتیبانی از اعتراضات سراسری اول اسفند، از مردم کردستان درخواست کرده است تا روز یکشنبه را همزمان با شرکت در مراسم بزرگداشت شهدای اخیر، به "روز اعتصاب سراسری" تبدیل کنند.
 
در همین زمینه، گروه «مادران صلح کردستان» نیز در همدردی با مادران و خانواده های شهدای ٢۵ بهمن، ازمردم ایران خواسته اند "در هفتم شهادت دوتن از جوانان رشید این مرز و بوم(صانع ژاله و محمد مختاری)، کار خود را تعطیل و فعالیت عادی روزانه خود را به حرمت تمامی شهدای راه آزادی متوقف نمایند ."
 
همزمان «حرکت دموکراتیک آذربایجان ایران» نیز در بیانیه ای آورده است "حرکت دموکراتیک آذربایجان ایران  هم‌زمانی روز جهانی زبان مادری و فرخوان اخیر را به فال نیک‌ می‌گیرد وضمن گرامی‌داشت این روز؛ در قالب جنبش سبز ایران همراهی خود را با دیگر هم‌وطنان و حرکت اعتراضی جنبش سبز در روز اول اسفند اعلام نموده و از مردم آذربایجان برای شرکت در اعتراضات سراسری اول اسفند دعوت به عمل می‏آورد. ما معتقدیم مسولیت تمامی تبعیض و ستم‌های کنونی علیه ملت ایران متوجه جمهوری‌اسلامی ایران می‌باشد و برای رهایی از چنگال استبداد نیازمند اتحاد ایرانیان در صفی واحد و تداوم مبارزه هستیم.‏" 
 
 
انجمن فعالان سبز قم نیز در بیانیۀ حمایتی خود آورده است "...همانطور که در روز ٢۵ بهمن با حضور خود بیانگر حمایت از مردم مصر و تونس بودیم و با بی حرمتی هایی که به شان انسانیت در حق ما شد و منجر به از دست دادن دو تن از یاوران جوان سبز و دستگیری عده ای کثیری از مردم شد . باری دیگر با حضور خود در یکم اسفند حمایت بی شائبه ی خود را اعلام میداریم و به پاس گرامیداشت خون شهدای ٢۵ بهمن و حمایت از رهبران سبزمان میرحسین موسوی ، کروبی و خاتمی، با حضور مسالمت آمیز خود در یکم اسفند انزجار خود را نسبت به اقدامات انجام شده و اتفاقات افتاده اعلام می کنیم و مردم سراسر ایران را به همراهی در این روز دعوت می نماییم."
 
حمایت های دانشجویی از فراخوان یکم اسفند
در اعلام حمایت های دانشجویی از بزرگداشت شهدای ٢۵ بهمن، تشکل پویش راه سبز دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی (پرسا) با صدور بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از تجمع روز یکشنبه اعلام کرده است: "چنانکه موسوی و کروبی در هنگامۀ سخت ترین فشارها و سرکوب ها بر پیمان خود در دفاع از حقوق مردم در کنار مردم ایستادند، در صورت ادامه تعرض و اقدام‌های نابخردانۀ حاکمیت از تمامی ظرفیت‌های بین المللی و اعتراضی در دفاع از موسوی و کروبی استفاده خواهیم کرد و صدای رسای هموطنان مبارز و شجاع خود در عرصه جهانی خواهیم بود."
 
 دفتر تحکیم وحدت نیز در بیانیه ای ضمن اشاره به اعمال وقیحانه حاکمیت در قبال کشتن دانشجویان و خیمه شب بازی تشییع جنازه ها خاطرنشان کرده است: "قاتلان می گویند که یاور ماست، جاسوسان رفیق خود می خوانندش و کافرانش به کیش خویش. به زشت مردمانی گرفتار آمده ایم که تاریخ نظیرشان را در سفاکی و دغلکاری به خود ندیده است. لیک ما را سر باز ایستادن نیست. راهی را که صانع و محمد رفته اند ادامه خواهیم داد و خون شان را پاس خواهیم داشت. آن ها که آخرین آرزویشان این بود که "ایستاده بمیرند، چرا که از نشسته زیستن در ذلت خسته بودند". دفتر تحکیم وحدت در این بیانیه همچنین ضمن یک هفته عزای عمومی دانشگاه های کشور بازداشت های گسترده دانشجویان در روزهای اخیر را محکوم کرده و نسبت به کوچک ترین تعرضی به مهدی کروبی و میرحسین موسوی، هشدار داده است.
 
در اولین موج حمایت تشکل های دانشجویی از فراخوان اول اسفند، چهارده واحد از دانشگاه آزاد سراسر کشور، با صدور بیانیه ای از این مراسم مردمی حمایت کرده و خاطرنشان ساخته اند "به خیابان ها خواهیم آمد و از همه مردم غیور و شجاع و جوانان و دانشجویان عزیز هم می خواهیم تا به منظور پاس داشت خون شهدای راه آزادی و به خصوص دو شهید سبز و سر افراز صانع ژاله و محمد مختاری، با حضور خود در خیابان ها در تاریخ اول اسفند در ساعت سه بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند و بر جان فرعونیان لرزه افکنند."
این بیانیه را دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب و دزفول امضا کرده بودند.
 
در آستانۀ اول اسفند و مراسم بزرگداشت هفتمین روز شهدای خیزش ٢۵ بهمن ، «اتحادیه دانشجویان سبز» دانشگاههای تهران نیز، از حضور فعال خود در مسیر راهپیمایی خیابان ولی عصر برای روز یکشنبه (اول اسفندماه) خبر داد . اتحادیه دانشجویان سبز دانشگاه های تهران، متشکل از دانشگاه های امیرکبیر، تهران، علامه، علم و صنعت، بهشتی، خواجه نصیر ،آزاد تهران جنوب، تهران شرق، علوم و تحقیقات، تهران مرکز است.

همچنین دانشجویان سبز اصلاح طلب دانشگاه فردوسی مشهد با صدور بیانیه ای خاطرنشان کردند که همگام با مردم و دانشجویان سراسر کشور، یکشنبه اول اسفند ماه دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.
 
 تشکل «دانشجویان آزادیخواه شیراز» نیز، همزمان با تشکل های دانشجویی و سیاسی حامی جنبش سبز، طی بیانیه ای ضمن اعلام حضور خود، از عموم مردم و دانشجویان خواستار پیوستن به این اقدام ملی شدند و خاطرنشان کردند "با شرکت در راهپیمایی اول اسفند ضمن بزرگداشت هفتمین یادروز شهادت دو لاله پرپر شده مان و در حمایت از میر و شیخ سبز که این روزها در بند جهالت قدرت پرستان اسیرند، بار دیگر استقلال، آزادی، کرامت انسانی را فریاد خواهیم زد."
 
همزمان و در ادامۀ اعلام حمایت و حضور تشکل های مختلف دانشجویی، دانشجویان سبز دانشگاه اشرفی اصفهانی نیز طی بیانیه ای گفته اند : "... در چنین شرایط خطیری، استمرار و تکرار حضور خیابانی ما بزرگترین و موثرترین راه دفاع از آزادی، خود ، جنبش سبز و رهبران فداکار آن است. حضوری که اگرچه بی خطر نخواهد بود، اما همچنان نباید در کمال بی خطری برای سرکوبگران ملت باقی بماند. فردا خشم ملت در برابر سرکوب دولت قرار خواهد گرفت و بی تردید در برابر سرکوب هر دفاعی مشروع و هر فریادی بر حق است..."

همچنین دانشجويان دانشگاه آزاد واحد اراك ( واحد های قائم مقام فراهانی و اميركبير ) و هم چنين دانشگاه صنعتی اراك ( علم و صنعت سابق)  نیز،  با  صدور  بیانیه ای  تاکید کردند "... آمادگی خود را جهت شركت در تظاهرات فردا ، يكشنبه اول اسفند اعلام می داریم. به همين منظور تجمعات اعتراضی دانشجويان اين دو دانشگاه مقابل درب ورودی دانشگاه آزاد واحد قائم مقام فراهانی ( قنات ناصری ) راس ساعت ده صبح آغاز خواهد شد و دانشجويان به سمت ميدان اصلی شهر ( ميدان  شهدا - باغ ملی ) حركت خواهند كرد ... وعده ما يكشنبه اول راس ساعت ده صبح ، مقابل درب ورودی دانشگاه آزاد واحد قائم مقام فراهانی( قنات ناصری )"
» ادامه مطلب

حامیان جنبش سبز، با ندای الله اکبر به استقبال اول اسفند رفتند

جرس: چندین ساعت مانده به اول اسفند و فراخوان «شورای هماهنگی راه سبز امید» جهت برگزاری مراسم بزرگداشت دو دانشجوی شهید ٢۵ بهمن، "صانع ژاله" و" محمد مختاری"، فریادهای "الله اکبر" بر بام های تهران طنین انداز و حامیان جنبش سبز به استقبال اول اسفند ماه رفتند.

به گزارش شاهدان عینی و همچنین تارنمای دانشجونیوز، بسیاری از شهروندان تهرانی برای اعلام همبستگی با خانواده شهیدان دانشجو، و در حمایت از موسوی و کروبی که در حصر کامل نیروهای حکومتی قرار گرفته اند، در محله های اکباتان، کوی فراز، شهرک غرب، امیریه، سعادت آباد، پونک، توانیر، یوسف آباد، تهرانپارس، صادقیه و نیاوران، فریاد "الله اکبر" سردادند.

گفتنی است در طول بیست ماه گذشته، سر دادن شعارهای شبانه، یکی از راههای مخالفان دولت ایران برای بیان اعتراض هایشان بوده و مهندس مصطفی غنیان، از شهدای همین فریادهای بر بام، در سال گذشته بود.

فریادهای" الله اکبر" در حالی سرداده شد که طی هفته گذشته بیش از ۱۵۰۰ نفر در ایران بازداشت شده و تحت شدیدترین فشارها و شکنجه ها قرار دارند.

گفتنی است اول اسفندماه حامیان جنبش سبز در تهران (خیابان ولی عصر) و چندین شهر دیگر ایران، جهت بزرگداشت شهدای اخیر جنبش، و در اعتراض به حصر راهبران جنبش، دست به تجمع و راهپیمایی بزنند.
» ادامه مطلب

راهپیمایی امروزقطعی است، به شایعات توجه نکنید

جرس:  مشاورارشد میرحسین موسوی در گفتگو با شبکه تلویزیونی رسا یا تکذیب خبر لغو تظاهرات روز یکشنبه، گفت: " راهپیمایی اول اسفند ماه جنبش سبز تحت هر شرایط برگزار می شود و از مردم عزیز می خواهیم به شایعات توجه نکنند."

اردشیر امیر ارجمند در گفتگو با این شبکه، با تاکید بر برگزاری راهپیمایی روز یکشنبه، از نیروهای انتظامی و نظامی مجددا درخواست کرد که دست از اِعمال خشونت علیه مردم بردارند.

گفتنی است طی چند ساعت اخیر، پیامک هایی با شماره 0983000 برای تلفن های همراه شهروندان فرستاده شده و اعلام گردیده بود:"با توجه به تشدید فشار رژیم بر رهبران جنبش و احتمال دستگیری آنها، تجمع فردا به روز دیگری موکول گردید. همراهان جنبش با حضور در مساجد یاد شهدای ٢۵ بهمن را زنده نگاه دارند." و در پایان این پیامک جعلی، نام "شورای هماهنگی راه سبز" قید شده بود؛ که از آنجا که در ایران هیچ شخص حقیقی و نهاد حقوقی بدون اجازه مخابرات و نهادهای امنیتی امکان استفاده از سامانه ارسال پیامک را ندارد، این پیام مطمئنا ترفندی تازه از سوی حکومت برای منصرف کردن شهروندان معترض از شرکت در راهپیمایی امروز اعلام شد.

امروز قرار است در ساعت سه بعدازظهر،همزمان با هفتمین روز از شهادت شهیدان تظاهرات 25 بهمن، مردم با تجمع در میادین اصلی شهر یاد شهیدان صانع ژاله و محمد مختاری را گرامی دارند. 
» ادامه مطلب

ارسال پیامک های جعلی و کذب پیرامون لغو راهپیمایی امروز

جرس: نهادهای امنیتی در ترفندی تازه برای اخلال در راهپیمایی هواداران جنبش سبز با ارسال پیامکی به شهروندان مدعی لغو برنامه راهپیمایی امروز شدند. این مساله توسط مشاور ارشد میرحسین موسوی تکذیب شد. وی تصریح کرد که تجمعات بزرگداشت شهیدان صانع و مختاری امروز در سراسر ایران برگزار می شود. 

بنابرگزارشها، در این پیامک که از غروب روز شنبه با شماره 0983000 برای تلفن های همراه شهروندان فرستاده شده، آمده است که "با توجه به تشدید فشار رژیم بر رهبران جنبش و احتمال دستگیری آنها، تجمع فردا به روز دیگری موکول گردید. همراهان جنبش با حضور در مساجد یاد شهدای ٢۵ بهمن را زنده نگاه دارند."

گفتنی است در پایان این پیامک نام "شورای هماهنگی راه سبز" قید شده و از آنجا که در ایران هیچ شخص حقیقی و نهاد حقوقی بدون اجازه مخابرات و نهادهای امنیتی امکان استفاده از سامانه ارسال پیامک را ندارد، این پیام مطمئنا ترفندی تازه از سوی حکومت برای منصرف کردن شهروندان معترض از شرکت در راهپیمایی امروز است.

نهادهای امنیتی در ماه های گذشته نیز هرگاه برنامه اعتراضی از سوی جنبش سبز برای حضور در خیابان ها تدارک دیده می شد با ارسال پیامک هایی به شهروندان مدعی می شدند که آنها شناسایی شده و در صورت حضور در تجمع های خیابانی تحت تعقیب قرار می گیرند. 
» ادامه مطلب

پوستر / ما با تو همراهیم؛ تو که با ما همراه بودی


» ادامه مطلب

تراکت / گفتارهایی از میرحسین برای تکثیر و توزیع


» ادامه مطلب

فریاد ” الله اکبر” در آسمان تهران طنین انداز شد

در پی فراخوان "شورای هماهنگی راه سبز امید" مبنی بر برگزاری مراسم هفتم شهدا دانشجو "صانع ژاله" و" محمد مختاری" و برگزاری تجمعات اعتراضی، امشب نیز در برخی از محلات تهران فریادهای "الله اکبر" بر بام ها طنین انداز شد.

به گزارش خبرنگاران ندای سبز آزادی و دانشجو نیوز ، بسیاری از شهروندان تهرانی برای اعلام همبستگی با خانواده شهیدان ۲۵ بهمن و در حمایت از موسوی و کروبی که در حصر کامل خانگی قرار گرفته اند ، امشب در بعضی از محله های تهران از جمله شهرک اکباتان، کوی فراز، سعادت آباد، پونک، توانیر، یوسف آباد و نیاوران، فریاد "الله اکبر" سردادند.

در طول یک سال و نیم گذشته، سر دادن شعارهای شبانه، یکی از راههای مخالفان دولت ایران برای بیان اعتراض هایشان بوده است.
» ادامه مطلب

سید محمدرضا خاتمی: آقای صادق لاریجانی! شما دیگر صلاحیت ندارید

سید محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم ، در نامه ای سرگشاده به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، با اشاره به موضع گیری وی علیه سران جنبش سبز، تاکید کرد که او و قوه ی تحت مدیریتش به دلیل اظهارنظر و صدور حکم درباره پرونده ای که هنوز مفتوح است، دیگر صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارند.

دبیرکل سابق جبهه مشارکت همچنین حمله به مردم بی گناه و حق طلب در ٢۵ بهمن ماه را فاجعه ای سازمان یافته، از پیش طراحی شده، حمایت شده و سابقه دار توصیف و از آن ابراز انزجار کرد.

خاتمی همچنین تاکید کرد که تشکیل دادگاه علنی و عادلانه و مستقل برای "سران محترم و محبوب جنبش سبز" موجب رضای خداوند، عزت جمهوری اسلامی و آگاهی دقیق مردم از واقعیتها و رسوایی فتنه گران واقعی خواهد شد.

به گزارش نوروز، متن نامه به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آیة الله آقای حاج شیخ صادق لاریجانی
رئیس محترم قوه قضائیه

با سلام و احترام

ابتدا فرصت را غنیمت شمرده و با ابراز انزجار از فاجعه سازمان یافته، از پیش طراحی شده، حمایت شده و سابقه دار حمله به مردم بی گناه و حق طلب در ٢۵ بهمن ماه، برای دو شهید گرانقدر که مورد ستم مضاعف قرار گرفتند علو درجات و همنشینی با شهدای صدر اسلام آرزو مندم. متاسفانه در حال حاضر مجالی برای شکافتن این حوادث نیست که اگر امان داده شود، هزاران هزار انسان حاضر هستند بر واقعیتها شهادت دهند.

اما بعد،

علت این نامه نگاری به جنابعالی، مواضع سابق و لاحق شما در مورد سران جنیش سبز است. اجازه بدهید از شما بپرسم؛ جنابعالی بر اساس کدام قانون یا آیین نامه ای در موضوع پرونده ای که علی الظاهر در محاکم دادگستری مفتوح است، ورود ماهوی می کنید و حکم صادر می فرمایید؟ تا آنجا که این حقیر می داند، شما با این کار، مطابق مقررات، عملا خود را از صلاحیت رسیدگی به این پرونده و هرگونه ورود به آن منعزل نموده اید و طبعا قوه قضائیه تحت مدیریت جنابعالی، با سابقه ای که از آن می دانیم، دیگر صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد.

اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی
بر آورند غلامان او درخت از بیخ

فارغ از این موضوع حقوقی، تا آنجا که همه می دانیم، سران محترم و محبوب جنبش سبز بارها از برگزاری دادگاه علنی و عادلانه و مستقل استقبال کرده و همواره آمادگی خود را برای حضور در این دادگاه و پاسخگویی اعلام کرده اند. لذا بهتر آن است برای جلوگیری از این همه هیاهو و هتاکی و فحاشی از سوی اقلیتی که چیزی جز رگهای گردن قوی ندارند، چنین دادگاهی تشکیل شود که موجب رضای خداوند، عزت جمهوری اسلامی و آگاهی دقیق مردم از واقعیتها و رسوایی فتنه گران واقعی خواهد شد.

با احترام مجدد

سید محمد رضا خاتمی
۳۰/۱۱/۱۳۸۹
» ادامه مطلب

چرا و چگونه باید نام و یاد شهیدان جنبش سبز را زنده کنیم

در حماسه ۲۵ بهمن همه با هم به خیابان ها آمدیم، تا حماسه ۲۵ خرداد را به یادها بیاوریم. تا به غاصبان رای مردم نشان دهیم که جنبش سبز، برای احقاق حقوق مردم و اجرای بدون تنازل قانون اساسی، در آستانه دو سالگی خود، و در پیوند با خیرش دیکتاتورستیزانه مردم منطقه، همچنان روز اول، زنده و بالنده است؛ و آن که می میرد دروغ و حبس و شکنجه و سرکوب است و نـداها و سهراب های جنبش سبز هیچ گاه خاموش و فراموش نخواهند شد.

اقتدارگرایان اما این زندگی و حضور را بر نتافتند؛ سنگینی اعتراف به حیات جنبشی که هر روز مرگش را بر تریبون ها و منابر خود فریاد می کنند، آنچنان بر آنها گران آمد، که باز خیل سرکوبگران خود را به سوی مردم بی سلاح و مسالمت جو روانه کنند. اما این بار در لباس مردم، تا وانمود کنند که این خود مردم اند که با «فتنه گران» برخورد می‌کنند. کدام مردم؟ مردمی که بر هموطنان خود آتش می گشایند؟

اقتدارگرایان اما برای انکار ترس و تنهایی خود و برای بازسازی مشروعیت و مقبولیت از دست رفته‌ی خود تنها به این حربه و فریب بسنده نکردند. در سناریویی که از یک هفته قبل در روزنامه ها و بولتن های خود آن را تبلیغ می کردند، خشونت ها آفریدند تا شهادت جوانان سبز را رقم بزنند و به خیال خود آن را به همراهان جنبش نسبت دهند، و پروژه شهیدسازی را برای ترمیم وجهه ی بی آبروی خود اجرا کنند. غافل از آن که دروغشان در اجرای این پروژه نخ نما و در دزدیدن جسم و نام شهدای سبز، دامنشان را بیش از پیش خواهد گرفت و در میان مردم ایران و جهان رسواتر از قبل شان خواهد کرد.

وقاحت و قانون شکنی اقتدارگریان، اما؛ با دزدیدن پیکر ژاله و مختاری و حمله به دانشگاه و دریغ کردن برگزاری مراسم عزاداری از دوستان و آشنایان و تهدید خانواده پایان نپذیرفت. مزدوران خود را خبر کردند، تا فریاد مرگ بر همراهان جنبش سر دهند. در خیابان ها جولان دهند و رکیک ترین الفاظ را به کار برند، و به اطراف خانه های ایشان بریزند، تا با این نمایش دولتی، زمینه حبس و حصر خانگی آنها را فراهم کنند. ارتباطات شان را به تمامی قطع کردند و اینک در کار کشیدن دیوار آهنی به دور عزیزانی هستند که ماه ها است در قلب پیر و جوان و مرد و زن جنبش سبز خانه کرده اند.

به این خیال که هم از پرداخت هزینه زندانی کردن آنها پرهیز کنند، هم خطر همراهانی را که سلاحی جز کلام و بیانیه نداشتند از بین ببرند. همراهانی که معلوم نیست اگر در دل مردم جای ندارند و اگر عامل دست بیگانه اند و اگر مطرود ملت اند، چرا چنان قدرتی در چند خط بیانیه شان است که تمام نیروهای نظامی و امنیتی و رسانه های میلیاردی شان توان مهار آن و پاسخ گویی به آن را ندارد، و چه طور حکومت را واداشته اند چنان از کلمه های شان بترسند که آخرین روزنه های ارتباطی آنان را هم مسدود کنند؟

اینک، و در آستانه یکم اسفند و مراسم هفتم شهدای جنبش سبز در ۲۵ بهمن، باز این جنبش سبز است که هستی خود را نشان خواهد داد. ما سوگوار رذالت اقتدارگرایان، در کشتن فرزندان این مرز و بوم و دزدیدن پیکر و مصادره‌ی نامشان هستیم. می آییم تا نشان دهیم که سوگواران حقیقی این سرزمین ماییم، سوگوارانی که به رغم گشوده بودن دهان های وقاحت، دیگر خاموش نیستیم. سوگوارانی که عزاداری‌مان نشان سکوت و تسلیم و رضا نیست. ما از پیشوایان و امامانمان آموخته ایم که از مراسم عزا مراسم حضور و مقاومت بسازیم. می آییم که نشان دهیم اگر اجازه‌ی برگزاری مراسم عزا در مساجد و حسینیه ها و دانشگاه ها و خانه ها به ما نمی دهند، اگر بهشت زهرا را پادگان می کنند تا بر سر مزار شهدایمان نرویم، ما تمام ایران را مجلس عزای قاتلان و محل افشاگری متقلبان و دزدان آراء و شهدایمان می کنیم. می آییم تا نشان دهیم جنبش سبزی که در ایام انتخابات باز پس گرفتن «پرچم ایران» اش را از مصادره کنندگان کشور می‌خواست، و پس از تقلب انتخاباتی با شعار بازپس‌گیری «رای» اش به میدان آمد، در آستانه دوسالگی راه سبز امید، زنده تر و سبزتر از پیش، پس گرفتن «شهیدان» اش را مطالبه می‌کند. اگر در چهلم شهدا و در تجمع میدان توپخانه در سال ۸۸ شعار مردم این بود که «برادر شهیدم، رایتو پس می‌گیرم »، اینک شعار سیاه پوشان سبز این است که «برادر شهیدم، نامت را، راهت را، هویتت را، و هدفت را پس خواهیم گرفت.»

حضور ما در یک اسفند اما تنها برای بازپس گیری شهدایمان نیست. یک اسفند، در مراسم بزرگداشت شهدای جنبش سبز، مراسمی که به وسعت ایران و به گستردگی تمام مکان های عمومی کشور است، ما از بازپس گرفتن همراهان جنبش سبز هم سخن خواهیم گفت. حاکمانی که بر خلاف تمام قواعد و اصول قانونی، شرعی، اخلاقی، انسانی و سیاسی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را بدون محاکمه و بی هیچ جرمی به حبس و حصر خانگی برده اند، و پنداشته اند با این کارشان هزینه‌ی محاکمه و زندانی کردن آنان را نخواهند داد، باید بدانند که جنبش سبز در برابر توهین و تعرض به ساحت این عزیزان خاموش نخواهد نشست.

یک اسفند، روز همراهی و همدلی نمادین و گسترده مردم ایران برای باز پس گیری نام شهیدان سبز است. روزی برای همراهی با پایداری ها و پایمردی های میرحسین موسوی و مهدی کروبی است و آغاز روزی است که تا پایان هرچه سریعتر حبس و حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی است، شب نخواهند شد.

برای حضور هرچه موثرتر و در عین حال کم‌خطرتر در این مراسم، برای این که فریاد عزا و اعتراضمان را در این مراسم سوگواری نمادین ملی بلندتر فریاد کنیم و برای اینکه نگذاریم چماق سرکوب و خشونت، شکوه خلاقیت و مدنیت سبزها را پنهان کند، پیشنهادهای مختلفی مطرح شده است:

- یادآوری تجربه عزاداری شهدا در روزهای آغازین، و استفاده از نمادهای عزاداری:

- استفاده از نمادهای سبز و سیاه (پوشیدن لباس سیاه، دست بند و روبان سبز،…) برای نشان دادن این عزاداری؛

- استفاده از شمع در ساعت تاریک شب؛

- پخش صدای قرآن در اماکن عمومی، در خودروها، در دانشگاه ها و ادارات، از تلفن همراه در محیط های عمومی؛…

- ساخت، توزیع و تکثیر اعلامیه های نمادین عزاداری شهدای سبز،

- توزیع عکس ها، نوشته ها، پوسترها و تراکت ها، ویدئوها و کلیپ های منتشر شده، برای آگاهی همگانی از هویت شهدای سبز ۲۵ بهمن و افشای ماهیت شهیددزدان و دروغگویان،

- پخش عکس ها و اخبار مربوطه، برای آگاهی عمومی از حصر و حبس همراهان جنبش، و انداز حاکمیت از ادامه حصر میرحسین و کروبی،

- و طرحها و پیشنهادهای بی شمار دیگری که همراهان جنبش سبز با خلاقیت و نوآوری خود، متناسب با چنین مراسم و شرایطی، برای پخش پیام جنبش خواهند اندیشید.

در پایان، فراموش نمی کنیم که ضامن بقا و حیات و سرزندگی جنبش تا کنون حفظ آهستگی و پیوستگی حرکت و پرهیز از توسل به خشونت و اقدامات کور واکنشی بوده است، که این همان چیزی است که اقتدارگرایان سرکوبگر از همان ابتدای جنبش می‌خواسته اند، تا بهانه ای برای سرکوب گسترده‌ی جنبش به دست آورند. چنان که سبزها خود در تظاهرات سکوت و در بردباری ۲۰ ماهه ی خود و در شعارهای خود نشان داده اند این آب آرام است که به اعماق نفوذ می‌کند و جریان گام به گام و پیوسته آن است که هر سدی را خواهد شکست و هر مانعی را از پیش خواهد برداشت. توجه ویژه به سناریوهای امنیتی ای که سعی در متشنج کردن فضا و ماهی گرفتن از آب گل آلود دارند و مراقبت از کسانی که در قالب افراد تندرو سعی در نفوذ در اجتماعات و به هم زدن نظم تجمعات و تند کردن فضا و شعارها دارند، ضروری است.
» ادامه مطلب

طرح سبز - ۷ شهدا

طرح سبز - ۷ شهدا
طراح: عصیان

» ادامه مطلب

طرح سبز- شهید، گواه جاودان تاریخ - برای صانع ژاله

طرح سبز- شهید، گواه جاودان تاریخ - برای صانع ژاله
طراح: عصیان
» ادامه مطلب

طرح سبز - از خون جوانان وطن لاله دمیده

عنوان : از خون جوانان وطن لاله دمیده
 کاری از : گروه طراحی عصیان
» ادامه مطلب

فرعون فکر می کرد اگر موسى كشته شود موجى كه ايجاد كرده، فروکش می کند

آیت الله دستغیب: فرعون  فکر می کرد اگر موسى كشته شود موجى كه ايجاد كرده، فروکش می کند
 جرس:  آیت الله دستغیب در ادامه درسهای تفسیر قران با اشاره به داستان فرعون،  گفت: راه رشد و هدايت از ديدگاه فرعون اين بود كه موسى كشته شود تا موجى را كه ايجاد كرده فروكش كند.

به گزارش حدیث سرو، وی گفت: پس از آنكه فرعون به اطرافيانش گفت: «بگذاريد تا موسى را بكشم، مى‏ترسم دينتان را تغيير دهد و در زمين فساد كند» عده‏اى بنا به دلايلى كه ذكر شد او را از اين كار منع كردند. در اين ميان يك نفر پا پيش گذاشت و ضمن شماتت فرعون، با او و اطرافيانش به مجادله و محاجّه پرداخت. او «حزبيل» يكى از نزديكان فرعون - و بنا به نقلى پسرعمو يا پسرخاله فرعون - بود كه به حضرت موسى ايمان آورد اما ايمانش را مخفى نگاه داشت.

اما چگونه ممكن است كسى كه سالها در دربار فرعون خدمت كرده و از لقمه او خورده، ناگهان به موسى ايمان مى‏آورد و از صديقين زمان مى‏شود؟

این مرجع تقلید ادامه داد: پاسخ اين سوال، پاسخ به چراى و چگونگى ايمان محكم ساحران، پس از مبارزه با موسى و استقامت آنها در مقابل غضب فرعون نيز هست. اين انقلاب درونى اثر فطرتى است كه در درون همه افراد بشر وجود دارد و بر توحيد پروردگار استوار گشته. بعضى بجاى توجه كردن به اين فطرت، اسير شكم و شهوت و جاه مى‏شوند و دانسته در دام بازيها و ظواهر پوچ دنيا مى‏افتند، هرچند كه مى‏فهمند اين كار از تنبلى و كوتاهى همتشان است و راه را به اشتباه مى‏روند. اما بعضى ديگر دامن خود را آلوده دنيا نمى‏كنند و با توفيق الهى راه فطرت را پى مى‏گيرند و خويش را پاك نگه مى‏دارند.

درست است كه همه انسانها با هم يكسان نيستند و خداوند به بعضى، عنايات ويژه‏اى فرموده اما از جهت وجود فطرت اوليه‏اى كه بر يگانگى خداست فرقى با هم ندارند لذا هر كسى مى‏تواند از پروردگار خود تقاضاى عنايات ويژه و عطاياى خاص نمايد.

هيچكس دوست نمى‏دارد كه در بند اسارت باشد اما بعضى با آنكه متوجه اسارت و ذلت خويش هستند، بخاطر ترس از دست دادن منافع مادى، كه ترسى خيالى است، قادر به بازكردن بند از دست و پاى خويش نيستند. اين ترس را همه افراد بشر دارند اما بعضى عقل خود را حاكم مى‏كنند و با اطاعت از آن سراى جاويد آخرت را بر منافع موقت دنيا ترجيح مى‏دهند و بعضى ديگر، خير. مؤمن از جمله كسانى بود كه بندهاى اسارت دنيا را با دست همت خويش و البته با مدد عنايت خداى تعالى پاره كرد و از خصيصين شد.
» ادامه مطلب

تهدید سلامت رهبران جنبش سبز، عمر کوتاه شما را کوتاه تر خواهد کرد

هشدار شاخه جوانان جبهه مشارکت - تهدید سلامت رهبران جنبش سبز، عمر کوتاه شما را کوتاه تر خواهد کرد

جرس: شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی در پاسداشت برپایی حماسه سبز بزرگی که مردم میهنمان در 25 بهمن ساختند و در تقدیر از همه آنانی که برای دفاع از حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و به رغم همه خطرها به خیابانها آمدند به ویژه دوشهید عزیزصانع ژاله و محمد مختاری ، مجروحین و اسیران بازداشت شده بیانیه ای صادر کرد

به گزارش نوروز این بیانیه به بشرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
و مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین

حماسه بزرگ 25 بهمن را ،که نشان از هوشیاری و درک عمیق اعضاء جنبش سبز داشت ، شاهد بودیم، حضوری سرشار از نشاط و پویایی و آگاهی و انسانیت و دوستی و آزادی طلبی، حضوری که به همگان نشان داد که مردم ایران بر خواسته های سبزشان که ریشه ی عمیقی در باور و فرهنگ و تاریخشان دارد آگاهانه خواهند ایستاد و هرگز گذر زمان نه تنها گرد ناامیدی و فرسودگی بر آن نمی نشاند که باورشان به خواسته هایشان را پخته تر و عمیق تر و استوارتر می کند، آری مردم ایران حماسه ای دیگر آفریدند ، حماسه ای که داغ بر دل سیاه واندیشه پوسیده استبداد نهاد.

دیکتاتورهایی که وحشیانه بر مردم تاختند و زدند و کشتند و به اسارت بردند، حتی شهدایمان را، غافل از آنکه خون به ناحق ریخته شده این شهیدان و آه دل زندانیان و زخمیان و مجروحان این دفاع مقدس از آزادی و شرف و انسانیت، دیری نخواهد گذشت که گریبانشان را خواهد گرفت، که این وعده الهی و قانون خلقت است.
25 بهمن بار دیگر به همگان نشان داد که انقلاب به یغما برده شده اسلامی چیزی جز نامی در دستان کودتاگران نیست، چرا که بی هیچ وفایی به عهدش، به نامش خون ها ریختند و خانه ها ویران کردند و زندگی ها بر باد دادند و شرف ها پایمال کردند، ما به پدران و مادرانمان که اینک با هر سن و سالی دست در دست فرزندانشان به خیابان ها می آیند، قول می دهیم انقلابی را که می دانیم بر آرمان های لطیف و انسانی و بر اندیشه های نابشان بنا شده بود، نجات خواهیم داد، به همه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و جنبش سبز وآنان که مظلومانه در این سال ها بی نام ونشان کشته شدند، قول می دهیم که نخواهیم گذاشت خونهایشان پایمال شود.

اینک اما ما جوانان جبهه مشارکت همچون شما مردم شریف سبزاندیش ایران دغدغه بزرگمان حمایت و حفاظت از رهبران جنبش سرفراز سبز ایران است، رهبرانی که همیشه خود را عضوی کوچک از جنبش آزادی خواهی بزرگ ملت ایران نامیدند و همواره در سخت ترین شرایط در کنارمان بودند، رهبرانی که همراه ما به خیابان آمدند، همراه ما باطوم و گاز اشک آور خوردند، همراه ما شهید و اسیر دادند و به همراه ما و حتی گاهی بجای ما فحش و تهمت وافترا را به جان خریدند، اما هرگز قدمی به عقب برنداشتند و هرگز بیم جاه و مال و مقام و جان آنان را از مسیر آزادی بخش جنبش سبز ایران خارج نکرد.
آری ما همچون شما نگران رهبران و یاوران سبزمان هستیم که اینک در حصار وقیح کودتاگران گرفتارند. گرفتارند، چرا که به ما کمک کردند که بار دیگرهمیدیگر را در خیابان ها ببینیم، گرفتارند چرا که کمک کردند خوف و وحشت حاکمیت از حضور سبز ما دوباره به اوج برسد، گرفتارند چرا که بر عهدشان با خدا و مردم برای همراهی در نابودی ظلم و تغییر سرنوشت به دست مردم استوارایستاده اند.

ما به کودتاگران هشدار می دهیم که هرگونه اتفاقی که رهبران بزرگ این جنبش مدنی عظیم ایران را تهدید کند عمر کوتاه شما را کوتاه تر خواهد کرد. هشدار می دهیم که بدانید ایرانیان بزرگ که بزرگی و انسانیت و شرف و عشقشان در ظرفیت ناچیز ذهن شما نمی گنجد، در 25 بهمن بار دیگر نشان دادند که در این راه با وجود همه هزینه های هنگفت و جبران ناپذیرش استوارایستاده اند، می دانیم که ایستادن تا پای جان برای آرمان و اعتقاد در ذهن های کوچکتان نمی گنجد و این هراستان را از مردم بیشتر و بیشتر کرده است. ما همچون شما خشونت نخواهیم ورزید و می دانیم که آنچه شما را به ستوه آورده است صبر و مقامت مسالمت آمیز ما ست.

جنبش سبز ایران یک پیکر واحد است برای استیفای حق تعیین سرنوشت توسط خود مردم و برای اجرای بدون تنازل قانون اساسی. دیدید که با وجود قطع همه ارتباطات رهبران عزیز این جنبش و نیز ارتباط مردم با همدیگر، جریان پرنشاط سبز مردم راه خود را پیدا کرده و با وجود همه سختی ها و همه خشونت ها شاد و پرطراوت و به راستی سروهای سبز ایستادگی کرده و خون به دل کالبد پوسیده شما کرده است ، آری به قول میرحسین عزیز ما تسلیم این صحنه آرایی های خطرناک نخواهیم شد پس از مرکب بی خردی فرود آیید و کار را از این بر خود سخت تر نکنید.

شاخه جوانان جبهه مشارکت به عنوان بخشی از فرزندان جنبش سبز ایران از مردم آزاده و استوار و سبز ایران می خواهد که همه به هوش باشیم و اخبار مربوط به "یاوران سبز اینک در بازداشت خانگی" را پیگیری کنیم و در برابر هر گونه خطر و تهدید احتمالی با حضور هوشیارانه و آگاهانه خود در صحنه، ایستادگی کنیم و در تجمعات روز یکشنبه یکم اسفند که به گرامیداشت یاد دو شهید مظلوم جنبش سبز صانع ژاله و محمد مختاری برپا می شود ، حضور یابیم .

فاصبران وعدالله حق و لا یستخفنک الذین لا یوقنون ( پس صبر پیشه کنید همانا وعده خدا حق است و هرگز افرادی که به خدا ایمان و یقین ندارند شما را از ادامه راه نترسانند)« سوره روم آیه 60»

شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی
30/11/1389
» ادامه مطلب

فراخوان همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر و دانشجویان سبز دانشگاه اشرفی اصفهانی

جرس: در ادامۀ حمایت ها و اعلام حضور برای مراسم بزرگداشت شهدای ٢۵ بهمن، تشکل "همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر" و همچنین دانشجویان دانشجویان سبز دانشگاه اشرفی اصفهانی نیز، از حضور جدی خود در این مراسم در اول اسفندماه (یکشنبه) خبر دادند.
 
به گزارش تارنمای بخش شهرستانهای همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر، این تشکل در بیانیه ای در همین زمینه آورده است "تظاهرات ٢۵ بهمن حماسه ای مانند تظاهرات عاشورای ٨٨ بود.جوانان دلیر و آزادیخواه ایران بار دیگر به حکومت اسلامی ثابت نمودند که با زندان،شکنجه و اعدام هرگز نمی توانند مانع فوران آتشفشان خشم مردم ایران شوند. این تظاهرات به خوبی نشان داد که جنبش هنوز زنده است و مردم همچنان بر خواسته های سیاسی خود تاکید می ورزند.

آنچه که در این میان باعث تاسف و شگفتی بود به شهادت رساندن دو تن از رشیدترین فرزندان این مرز و بوم،صانع ژاله و محمد مختاری بود که دژخیمان پس از به شهادت رساندن صانع ژاله برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خویش او را بسیجی نامیدند! کارت بسیج پس از مرگ به چه کاری می آید!؟ بیش از این بر طبل رسوایی خویش نکوبید.

ما یکم اسفند می آییم، برای باز پس گیری میهن، برای پس گرفتن خون هم میهنانمان، برای رهایی ایران از اشغال شبه نظامیان. هم میهنان همبستگی رمز پیروزی ماست و تنها با استمرار این مبارزه می توان به سقوط دیکتاتوری نزدیک شد.ما در کنار مردم آزادیخواه ایران بخصوص مردم ستم دیده کردستان ایستاده ایم.در اعتراض به کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری دو شهید سرافراز جنبش آزادیخواهی مردم ایران از هم میهنان می خواهیم در روز یکم اسفند با تجمع اعتراضی در میادین اصلی شهر و اعتصاب سراسری پاسخی قاطع به ضحاک بدهند."

همزمان و در ادامۀ اعلام حمایت و حضور تشکل های مختلف دانشجویی، دانشجویان سبز دانشگاه اشرفی اصفهانی نیز، طی بیانیه ای گفته اند :

"... یکم اسفند در حالی به فراخوان اعتراضی دعوت شده ایم که؛

١- راهپیمایی مسالمت آمیز ٢۵ بهمن با سرکوب وحشیانه ی نیروهای امنیتی و پاسداران ِ به لباس انتظامی درآمده به خاک و خون کشیده شد، جمعی از یاران ما اسیر، زندان و دو تن از سبز باوران راست قامت به شهادت رسیدند.
٢- پیکر پاک و سر به دار دو شهید سبزمان را بر دوش سربازان گمنام دیکتاتوری یافتیم. بیرق سبزی که بر شانه های رو به زوال دیکتاتوری در این سرزمین سنگینی می کرد، و چه زیبا این دو شهید سبز، در حیات شهادتشان نیز بر طبل رسوایی ِ دیکتاتوری وقیح و ذلیل این روزهای سرزمین مان کوفتند.
٣- سرکوب حضور سبز و آرام ملت، تنها بخشی از ترس بزرگی بود که بر پیکره حاکمان دیده می شود. بی گامن 25 بهمن تیشه های اساسی تری بر ریشه ی دیکتاتوری زده است.
۴- رهبران مقاوم و مردمی ما (کروبی، موسوی و رهنورد) به دست نیروهای امنیتی دیکتاتور محصور شده اند و بیم سلامت آنها یارانشان را نگران تر از پیش نموده است.
۵- بحران های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دامن دیکتاتوری را گرفته است و هیچ بخشی از جامعه مصون از بی تدبیری، سرکوب و فساد حاکمان جور نمانده است.
۶- تجمعات فرمایشی و دولت ساخته در گوشه و کنار خواهان مرگ جنبش ما و رهبران سرافرازش می شوند .
در چنین شرایط خطیری، استمرار و تکرار حضور خیابانی ما بزرگترین و موثرترین راه دفاع از آزادی، خود ، جنبش سبز و رهبران فداکار آن است. حضوری که اگرچه بی خطر نخواهد بود، اما همچنان نباید در کمال بی خطری برای سرکوبگران ملت باقی بماند. فردا خشم ملت در برابر سرکوب دولت قرار خواهد گرفت و بی تردید در برابر سرکوب هر دفاعی مشروع و هر فریادی بر حق است..."
» ادامه مطلب

پوستر - خیابان ها همه انقلاب، میدانها همه آزادی - فراخوان راهپیمایی اول اسفند

پوستر انقلاب تا آزادی - فراخوان راهپیمایی اول اسفند 
کاری از دوست سبز

خیابان ها همه انقلاب، میدانها همه آزادی
اول اسفند تردد بدون مجوز آزاد است....همراه شو عزیز

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
گسترش آگاهی؛ استراتژی جنبش مدنی ایران که برشبکه های اجتماعی، اندیشه و نوآوری های مردم ایران تکیه دارد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
هر ایرانی،  یک ستاد

هرایرانی، یک جنبش

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
رسانه شمایید
» ادامه مطلب

دیر یا زود مردم ایران خواهد دانست این دو بخاطر آزادی در روز ۲۵ بهمن، جان باخته اند

بیانیه مادران عزادار در سوگ شهدای٢۵ بهمن 

تشکل مادران عزادار موسوم به گروه «مادران پارک لاله» و همچنین حامیان آنها در سراسر جهان، در سوگ و ابراز تاسف برای شهادت دو تن دیگر از جوانان و مبارزان راه آزادی در ٢۵ بهمن، بیانیه ای صادر و خاطرنشان کردند که "دیر یا زود مردم ایران خواهد دانست این دو بخاطر آزادی در روز ۲۵ بهمن، جان باخته اند ."


به گزارش تارنمای «مادران پارک لاله»، آنها در بیانیه خود ضمن محکوم نمودن سرکوب و کشتار مجدد معترضان، 
اعلام نموده اند که "ما مادران پارک لاله ، در کنار خانوادهای این دو جان باخته، داغدار و عزاداریم و هم صدا با آنان خواستار: محاکمه آمرین وعاملین بازداشتها و کشتار جانباختگان سال ٨٨ و ٨٩ و سی و دو سال اخیر ایران، آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی وعقیدتی و همچنین لغو کلی مجازات اعدام هستیم ."


متن این بیانیه به شرح زیر است:

مردم ایران همراه مادران پارک لاله بار دیگر داغدار و عزادار دو فرزند دلیر، ایران زمین شدند. مادران پارک لاله همراه مردم ایران در تظاهرات ۲۵ بهمن شرکت داشتند و داغ و درد شیدایی شما را به چشم دیدند و باطوم و گلوله خوردنتان را با جان و روان خود حس کردند . خون سرختان را در خاک به سرمه چشم کشیدند. امروز همدرد در کنار شما پدر و مادر "صانع ژاله" و "محمد مختاری" ایستاده اند در غمتان شریکند وبه شما تسلیت می گویند.


"صانع ژاله" و "محمد مختاری"، دو فرزند دلیر ایران زمین در روز ۲۵ بهمن، به ضرب گلوله ماموران کشته شدند. امروز خانواده های داغدار شان به عزای فرزندان خود نشسته اند. انها به صف هزاران خانواده پیوستند که در طی 32 سال خون فرزندانشان به برای آزادی و به ناحق ریخته شده است. روز به خاک سپاری این دو عزیز مردم، ،نیروهای بسیجی و لباس شخصی ها، ده ها نفر را بازداشت کردند، سپس با تدارکات و تمهیدات گسترده‌ی نهادهای نظامی و امنیتی، جان باختگانی را که از جنبش مردم دزیده اند، «تشییع» کردند. اما علیرغم آن، صدای مویه مادر محمد و مادر صانع به گوش جهانیان رسیده است.دیر یا زود مردم ایران خواهد دانست این دو بخاطر آزادی در روز ۲۵ بهمن، جان باخته اند .


صانع ژاله
"صانع ژاله" که روز ٢٥ بهمن ماه ١٣٨٩در حمایت از مردم مصر و تونس، در راهپیمای ای مسالمت آمیز بدین مناسبت شرکت کرده بود، در جریان ناآرامیها در تهران، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از چند ساعت دست و پنجه نرم کردن با مرگ، در سن ٢٦ سالگی جان خود را از دست داد.وی به عنوان یک فعال مدنی، از بکارگیری روشهای خشونت آمیز اجتناب می ورزید.
صانع ژاله" سال ١٣٦٣ در شهرستان پاوه در استان کرمانشاه متولد شد. تحصیلات ابتدایی تا مقطع دبیرستان را در همان شهر به پایان رسانید، و پس از آن توانست با پذیرش در رشته نمایش، در دانشکده هنر دانشگاه تهران به تحصیل ادامه بدهد. وی همچنین در زمینه های فرهنگی، دانشجویی و مدنی فعال بود. صانع کار ادبی خود را با نوشتن داستان شروع کرد.وی عضو انجمن قلم کردستان ایران بود.در مورد صانع می گویند با توجه به علاقه و تواناییاش در نوشتن ، امید می رفت روزی داستان نویس موفقی باشد.
خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران «صانع ژاله» که با شلیک مستقیم مجروح و جان باخته است، را «بسیجی»! قلمداد کرده است.


محمد مختاری
محمد مختاری، فرزند اسماعیل و ۲۲ ساله، ساکن تهرانپارس، روز ۲۵ بهمن، بر اثر شلیک مستقیم گلوله نیروهای امنیتی از سوی ناحیه "کتف" مضروب شده بود. وی در خیابان رودکی نزدیک خیابان توحید، به ضرب گلولهٔ مستقیم ماموران موتور سوار نیروی انتظامی و به وسیلهٔ کلت کمری مجروح شد و حاضران در صحنه شدت جراحات وی را در حد مرگ نمی دانستند چرا که وی تا مدتی با پای خودش نیز حرکت می نموده است. به نظر می رسد وی به علت عدم رسیدگی به موقع پزشکی جان باخته باشد چرا که براثر شلیک گلوله به کتفش خون زیادی از بدن وی خارج شده بود تاجایی که شاهدان عینی تمامی لباس های وی را غرق در خون توصیف نموده‌اند.
محمد مختاری سه روز پیش از کشته شدن، در صفحه فیسبوک خود نوشته بود
"خدایا ایستاده مردن را نصبیم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته‌ام".


ما مادران پارک لاله ، در کنار خانوادهای این دو جان باخته، داغدار و عزاداریم و هم صدا با آنان خواستار: 
- محاکمه آمرین وعاملین بازداشتها و کشتار جانباختگان سال ٨٨ و ٨٩ و سی و دو سال اخیر ایران 
- آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی وعقیدتی
و لغو کلی مجازات اعدام هستیم .


مادران عزادار ايران(مادران پارک لاله)
حامیان مادران پارک لاله ایران-اسلو 
حامیان مادران پارک لاله ایران -ایتالیا
حامیان مادران پارک لاله ایران-دورتموند
حامیان مادران پارک لاله ایران-فرانکفورت
حامیان مادران پارک لاله ایران-کلن
حامیان مادران پارک لاله ایران-لندن
حامیان مادران پارک لاله ایران- مونترال
حامیان مادران پارک لاله-لوس آنجلس - ولی
حامیان مادران پارک لاله-وین
حامیان مادران پارک لاله ایران-هامبورگ
» ادامه مطلب

دعوت شورای هماهنگی اصلاحات کرد برای مشارکت گسترده در تجمعات سراسری اول اسفند

در ادامۀ حمایت ها از فراخوان فعالان جنبش سبز برای برگزاری مراسم بزرگداشت و هفتم شهدای ٢۵ بهمن، شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد نیز با صدور بیانیه ای، ضمن اعلام حضور خود در این مراسم، از حامیان جنبش سبز و بویژه مردم کردستان خواستار حضور و مشارکت همگانی و جدی در تجمعات یکم اسفند ماه در سراسر کشور شد. 



به گزارش منابع خبری جرس، شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد در این بیانیه که در تحلیل اوضاع و خیزش های ضد استبدادی منطقه و همچنین خیزش ٢۵ بهمن ماه صادر شده، خاطرنشان می سازد "رفتارهای سرکوب گرانه و اقدامات خشن حاکمیت، نشانه اوج استیصال کسانی است که برخلاف ادعاهای خود درمورد مردمان آزادی خواه کشورهای منطقه وعلیرغم تصریح قانون اساسی، هیچ گونه حق اعتراض، تجمع و راهپیمایی را برای شهروندان خود به رسمیت نمی شناسند."


متن این بیانیه به شرح زیر است:

ملت شریف ایران، مردم سرافراز کردستان
تحولات اخیر کشورهای عربی و خیزش ملت های تحت ستم در کشورهای تونس ، مصر ، یمن ، بحرین ، سوریه ، اردن ، مراکش و لیبی نشان دهنده ظهور روشن بینی ، آزادی خواهی و عدالت طلبی در میان ملت های سرزمین هایی است که چند دهه است تحت سلطه حاکمان مادام العمر اداره می شوند. نگاهی اجمالی به تاریخچه وسرنوشت این مردمان به خوبی نشان می دهد که : حاکمان مادام العمر، استبداد طولانی، بی کاری و سطح رفاه پائین علیرغم برخورداری از ذخایر و منابع قابل توجه، سلطه ایدئولوژیک ، سخت گیری در برابر تنوع فرهنگی و یا بازیچه قرار دادن آن توسط حکام و تحقیر ملت و تنزل دادن حرمت آن ملت ها در انظار جهانیان از جمله ویژگی های مشترک مناطقی است که خیزش نوین در آن ها آغاز شده است. البته بی گمان شاه بیت و علت العلل این اعتراضات را می توان اعتراض ملت ها به فقدان انتخابات آزاد در این کشورها دانست. رفتار حاکمانی چون قذافی، حسنی مبارک، علی عبدالله صالح و بن علی در انتخابات های اخیر را باید عامل اصلی آغاز اعتراضات ملت های لیبی، مصر، یمن و تونس دانست.


در حالی که انتظار می رفت در چنین شرایطی که موج روشنگری منطقه را در برگرفته است حاکمان ایران به خود آمده و پس از نارضایتی ها و اعتراضات سال گذشته در پی انتخابات دهم ریاست جمهوری به جبران فرصت های از دست رفته بپردازند ، مشاهده گردید در کمال ناباوری و در یک شبیه سازی ناشیانه ، دولت تا دندان مسلح خود را به مردمان تحت ستم مصر وتونس و یمن تشبیه و میلیون ها ناراضی ایرانی را در کنار دولت های مستبد آن کشورها قرار دادند. همان شبیه سازی ناشیانه ای که در عاشورای امسال انجام داده و خود را با امام حسین مظلوم فاقد قدرت حکمرانی شبیه دانسته و مردمان بی پناه و تحت ستم ایران را به حکومت اقتدارگرای یزید مشابه دانستند! ودر ادامه رفتارهای متکبرانه خود ، درخواست رهبران جنبش سبز برای راهپیمایی در حمایت از قیام مردم مصر وتونس را رد کرده و تظاهرات میلیونی مردم در شهرهای تهران ، اصفهان، مشهد، شیراز و کرمانشاه را به شدت سرکوب و اعتراض مدنی و مسالمت آمیز مردم به شیوه های غلط حکومت داری و مطالبه آزادی و دمکراسی در روز بیست و پنجم بهمن ماه را به خاک و خون کشیدند. در این رابطه متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان بازداشت، زخمی و بر اساس اخبار موثق دستکم دو تن از جوانان طرفدار جنبش سبز به شهادت رسیدند.


این رفتارهای سرکوب گرانه و اقدامات خشن ، نشانه اوج استیصال کسانی است که برخلاف ادعاهای خود درمورد مردمان آزادی خواه کشورهای منطقه وعلیرغم تصریح قانون اساسی، هیچ گونه حق اعتراض، تجمع و راهپیمایی را برای شهروندان خود به رسمیت نمی شناسند. مشخص نیست چرا حق اعتراض را برای همه ملت های دنیا به رسمیت می شناسند اما این حق را از ملت خود دریغ می ورزند؟! بی شرمانه تر اینکه هراس و وحشت آنان از سرریز خشم ملت و شروع مجدد تظاهرات خیابانی باعث شده که به دروغگویی در مورد شهدای جنبش آزادیخواهی و دمکراسی مردم ایران که امروز در رنگ سبز تجلی یافته است، دست یازیده و در اوج وقاحت و بی شرمی با مصادره گرامیداشت و یاد شهدا، در پندار خود علاوه بر ایجاد جو ارعاب و وحشت، از انرژی زایی و موج آفرینی خون های به ناحق ریخته شده جوانان ، در رگ های تشنه اصلاحات و تغییر مسالمت آمیز ممانعت بعمل آورند غافل از اینکه سنت زمانه، تقدیر همه حاکمان مردم ناباور را با سرنوشت امثال حسنی مبارک و بن علی گره زده است.


اگرچه در طول سالیان گذشته ، همواره کردستان عزیز و مردمان شریف و وطن دوست آن به واسطه وجود نگاه امنیتی حکومت و تسلط نظامیان برهمه شئونات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این منطقه، هزینه های سنگینی پرداخته اند اما به نظر می رسد کینه ونفرت طراحان و سناریونویسان اقتدارگرا هنوز از آن همه اعدام و شکنجه و زندان و ترورهایی که توسط فرماندهان سابق و برکنار شده سپاه کردستان طراحی و اجرا شده بود، سیراب نشده است و همچنان به تحمیل هزینه های بیشتر بر مردم ستم دیده کرد می اندیشند. در تازه ترین مورد آن با طراحی ترور شهید صانع ژاله دانشجوی کرد پاوه ای دانشگاه هنرتهران و سپس تلاش مذبوحانه برای انتساب او به نهادهای غیر مردمی که امروز در یک دگردیسی آشکار، به ابزاری برای سرکوب هم میهنان مبدل گشته است، زمینه های گسترش نفاق و نفرت درجامعه را فراهم نمایند.


شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد در کمال افتخارازهشیاری مردم سرزمین بزرگ ایران و هم میهنان آگاه و فداکار کرد برخود بالیده و اذعان می دارد حرکت عظیم مردم در بیست وپنجم بهمن نشان داد جنبش آزادی خواهی و ضد استبدادی ملت همچنان پر نفس و پویا به پیش می تازد و برعکس ادعا و آرزوی حاکمان عقل گریز نه تنها از میان نرفته است بلکه با تدبیر و تعمیق بیشتر، مسیر درست تغییرات تدریجی ومسالمت آمیز را طی می کند. 
شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد، ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار صانع ژاله و محمد مختاری و همه آزادیخواهان، از مردم شریف و عدالتجوی کردستان ، به ویژه جوانان سلحشور و آزادیخواه آن دعوت می نماید که همدل و همدوش با سایرمردم ایران تجمعات اعتراضی که در روز یکم اسفند در میادین اصلی تمامی شهرهای ایران برگزار خواهد شد را همراهی نمایند. 

شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد
٢٩ بهمن ١٣٨٩

 
» ادامه مطلب

حمایت و اعلام حضور دانشجویان ١۴ واحد دانشگاه آزاد سراسر کشور از مراسم اول اسفند

در آستانۀ یکم اسفند و برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای ٢۵ بهمن، جمعی از دانشجویان و فعالان دانشجویی چهارده واحد از دانشگاه آزاد سراسر کشور نیز، با صدور بیانیه ای از این مراسم مردمی حمایت کرده و خاطرنشان ساخته اند "به خیابان ها خواهیم آمد و از همه مردم غیور و شجاع و جوانان و دانشجویان عزیز هم می خواهیم تا به منظور پاس داشت خون شهدای راه آزادی و به خصوص دو شهید سبز و سر افراز صانع ژاله و محمد مختاری، با حضور خود در خیابان ها در تاریخ اول اسفند در ساعت سه بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند و بر جان فرعونیان لرزه افکنند."


به گزارش منابع خبری جرس، متن بیانۀ دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب و دزفول به شرح زیر است:


«به نام یگانه خالق آزادی»
و به یاد شهید راه آزادی "محمد مختاری"
بار دیگر بهمن خونین شد و برای چندمین بار روزی سیاه در کارنامه فرعون زمانه سرزمین ما ثبت شد و نهال سبز آزادی خواهی با خون شهیدانی دیگر آبیاری شد. فرعونیان هنوز در این وهم و خیالند که با کشتار و سرکوب و ریختن خون بی گناهان می توانند بذر ترس در دل ها بکارند ولی غافل از این هستند که هر قطره خونی که به پای این نهال آزادی خواهی ریخته می شود ریشه های آن را عمیق تر و آن را تنومندتر خواهد کرد.


عصر بيداري ملت ها فرا رسيده و جنبش هاي ضد استبدادی و دموكراسي خواه در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا به پیش می روند و نسیم آزادی در منطقه وزیدن گرفته است که از هم اکنون می توان خنکای آن را در ایران هم احساس کرد.


مردم دلیر و شجاع کشورمان در بیست و پنج بهمن ماه در اعتراض به دیکتاتوری در کشور های منطقه و برای همبستگی با جوانان و مردم آزادی خواه منطقه به خیابان ها آمدند تا بر طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی دست به راهپیمایی کاملا قانونی و آرام و مسالمت آمیر بزنند که حتی این اقدام هم از سوی دیکتاتور و یارانش تحمل نشد و با گشودن آتش به سینه مردم و فرود آوردن چماق بر پیکر ایشان بیش از پیش چهره ریاکارانه و مزورانه خود را نمایاندند.


شهید "محمد مختاری" از همکلاسی های ما در دانشگاه آزاد واحد شاهرود و "شهید صانع ژاله" از شهدای سبز این روز هستند که برای گرامیداشت یاد ایشان ما هفته آینده را در عزای عمومی به سر خواهیم برد و با لباس ها و نشان های سیاه و سبز در دانشگاه حاضر خواهیم شد.


همچنین مقاومت و ایستادگی دو یاور عزیز و شجاع جنبش سبز "شیخ مهدی کروبی" و "میر حسین موسوی" را ارج نهاده و می ستاییم و نسبت به هر گونه تعرض و یا بازداشت ایشان شدیدا هشدار می دهیم و با فریاد اعلام می داریم از هیچ گونه جانفشانی برای دفاع از ایشان دریغ نخواهیم کرد.


همانطور که شهادت امیر جوادی فر، اشکان سهرابی، یعقوب براویه و سایر همکلاسی هایمان ما را در رسیدن به آرمان هایمان مصمم تر نمود با شهادت دیگر همکلاسی مان "محمد مختاری" نیز استوار تر از همیشه راه این شهیدان را ادامه خواهیم داد.


ما دانشجویان دانشگاه آزاد فریاد می کنیم خون ما از خون امیرها، اشکانها، یعقوب ها و محمد ها رنگین تر نیست. همه ما امروز هم نوا با شهید محمد مختاری می گوییم:«خدایا! ایستاده مردن را نصبیم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته ام!»


ما خود به خیابان ها خواهیم آمد و از همه مردم غیور و شجاع و جوانان و دانشجویان عزیز هم می خواهیم تا به منظور پاس داشت خون شهدای راه آزادی و به خصوص دو شهید سبز و سر افراز "صانع ژاله" و "محمد مختاری" با حضور خود در خیابان ها در تاریخ اول اسفند در ساعت سه بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند و بر جان فرعونیان لرزه افکنند. 


جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد های: تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب، دزفول
» ادامه مطلب

اعلام موجودیت اتحادیه دانشجویان سبز دانشگاه های تهران در آستانه مراسم اول اسفند

بیانیه شماره یک و اعلام حضور در راهپیمایی سراسری 

در آستانۀ مراسم بزرگداشت شهدای خیزش ٢۵ بهمن و تظاهرات سراسری سبزها در اعتراض به سرکوب های اخیر، گروهی از دانشجویان سبز دانشگاههای آزاد و سراسریِ شهر تهران، ضمن تشکیل و اعلام موجودیت «اتحادیه دانشجویان سبز»، از حضور فعال خود در راهپیمایی روز یکشنبه آتی (اول اسفندماه) خبر دادند.


به گزارش منابع خبری جرس، این دانشجویان در بیانیۀ شماره یک خود آورده اند:

ما دانشجویان معترض دانشگاه های تهران با وجود تمام محدودیت ها و جو امنیتی بر آن شدیم تا برای ادامه مبارزات در کنار ملت ایران از اعلام موجودیت اتحادیه سبز دانشگاه های تهران خبر دهیم تا در کنار انجمنهای اسلامی دانشگاه ها و دفتر تحکیم وحدت بتوانیم تحلیل ها و بیانیه ها برای اعتراضات جنبش سبز را نه فقط برای دانشجویان بلکه برای عموم مردم ایران ارایه دهیم. ما دانشجویان ضمن حمایت همه جانبه از مهندس میرحسین موسوی و شیخ مهدی کروبی در این بیانیه اول و اعلام موجودیت از تمام دانشجویان در سراسر کشور برای حضور در راهپیمایی یکم اسفند و گرامیداشت دانشجویان معترض کشته شده در ٢۵ بهمن دعوت به عمل می آوریم. در بیانیه بعدی که ساعاتی دیگر منتشر خوا هد شد تحلیل و راهکاری برای حضور گسترده تر برای اول اسفند خواهیم داشت.

اتحادیه دانشجویان سبز دانشگاه های تهران 
(امیرکبیر، تهران، علامه، علم و صنعت، بهشتی، خواجه نصیر ،آزاد تهران جنوب، تهران شرق، علوم و تحقیقات، تهران مرکز) ٢٩ بهمن ٨٩


گفتنی است گروههای مختلفی از دانشجویان و فعالان دانشجویی دانشگاههای آزاد و سراسری دانشگاههای کشور نیز، ضمن اعلام حمایت از مراسم اول اسفند، از حضور فعال خود برای گرامیداشت نام و یاد شهدای ٢۵ بهمن خبر داده اند.
» ادامه مطلب

عذرخواهی رسمی جمهوری اسلامی از اسپانیا، بدلیل بازداشت مقام ارشد سفارت آن کشور در ٢۵ بهمن

در آستانه فراخواندن سفر اسپانیا از تهران بدلیل بازداشت یکی از مقامات ارشد دیپلماتیک آن کشور در جریان وقایع ٢۵ بهمن، وزارت خارجه اسپانيا غروب جمعه ٢٩ بهمن- ١٨ فوریه اعلام کرد که جمهوری اسلامی بدلیل نقض قوانین بین المللی، از اين کشور عذر خواهی کرده و قول داده است که چنین مواردی تکرار نشود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترينيداد خیمينز، وزير خارجه اسپانيا، گفته است که علی اکبر صالحی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، شامگاه پنجشنبه با وی تماس گرفته و از وقوع اين حادثه ابراز تاسف کرده و قول داده است که چنين مسئله ای دیگر تکرار نشود و تحقيقات لازم در خصوص مسببان بازداشت اين ديپلمات اسپانيايی نیز آغاز شده است و با آنان برخورد خواهد شد.


وزیر خارجه اسپانیا که در یک کنفرانس خبری به همراه وزیر امور خارجه الجزایر صحبت می کرد، افزود:"او (علی اکبر صالحی) تصريح کرد که آگاه است که دراين حادثه کنوانسيون وین نقض شده است و به همين دليل عذرخواهی خود را در اين زمينه ابلاغ کرد."


به گفته وزير خارجه اسپانيا، صالحی گفته است: نيروهای حاضر در خيابان‌ها برخی اوقات از قوانين بين‌المللی آگاه نيستند.


ايگناسيو پِرِس کامبرا، کنسول ۴۲ ساله سفارت اسپانيا که در تاريخ ۲۵ بهمن و در زمان تجمعات مردم تهران برای پياده روی با سفير اين سفارتخانه به خيابانی که سفارت اسپانيا در آن واقع است رفته بود، از سوی تعدادی لباس شخصی دستگير و به قرارگاه پليس منتقل شد و به مدت چندین ساعت در بازداشت پليس بوده است. 


مقامات اسپانيايی می‌گويند: ايگناسيو پِرِس کامبرا خود را معرفی کرده بود ولی اين نيروها به اين مساله توجه نکردند. 


به گزارش آسوشیتدپرس، برخی از گزارش‌های تایید نشده حاکی است که کامبرای به همراه سفیر اسپانیا در ایران برای مشاهده تظاهرات اعتراضی به خیابان رفته بودند.


اسپانیا پس از این اتفاق تهديد کرده بود اگر ايران به زودی نسبت به اين رويداد عذرخواهی نکند، سفير خود در تهران را فرا خواهد خواند.


در همين زمينه، سفير ايران در مادريد روز سه شنبه به وزارت امور خارجه اسپانيا فرا خوانده شده بود.


برخی خبرگزاری‌ها پيشتر گزارش داده بودند اسپانيا در اعتراض به اين اقدام ايران، ديدار رسمی مقامات ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی از اسپانيا را نيز لغو کرده بود.


پيشتر و در جريان ناآرامی‌های پس از انتخابات رياست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ نيز مقامات جمهوری اسلامی بارها سفارتخانه‌های اروپايی، به ويژه سفارت بريتانيا و فرانسه را به دخالت در امور ايران و دامن زدن به ناآرامی‌ها متهم کرده و افرادی را نيز دستگير کرده بودند.


گفتنی است شامگاه دوشنبه ٢۵ بهمن، رسانه های حامی جریان حاکمیت نوشته بودند "دستگیری این فرد از آنجا بسیار با اهمیت است که نقش عوامل خارجی در اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری بسیار آشکار بود، ولی سران فتنه، هر گونه وابستگی خود را به دولت های غربی رد کرده بودند."
» ادامه مطلب

مشاور میرحسین موسوی: حصر رهبران جنبش، عکس‌العمل حاکمیت به پیروزی بزرگ ۲۵ بهمن است

مشاور میرحسین موسوی با اشاره به نامه جمعی از فرماندهان سپاه معتقد است: امیدوار باشیم تا آن‌ها کنار مردم بایستند.مردم باید در شعارهای خود از سپاه و نیروهای انتظامی بخواهند که در کنار انها باشند. یادمان نرود که ما با مخالفان خود دشمن نیستیم ما با استبداد و سرکوب مردم مخالفیم.

 
در روزهایی که روند تحرکات جنبش آزادی‌خواهانه مردم پس از برپایی راهپیمایی پرشمار ۲۵ بهمن، بار دیگر شتاب گرفته است و مردم خود را برای برپایی مراسم خاکسپاری شهدای آن روز آماده می‌کنند، اخباری که از حصر رهبران جنبش سبز می‌رسد شور این روزها را با نگرانی توام کرده است.

 

میرحسین موسوی از روز ۲۵ بهمن به همراه همسرش در بازداشت خانگی به سر می‌برد و مهدی کروبی نیز از هر گونه ارتباطی با خارج از فضای خانه، منع شده است. مشاور حقوقی میرحسین موسوی دلیل اصلی این عکس‌العمل حاکمیت در قبال رهبران جنبش را  پیروزی بزرگ مردم در ۲۵ بهمن ماه می‌داند.

 

او که از ۲۵ بهمن به عنوان "پیروزی بسیار بزرگ" مردم یاد می‌کند، بار دیگر تاکید دارد که "جنبش مردمی و مستقل ایرانیان حتی با دستگیری رهبران جنبش هم متوقف نخواهد شد."

 

با اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی و استاد حقوق درباره دستاوردهای راهپیمایی ۲۵ بهمن، فراخوان راهپیمایی اول اسفند ماه و همچنین حصر رهبران جنبش سبز به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 

با گذشت یک سال از به خیابان کشیده شدن اعتراضات مردم، گزارش‌ها از ایران حاکی است که راهپیمایی ۲۵ بهمن به دعوت آقای موسوی و کروبی در تهران و حتی شهرستان‌ها با وجود سرکوب شدید و ایجاد فضای امنیتی کامل در شهر، با استقبال بسیار گسترده مردم مواجه شد. از نظر شما این راهپیمایی مردمی چه دستاوردی را برای جنبش به همراه داشت؟ 

استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و می‌توانیم بگوییم که پیروزی بسیار بزرگی برای مردم بوده است وبه نظر من وظیفه تمام فعالین جنبش سبز حفاظت از دستاوردهای این پیروزی است و باید با اقدامات بعدی خود سعی در گسترده و فربه کردن آن داشته باشیم و از هر عملی که موجب تقلیل یا آسیب زدن به این نتایج می‌شود امتناع کنیم. 

باید به این موضوع تاکید کنم که تقویت دستاوردها مستلزم حفظ اصولی است که جنبش از ابتدا بر آن‌ها استوار بوده است؛ یعنی تاکید بر این که مبارزه ما یک مبارزه مسالمت‌آمیز است و باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم تا از رادیکال شدن بی منطق و بی دلیل جنبش جلوگیری کنیم. باید حرکات‌مان بر پایه منطق و درایت استوار باشد اما همراه با صبر و استقامت. 

همچنین باید به بعضی از گروه‌ها که نه جایگاهی در میان مردم دارند و نه تاثیری بر جنبش،اجازه نداد برای رسیدن به اهداف خودشان از فرصت استفاده کنند و با به خشونت کشیدن تظاهرات و تجمعات اهداف‌ خاص خودشان را پی بگیرند و به این نحو سرکوب از جانب اقتدارگر و کارگزار خشونت را موجه کنند.

 

در آستانه ۲۵ بهمن و بعد از آن فشارها و محدودیت‌ها به رهبران جنبش سبز به طرز فزاینده‌ای زیاد شد، تا جایی که امروز وبسایت کلمه از بی‌خبری مطلق و قطع تمام کانال‌های ارتباطی میرحسین موسوی خبر داده و آقای کروبی هم در وضعیت مشابهی هستند. از نظر شما حاکمیت از این رفتارهای تند در قبال رهبران جنبش سبز، نتیجه‌ای خواهد گرفت؟

به هر حال حاکمیت حدود دو سال سرکوب کرد و به زندان انداخت و حتی از تجاوز به جوانان ما در زندان ابا نکرد. اما دید که جنبش همچنان زنده است و تظاهرات ۲۵ بهمن نشان داد که به رغم تمام اقداماتی که برای حاکم کردن ترس بر جامعه انجام دادند، جنبش همچنان زنده و پرطراوت است. این موضوع باعث ترس بسیار شدید و لرزش کودتا گران شد و یکی از راه‌هایی که پیش روی آنان بود قطع کامل ارتباط رهبران جنبش بود. بدون توجه به این که این قطع ارتباط نمی‌تواند مانع از طی ادامه‌ی راه توسط مردم باشد و همان‌طور که آقای موسوی هم قبلا گفته‌ و بارها نیز تاکید داشته‌اند که این جنبش کاملا مردمی و خودجوش و مستقل است و با اتکا به قدرت مردم حرکت می‌کند و حتی دستگیری رهبران هم نمی‌تواند در توقف آن موثر واقع شود. به هر حال از نظر من دلیل اصلی این عکس‌العمل حاکمیت، پیروزی بزرگ مردم در ۲۵ بهمن ماه بود.

 

‌آقای ارجمند، از آخرین وضعیت آقای موسوی و خانم رهنورد چه اطلاعی دارید؟

محدودیت‌ها برای آنان بسیار شدید شده است و آن‌ها در حال حاضر در بازداشت خانگی به سر می‌برند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که غذای آقای موسوی و خانم رهنورد از سوی نیروهای امنیتی تهیه می‌شود و ما از این جهت بسیار نگران هستیم. با توجه به این که آن‌ها خودشان نمی‌توانند مواد غذایی تهیه کنند، نمی‌دانیم که از آن‌چه از سوی نیروهای امنیتی تهیه می‌شود، استفاده می‌کنند یا خیر، و به هر صورت ما بسیار نگران وضعیت آن‌ها هستیم و تاکید می‌کنیم که مسئولیت حفظ سلامت آن‌ها به عهده نیروهای حکومتی است و این نوع رفتار شایسته نظامی که ادعای رافت و ارزش‌های والای اسلامی را دارد نیست که با رهبران قشر عظیمی از کشور این گونه رفتار کند.

 

فکر می‌کنید حاکمیت تا چه زمانی خواهد توانست به حصر رهبران جنبش سبز ادامه دهد و فضا را برای آنان تا این حد امنیتی نگه دارد؟

امیدواریم که هر چه زودتر سر عقل بیایند و رفتار دیگری را پیشه کنند؛ مطالبات مردم را قبول کنند و با مردم به گفت‌وگو بنشینند و با تامین مطالبات بر حق مردم وضعیت از این حالت خارج شود و ما بتوانیم یک نظام دموکراتیک داشته باشیم که در آن توسعه و حقوق بنیادین شهروندان رعایت شود.

 

 ارزیابی شما از چگونگی برگزاری راهپیمایی اول اسفند ماه که با فراخوان راه سبز امید قرار است به مناسبت مراسم روز هفت شهدای ۲۵ بهمن شکل بگیرد، چیست و فکر می‌کنید حکومت این بار هم با همان شدت پیشین به سرکوب اعتراضات مردمی اقدام کند؟

به نظر من بزرگداشت شهدای جنبش در یک مراسم غیردولتی و خودجوش و مردمی خواست مشروع  و عمومی است. و در همین راستا است که  انشالله با رعایت اصول همیشگی جنبش یعنی آرامش و اصول مبارزه مسالمت‌آمیز برگزار خواهد شد و با توجه به سنت‌های دیرینه مردم ما در بزرگداشت‌ شهدا، به نظر می‌رسد استقبال مناسبی صورت بگیرد و از نظر من، همه‌ی ما باید باز هم توجه کنیم که فرصت در اختیار نفوذی‌های خشونت‌طلب نگذاریم تا جریان این تجمعات مردمی را از مسیر اصلی خود خارج کنند.

 

امروز روزنامه دیلی‌تلگراف انگلیس، نامه‌ای منسوب به عده‌ای از افسران سپاه پاسداران را منتشر کرد که در آن تیراندازی به سوی مردم "غیرشرعی" عنوان شده بود. با توجه به سابقه سپاه و نقش این ارگان حکومت در سرکوب‌های پیشین اعتراضات مردمی، تا چه حد احتمال صحیح بودن این نامه را می‌دهید؟

نباید همیشه تنها به جنبه منفی قضایا نگاه کرد و نباید سپاه و بسیج و نیروهای نظامی و انتظامی را یک دست کنیم و یادمان نرود که سپاه با نقشی که در جنگ ایران و عراق داشت جای خوبی در دل مردم دارد و ما امیدواریم که بدنه‌ی سپاه و آن دسته از فرماندهان سپاه که الوده به مسائل اقتصادی و قدرت طلبی نشده اند  اجازه ندهند که تفکر مردم نسبت به کل سپاه تغییر کند و از یک نیروی حامی مردم به یک نیروی سرکوبگر تبدیل شود. امیدواریم  این فشارهای  سپاه را به سمت و سویی حرکت دهد که در کنار مردم باشد و همان‌طور که انتظار می‌رود در تحقق خواست مردم و مطالبات دموکراتیک آنان شرکت کند و نه در سرکوب مردم.

جدا از این که این نامه منسوب به افسران سپاه، حقیقی است یا نه، باید امیدوارم باشیم تا مردم همه سپاهیان را با یک چوب نرانند و از سوی دیگر امیدوار باشیم تا آن‌ها کنار مردم بایستند.مردم باید در شعارهای خود از سپاه و نیروهای انتظامی بخواهند که در کنار انها باشند. یادمان نرود که ما با مخالفان خود دشمن نیستیم ما با استبداد و سرکوب مردم مخالفیم.
» ادامه مطلب

نظرسنجی تک گزینه ای در سایت وابسته به نهادهای حکومتی

 جرس: در ادامه حملات حکومتی، امنیتی و رسانه ای علیه راهبران و فعالان جنبش سبز، یکی از پایگاههای خبری- تحلیلیِ وابسته به نهادهای حکومتی، با راه اندازی کمپینی موسوم به «اعدام»، خواستار بازداشت و همچنین صدور و اجرای حکم اعدام برای راهبران و فعالان جنبش سبز شد. بانیان سایت «ندای انقلاب» که خود را "حامیان" و "فدائیان" رهبر جمهوری اسلامی می دانند، در همین راستا به راه اندازی و درج یک نظرسنجی در کنار ستون "کمپین اعدام" و جمع آوری امضا برای اعدام راهبران جنبش سبزمبادرت ورزیده و طی یک نظرسنجی تک گزینه ای و هدفدار، کاربران و رای دهندگان خود را در برابر گزینۀ "جمع آوری امضاء برای اعدام مفسدین فی الارض" قرار داده و سپس تنها یک پاسخ و آنهم گزینۀ "موافقم" را به آنها القاء می نماید.
طی روزهای اخیر، و بویژه بعد از برگزاری تجمعات و راهپیمایی حمایت از معترضین منطقه توسط جنبش سبز، مقامات حکومتی و رسانه های وابسته و نزدیک به نهادهای امنیتی، خواستار بازداشت و محاکمه و اجرای حکم اعدام برای راهبران جنبش شده و ضمن ایجاد محدودیت و قطع ارتباط آنها با جهان بیرون، در مقابل منازل آنها تجمع کرده و به تهدید و هتاکی پرداخته اند
» ادامه مطلب

محمدرضا شفیعی کدکنی : مردی که ز عصر خود فراتر باشد

گه ملحد و گه دهری و کافر باشد / گه دشمن خلق و فتنه پرور باشد

باید بچشد عذاب تنهایی را / مردی که ز عصر خود فراتر باشد

» ادامه مطلب

تفاوت‌های حکومت اموی و علوی

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی

امام صادق(ع) می فرماید: «اَما علِمتَ اَنَّ اَمارةَ بنی امیه کانت بالسیف و العسف و الجور، واَنَّ امامتنا بالرفق والتالُّف و الوقار و التقیة و حسن الخِلطة و الورع و الاجتهاد؛ فرغّبوا الناس فی دینکم و فی ما انتم علیه»(وسائل الشیعه، ج۱۶، ص۱۶۵).

آیا ندانستی که حکومت بنی امیه با شمشیر و خشونت و ستم بود، و امامت و رهبری ما با مدارا و الفت و آرامش و سِر نگهداری و رفتار نیکو و خداترسی و پارسایی و تلاش و کوشش است؟ پس مردم را به دین و مرام خود با این روش ها جذب نمایید.

امام صادق(ع) در این حدیث شریف حکومت علوی و اموی را از جهاتی مقایسه می کند و بدین وسیله معیارهایی را برای شناخت حکومت حق از باطل آشکار می سازد:

۱- حکومت اموی تکیه اش بر شمشیر است. حکومت های دیکتاتوری مردم و مخالفان خود را با اسلحه هایی که در اختیار دارند رام و مطیع می گردانند. در این حکومت ها این نظامیان هستند که میداندارند و نقش تعیین کننده و اصلی را ایفا می کنند. حکومت های مردمی بر مردم و ملت خود متکی هستند و حکومت های دیکتاتوری و فاشیستی بر اسلحه نظامیان. این حکومت ها با پشت گرمی به نظامیان در مقابل ملت و مردم خود می ایستند و در واقع ملت را دشمن اصلی خود به حساب می آورند.

۲- ویژگی دیگر حکومت اموی و دیگر حکومت های دیکتاتوری و فاشیستی این است که فقط زبان خشونت را می شناسند. در این حکومت ها اثری از مدارا و گفت و گو نیست. آنان می خواهند همه مشکلات خود را با شلاق و زندان و داغ و درفش حل کنند. سرکوبگری خصلت و ویژگی همیشگی آنان است و هرگونه ابراز مخالفت یا انتقاد را با فشار و شکنجه یا تهدید و ارعاب پاسخ می دهند. در این حکومت ها ابتدا مخالفان متهم به هر چیزی می شوند و فتنه گر و آشوبگر و وابسته و… خوانده می شوند و سپس تهدید به مجازات های سنگین می شوند. شعار «اعدام مخالف یا منتقد» در این حکومت ها چنان متداول می شود و چنان قبح آن از بین می رود که از کوی و برزن گرفته تا مسجد و محراب و تا محافل رسمی و غیر رسمی همه جا به گوش می رسد.

۳- ویژگی سوم حکومت اموی و دیگر حکومت های غیر مردمی و خودکامه «ستمگری» است. این حکومت ها هیچ حقی برای ملت خود قائل نیستند. اینان حتی به میثاق های عمومی و پیمان هایی که با مردم بسته اند پایبند نیستند و حقوق مسلم دینی و قانونی انسان ها را نادیده می گیرند.

اینها ویژگی های حکومت اموی بود. اما در حکومت علوی وضع متفاوت است. در حکومت علوی نظامیان و قدرت شمشیر و اسلحه آنان تکیه گاه حکومت نیست، بلکه مردم و ملت پشتوانه آن هستند چرا که دوستی و الفت و مراوده نیکو در این حکومت یک اصل اساسی است.

در حکومت علوی سخن از خشونت نیست و رفق و مدارا و متانت مشی و منش آن است. در مرکز شهر کوفه و حتی در مسجد و پیش روی علی(ع) بر علیه او و اصل و اساس حکومت او شعار داده می شود و گفته می شود که «حکومت از آن خداست و نه از آن تو» و علی(ع) کافر و بی دین و… خوانده می شود، و علی و یارانش نظاره گرند و فقط با منطق و استدلال پاسخ می دهند. این گروه تا زمانی که دست به شمشیر نبرده بودند و سخن می گفتند آزاد بودند و آنگاه که دست به شمشیر بردند باز علی نهایت تلاش خود را کرد که آنان را با گفت و گو و استدلال به راه باز گرداند. آنگاه که قانع نشدند و شمشیر خود را زمین نگذاشتند آن حضرت بناچار با چشمی گریان دست به شمشیر برد. پس مشی و منش حکومت علوی نرمش و مدارا و خویشتن داری و تلاش و کوشش برای اصلاح امور به صورت مسالمت آمیز است و با مخالف به صرف مخالفت برخورد خشن نمی شود.

در حکومت علوی اصل حکومت به اندازه یک کفش پاره پاره صد وصله نمی ارزد مگر اینکه بتواند ابزاری برای احقاق حق باشد. پس در این حکومت به مردم ظلم و ستم نمی شود و حقوق آنان پایمال نمی گردد. در حالی که در حکومت اموی و دیگر حکومت های طاغوتی نه تنها مردم حقی ندارند و حقوق اولیه آنان رعایت نمی شود، بلکه بی رحمانه مورد خشونت و ظلم و ستم واقع می شوند، آه جگرسوز علی بلند است که چرا در حکومت من دیگران بر یک زن کتابیه ای ستم کرده اند و خلخال از پایش در آورده اند و حکومت من نتوانسته از او دفاع کند.

یکی از ویژگی های حکومت علوی سِرپوشی و رازداری است. ممکن است مردم خطاهایی کرده باشند ولی حکومت نه تنها در پی بر ملا کردن آنها نیست، بلکه در پی پوشاندن خطاهای مردم است. اما حکومت اموی در پی مچ گیری است و همیشه در پی آن است تا نقاط ضعف انسان ها را کشف کند تا بتواند در موقع خود از آنها استفاده کند و به مردم فشار آورد.

آری! اینها برخی از تفاوت های حکومت اموی و علوی است که امام صادق(ع) در این حدیث شریف بیان فرمود. حکومت ها را باید در میدان عمل سنجید که اموی یا علوی و حق یا باطل و دینی یا ضد دینی هستند و نه با شعارهایی که می دهند.

منبع: وبلاگ نویسنده

» ادامه مطلب