مصطفی درایتی: وضعیت نامطلوب امروز کشور همان هشدارهای دیروز اصلاح طلبان است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه این طور نیست که اگر جریان اصلاح طلب در مجلس آینده نباشد، صدمه زیادی بخورد، بلکه این صدمه را بیشتر جریان اصولگرا خواهد خورد، گفت: امروز جریان اصلاحات در بلاتکلیفی موضع گیری اصولگرایان و جناح حاکم، برای اتخاذ تصمیم در خصوص انتخابات نیست، بلکه این جریان اصولگراست که کاملا در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد و نمی‌داند چه کند؛ لذا حرف‌های متناقض از این قضیه در اردوگاه اصولگرایان شنیده می‌شود که برخی می‌گویند نیازی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست و عده‌ای می‌گویند اصلاح طلبان باید باشند.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی درایتی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در خصوص آشفتگی فکری اصولگرایان در خصوص حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم، اظهار داشت: در پاسخ به این سؤال باید ابتدا به این نکته اشاره کنم که اتفاقات نامطلوبی که امروز در کشور شاهد آن هستیم، نتیجه حمایت‌های صد در صدی اصولگرایان از بعضی افرادی است که در حال حاضر در درون دولت هستند که باعث شد به مدیریت کشور لطمه وارد شود.

وی افزود: امروز شاهدیم که بسیاری از اصولگرایان صحبت از جریان‌هایی چون جریان انحرافی می‌کنند، در حالی که حرف‌هایی که امروز می‌زنند، صحبت‌هایی است که از مدت‌ها قبل اصلاح طلبان آن را بیان می‌کردند، اما چون این سخن به حق اصلاح طلبان در آن زمان مطلوب دل این آقایان نبود، در مقابل آن سخنان به حق، موضع گیری کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر اصولگرایان این رفتار خود یعنی مقابله با سخن به حق اصلاح طلبان را تغییر ندهند، باعث آن خواهد شد که خسارت‌های جدی به کشور و مردم و حتی به خودشان وارد کنند، این کار‌ها علاوه بر خسارت دنیوی، خسارت اخروی هم برای آقایان اصولگرا خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: امروز حقانیت صحبت‌ها و هشدارهای گذشته جریان اصلاحات خودش را بیشتر از دیروز آشکار کرده و معلوم شده است که رفتارهای این چنینی و حمایت‌های چشم و گوش بسته از یک فرد یا یک جریان خاص باعث این خواهد شد که مدار مدیریتی کشور از مسیر صحیح خود خارج شود.

درایتی گفت: متأسفانه هشدارهای دلسوزانه دلسوزان انقلاب و شخصیت‌های معتدل و شخصیت‌های اصلاح طلب به حساب‌های دیگری گذاشته شد؛ وضعیت امروز کشور که دوست و دشمن می‌داند وضعیت مطلوبی نیست، نتیجه همین عملکرد و همین رفتار بوده است.

وی با اشاره به موضع گیری‌های اخیر برخی از اصولگرایان مبنی بر اینکه اصلاح طلبان به دلیل عملکرد خود در گذشته نباید در انتخابات شرکت کنند، گفت: امیدواریم به جای اینکه این خط و نشان‌های این چنینی را شاهد باشیم، شاهد این باشیم که افرادی که خودشان را در این مسائل ذی النفع و دخیل می‌دیدند، رفتار خودشان را تغییر دهند. قطعا تا وقتی که به عقلانیت برنگردند و به اصلاح سیاست‌ها و مدیریت کشور توجه نکنند، همچنان جامعه و مردم متضرر خواهند بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اما در خصوص اظهار نظرهای متناقض اصولگرایان در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات که برخی معتقد به حضور اصلاح‌طلبان هستند و برخی می‌گویند اصلاح طلبان نباید در انتخابات باشند، باید گفت جریان اصولگرا امروز در برزخی گرفتار شده است که نمی‌داند چه موضع گیری در خصوص حضور اصلاح طلبان داشته باشند. یعنی از طرفی اگر اصلاح طلبان در انتخابات نباشند، اصولگرایان گرفتار یک جریانی خواهند بود که از درون خودشان در آمده است؛ آن‌ها این نگرانی را نگرانی وحشتناکی می‌دانند و به فکر چاره از رودرویی خودشان با جریانی برآمده از دل خودشان یعنی جریانی که به آن جریان انحرافی می‌گویند هستند.

وی افزود: اعتقاد شخصی من هم این است که اگر این رو در رویی شکل بگیرد، مشکلات جدیدی را برای اصولگرایان ایجاد می‌کند که شاید سنگین‌تر از جریان امروز باشد که شاهد آن هستیم.

درایتی خاطرنشان کرد: از آن طرف جریان اصلاح طلب یک جریان ریشه دار و دارای پایگاه اجتماعی جدی است و نبودن این جریان هم در عرصه باعث خواهد شد که مشکلات اصولگرایان با خودشان افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: اصولگرایان می‌دانند، اگر از آن طرف هم، حضور جریان اصلاح طلب در انتخابات با قوت و قدرت صورت بگیرد، یک شکست دیگری را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: طبیعتا اصولگرایان در این برزخ گرفتار آمدند که آیا اصلاح طلبان باید بیایند یا نباید بیایند؛ یا باید بدلی سازی کنند و بگویند اصلاح طلبان نوین یا نو اصلاح طلبان و….

وی گفت: من چندگانگی و تناقض کار بسیار گسترده‌ای را در گفتار و رفتار جریان اصولگرایی می‌بینم که همه‌اش ناشی از مشکلاتی است که امروز خودشان به آن گرفتار شدند و به نظر من عمده این گرفتاری به خاطر اشتباهی بود که در گذشته از طرف آن‌ها صورت گرفت و آن این بود که فکر کردند که اگر اصلاح طلبان را به حاشیه ببرند، دیگر مشکلی برای مدیریت بدون دغدغه کشور ندارند. حال آنکه نبودن این جریان قوی در برابرشان باعث آن شد تا تشتت‌ها و تضادهای درونیشان افزایش پیدا کند، به حدی که امروز جریانی که از درون خودشان و در مقابل خودشان قرار گرفته و به آن جریان انحرافی یا نزدیکان دولت می‌گویند، حتی به چارچوب‌ها و اصول اخلاق جریان اصلاح طلب هم مقید نیستند.

درایتی تأکید کرد: البته اصولگرایان باید بدانند که طبیعتا این طور هم نیست که با حذف این جریانی که از درون خودشان به وجود آمده و آن را جریان انحرافی می‌نامند، همه مشکلاتشان حل شود، بلکه آن‌ها اگر این کار را ادامه بدهند، باید شاهد آن باشیم که مشکلات و گرفتاری‌های بسیار گسترده‌تری را از دورن اصولگرایان شاهد باشیم که ‌‌نهایت آن هم از دست دادن کامل پایگاه جریان اصولگرایی از داخل است؛ همچنین باعث آن خواهد شد که تأثیرگذاری سیاسی آن‌ها دیگر با مشکلات و موانع بسیار سنگینی رو به رو شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت آشفته اردوگاه اصولگرایان در شرایط فعلی چیزی نبود که قابل حدس نباشد و بسیاری از اصلاح طلبان آن را پیش بینی می‌کردند، گفت: اگر هر کدام از جریانات سیاسی ریشه دار کشور به دنبال حذف طرف مقابل باشند آن هم با ابزاری که قاعده کار سیاسی نیست، لطمه‌ای که به خودشان وارد خواهد شد به مراتب بیشتر از رقیبشان است.

این محقق و پژوهشگر دینی گفت: امروز، هشدار دیروز ما اصلاح طلبان در خصوص روند نامطلوب کشور خودش را نشان داده است. لذا اگر جریان اصولگرایی می‌خواهد خودش را از این مخمصه خلاص کند باید سعی و تلاش گسترده‌ای را انجام دهد که شرایط حداقلی جریان اصلاحات محقق شود و آن‌ها آمادگی پیدا کنند و وارد عرصه سیاست و رقابت جدی‌تر شوند که بتواند جریان درونی آن‌ها را پوشش دهد و الا به نظر من ادامه این کار و این روند، باعث مرگ سیاسی جریان اصولگرا در داخل کشور خواهد شد.

وی در توضیح سخنان فوق خود گفت: هر جریانی در داخل خود ممکن است تضادهای ویژه‌ای را پرورش دهد که اگر این تضاد‌ها در برابرش و در مقابلش رقیب مشخصی قرار داشته باشد، ممکن است ظهور و بروز آن تضاد‌ها و اختلافات خیلی مشخص نشود اما اگر رقیب جاندار و مشخصی در برابر آن گروه نباشد، ممکن است اختلافات درونی آن گروه خیلی راحت آشکار شود. بالاخص برخی جریاناتی که از نظر فکری سیاسی آمادگی پرورش چنین ویروس‌هایی را دارند در زمانی که با یک رقیب جاندار و قابل قبولی رو به رو نباشند، این ویروس‌ها رشد بیشتری پیدا می‌کنند و اتفاقا جریان اصولگرا مهیا و مستعد چنین ویروس‌هایی است.

درایتی گفت: جریان اصولگرا مستعد ظهور و بروز تضاد‌ها و تناقض‌های ویژه در درون خودش است که زمانی که به قدرت می‌رسد اگر رقیب جدی به آن معنایی که امروز ما مد نظرمان است، نباشد، این تضاد‌ها شروع به رشد کردن از درون می‌کند و رفته رفته باعث این می‌شود که درگیری داخلی آن‌ها را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: امروز این جریاناتی که در اردوگاه اصولگرایان به نام جریان انحرافی مطرح می‌شود اگر به ۳ یا ۴ سال پیش برگردید، می‌بینید همه این آقایانی که امروز این ادعا‌ها را دارند، یک دست و بدون هیچ لغزش و کم گذاشتن، از آن‌ها حمایت می‌کردند، یعنی حتی بسیاری از مردم و جریانات دیگر را رنجاندند، برای اینکه از این‌ها حمایت کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه جریان اصولگرا، امروز ده‌ها برابر فرا‌تر از جریان اصلاحات نسبت به جریان انحرافی، انتقاد می‌کنند، گفت: این جریان که امروز به آن انحرافی می‌گویند ساخته و پرداخته درون جریان اصولگراست و این استعداد این جریان را نشان می‌دهد که اگر رقیب کاملی چون اصلاح طلبان در مقابل آن‌ها نباشد، وقتی وارد قدرت می‌شوند، تضادهایی را از خودشان نشان خواهند داد که گاهی باعث این خواهد شد که بر خلاف انتظارش با کسانی رو به رو شود که اصلا توقع آن را ندارد.

وی افزود: این جریانی که امروز اصولگرایان به آن جریان انحرافی می‌گویند،‌‌ همان همراهان اسمی دیروز آقایان اصولگرا بودند که امروز به رقبا که نه، بلکه به دشمنان امروز هم تبدیل شده‌اند.

درایتی گفت: این استعداد اختلافات بزرگ در درون جریان اصولگرایی هست و اگر این جریان مبانی فکری و سیاسی‌شان را اصلاح نکند، حتما فردا و فردا‌ها با مشکلات جدی‌تری از نظر تضادهای درونی رو به رو خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که با تمام این تحلیل‌هایی که از اردوگاه اصولگرایان ارائه کردید، به نظر شما رویکرد نهایی اصولگرایان در خصوص حضور اصلاح طلبان در انتخابات چه خواهد بود؟ گفت: البته آن‌ها سعی خواهند کرد که روش‌های مختلفی را مزه مزه کنند؛ حالا با برنامه یا بدون برنامه؛ از بدل سازی کردن‌ها، از اینکه تعداد افرادی که معتدل‌تر هستند را به عنوان اصلاح طلب معرفی و در نتیجه هم بگوید اصلاح طلبان در انتخابات بودند و هم صدمه چندانی نبیند؛ البته به نظر من این امر امکان پذیر نیست.

وی افزود: امروز این طور نیست که بگوییم جریان اصلاحات در بلاتکلیفی موضع گیری اصولگرایان و جناح حاکم، برای اتخاذ تصمیم در خصوص انتخابات است، به نظر من جریان اصلاحات در بلاتکلیفی نیست، بلکه این جریان اصولگراست که کاملا در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد و نمی‌داند که چه کند، لذا حرف‌های متناقض از این قضیه در اردوگاه اصولگرایان شنیده می‌شود که برخی می‌گویند نیازی به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیست و عده‌ای می‌گویند اصلاح طلبان هم باید باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: البته این چنین نیست که اگر برای مثال جریان اصلاح طلب در مجلس آینده نباشد، صدمه زیادی بخورد، بلکه این صدمه را بیشتر جریان اصولگرا خواهد خورد تا جریان اصلاح طلب؛ با این توضیح که همواره صحبت سر این بوده که این دو جریان، بودنشان در کنار هم دیگر به معنای حضور مؤثرشان، می‌تواند هم به قوت و قدرت و توانمندی‌شان کمک کند و هم می‌تواند ضعف‌های درونی آن‌ها را یک مقداری استتار دهد، یعنی هر دو خاکریز هم هستند و اگر هر کدام از این دو جریان در عرصه قدرت نباشد طبیعتا مشکلات دیگری را به دنبال خواهد شد.

وی افزود: نشانه‌اش این است که اگر چه شما به ظاهر می‌بینید در ۵ یا ۶سال گذشته، صدای جریان اصلاح طلب کمتر شنیده می‌شود و مسئولین و لیدرهای آن کمتر ظهور و بروز اجتماعی دارند ولی جایگاه اجتماعی‌اش نه تنها ضعف پیدا نکرده که به نظر من قوت‌مند‌تر و توانمند‌تر شده است.

درایتی اضافه کرد: همین جایگاه و پایگاه مستحکم اجتماعی است که یک جریان سیاسی را ماندگار یا از عرصه سیاسی کشور حذف می‌کند.

وی گفت: انتخابات برای جریان اصلاح طلب بسیار اهمیت دارد ولی به شرطی که این انتخابات یک انتخابات رقابتی باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تلاش ما برای اینکه انتخابات را به جایگاه اصلی‌اش بکشانیم، برای ما اهمیتش به مراتب بیشتر از ورود در رقابت‌های انتخاباتی مجلس و برنده شدن یا نشدن در آن است. این مرحله سیاست اصلی ماست که اهمیت پیدا می‌کند به عنوان یک استراتژی مهم برای جریان اصلاحات، که معتقد بر این است که هر گونه تغییر و تحولی به صورت دموکراتیک و از طریق صندوق‌های رأی و خواست مردم باید جا به جا شود. لذا اگر قدرت برای ما مهم است، مسیر رسیدن به قدرت به مراتب اهمیت بیشتری دارد.

وی تأکید کرد: اصولگرایان نباید تصور داشته باشند که اگر ما جابه جایی در قدرت را محدود کردیم یا مثلا حضور اصلاح طلبان را کمرنگ و پر رنگ کردیم، به اصلاح طلبان ضربه زده‌اند، زیرا این ضربه‌ای است که به خودشان زده‌اند و من همین امروز برایم مثل روز روشن است که اگر این اتفاق، یعنی حضور مؤثر جریان اصلاح طلب در انتخابات با شرایط لازم و کافی محقق نشود، شاهد آن خواهیم بود که اصولگرایانی که امروز یک جریانی از خودشان را با نام انحرافی صدا می‌زنند فردا روز، گروه‌های دیگر جریان اصولگرایی را با نام‌های دیگر مشابه جریانی که به آن انحرافی می‌گویند باید صدا بزنند؛ و به همین دلیل شاهد درگیری ویژه و وحشتناکی بین جریان اصولگرا خواهیم بود، که نتیجه و حاصل آن، هم از بین رفتن تفکر و تأثیرگذاری جریان اصولگرا در عرصه سیاسی کشور است.

درایتی افزود: البته به این شکل اصلا مطلوب ما اصلاح طلبان نیست؛ و ما دوست داریم رقبایمان، رقبای قوی، جاندار و با ریشه باشند و رقابت‌های انتخاباتی هم یک رقابت سالم و قابل قبول باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که یعنی شما معتقدید در نبود اصلاح طلبان در عرصه سیاسی و انتخابات مجلس نهم، اصولگرایان به درگیری‌ای گرفتار می‌شوند که این قدر هم دیگر را تخریب می‌کنند تا از بین بروند؟ گفت: این اتفاق بدون شک خواهد افتاد، یعنی من هیچ گونه تردیدی ندارم که نبودن جریان اصلاح طلب در عرصه انتخابات و دیگر عرصه‌های سیاسی کشور، پرخاشگری‌ها و چنگ اندازی‌های جریان اصولگرا به سمت خودشان را، به حدی افزایش خواهد داد که حاصل آن فقط از بین رفتن زمینه محدودی است که در جامعه دارند و از بین رفتن این زمینه‌ها به معنای مرگ سیاسی یک جریان فکری است.

0 comments:

ارسال یک نظر