'تحلیل محفلی' و 'اتهام بی سند'، واکنشها به گزارش انتخاباتی مجلس

علی مطهری:اگر بخواهیم این گونه گزارش‌ها را بپذیریم، باید گزارش احمد شهید درباره حقوق بشر در مورد ایران را هم بپذیریم

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس ایران، گزارش ارائه‌شده به مجلس درباره وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری گذشته را "یک‌طرفه و متعصبانه" خوانده است و شماری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز این گزارش را "فاقد اعتبار حقوقی و مبانی استدلالی" توصیف کرده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای مطهری گفت: "اگر بخواهیم این گونه گزارش‌ها را بپذیریم، باید گزارش احمد شهید درباره حقوق بشر در مورد ایران را هم بپذیریم. در حالی که ما به آن انتقاد داریم."

گزارش ۱۹ صفحه‌ای کمیسیون اصل نود مجلس ایران درباره علل و عوامل "فتنه ۸۸" در آستانه ۹ دی، سالگرد راهپیمایی طرفداران حکومت این کشور در مجلس قرائت شد.

این گزارش، محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران را متهم کرد که پیش از انتخابات سال ۸۸ تلاش کرده خارجی‌ها را متقاعد کند که میرحسین موسوی "فردی مناسب برای پیش بردن تغییرات ساختاری در ایران است."

گزارش کمیسیون اصل نود، که در آن افراد و احزاب اصلاح‌طلب و گروه‌های مخالف حکومت ایران به تلاش برای اجرای "کودتای مخملی" متهم شده‌اند، میرحسین موسوی را دارای "بیشترین نقش در اجرای فتنه" خوانده و مدیریت اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ را "بر عهده طرف غربی" دانسته است.

گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، که آقای مطهری به آن اشاره کرده، از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی و شیوه برخورد با مخالفان از جمله معترضان انتخاباتی انتقاد کرده است.

'تحلیل محفلی'

آقای مطهری درباره گزارش قرائت ‌شده توسط حسین فدایی، نماینده اصولگرا در مجلس ایران گفت: "این گزارش بیش از آن که گزارش کمیسیون اصل نود باشد، گزارش شخص فدایی بود و من با این کارها مخالفم."

علی مطهری که برای ثبت نام در انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی به عنوان "نامزد مستقل" به وزارت کشور ایران رفته بود، گفت با عملکرد هیئت رئیسه مجلس در قبال گزارش کمیسیون اصل نود مخالف است و این سوال را دارد که "چرا اجازه قرائت این گزارش را داده است."

در واکنشی دیگر ۲۰ نفر از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس ایران در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، گزارش کمیسیون اصل نود را مغایر قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس خواندند.

این نمایندگان این گزارش را "بیشتر شبیه به یک تحلیل محفلی حوادث و مسائل پس از انتخابات سال ۱۳۸۸" عنوان کردند و پرداختن به چنین موضوعی را خارج از وظایف کمیسیون اصل نود دانستند.

'اتهامات تکراری و بی‌سند'

اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در واکنش به گزارش ارائه‌ شده به مجلس ایران، اتهامات وارد شده به افراد و گروه‌ها در این گزارش را تکراری خواند و گفت که این اتهامات همواره از مجاری غیررسمی وارد شده و متهمان هیچ گاه فرصت دفاع از خود را پیدا نکرده‌‎اند.

او به عنوان نمونه به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی اشاره کرد و گفت که آنها "قریب یک سال است که در زندان هستند در حالی که هرگز تفهیم اتهام نشده‌اند و تاکنون هیچ سندی برای اتهامات علیه آنها ارائه نشده است."

آقای امیرارجمند در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی فارسی با اشاره به موارد اتهامی علیه این افراد مانند دریافت پول و کمک از خارجی‌ها گفت: "اگر این‌همه اتهام عیله آنها وجود دارد، باید حداقل یک سند و مدرک هم ارائه شود."

او گفت "بعد از صدا و سیما، مجلس تبدیل به نهادی برای نهادینه کردن دروغ در ایران شده است. نمایندگان واقعی مردم در زندان هستند، بدون این که هیچ‌گونه امکان دفاع از خود داشته باشند."

سخنگوی "شورای هماهنگی راه سبز امید" درباره اتهامات وارد شده به این شورا مبنی بر "ارتباط مستمر و دائم با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه" گفت: "هر وقت آقایان با کسی مخالف باشند، این گونه اتهامات را می‌زنند؛ به عقیده آنها کسانی که دیکتاتوری، اقتدارگرایی و ناکارآمدی را نقد می‌کنند، یا دارای مشکلات اخلاقی هستند یا با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در ارتباط هستند؛ اتهاماتی که هیچ گاه اثبات نشده است."

0 comments:

ارسال یک نظر