تهدید زندانیان سیاسی زندان اهواز به اعتصاب غذای نامحدود

ضیاء نبوی در آستانه سومین شب تولد در زندان

جرس: دوستان ضیا نبوی، فعال دانشجویی زندانی، در آستانه شب یلدا که مصادف با تولد این دانشجوی ستاره دار می باشد، قصد دارند برنامه های ویژه ای را به یاد وی و دیگر دانشجویان محروم از تحصیل زندانی برگزار نمایند.
 
به گزارش کلمه، علی تقی پور، از دوستان و هم دانشگاهی های نبوی، به شرایط نگهداری دوستش اعتراض کرده و خواهان برخورداری وی از حقوق یک زندانی عادی و رسیدگی عادلانه به پرونده وی در دیوان عالی کشور و نهایتا آزادی این عضو شورای دفاع از حق تحصیل شده است.
 
علی تقی پور مانند سید ضیا نبوی دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل بوده است. وی نیز در کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۸ علی رغم کسب نمره علمی قابل قبول، ستاره دار شده و از تحصیل محروم شده است. ضیا نبوی یک سال پیش از علی تقی پور، در کنکور کارشناسی ارشد سال ۸۷ ستاره دار شد.
 
گفتنی است، ضیا نبوی دانشجوی ستاره دار که به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز دانشجویی و فعالیتهای مدنی در دفاع از حق تحصیل به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم شده است، هم اکنون در زندان کارون اهواز زندانی است.

چند روز پیش ماموران یگان ویژه زندان کارون اهواز با خشونت او و ۶۰ زندانی عقیدتی و سیاسی این زندان را از بند ویزه زندانیان عقیدتی خارج و به بند ۸ این زندان منتقل کرده اند. بندی که در آن زندانیان مرتبط با جرایم مواد مخدر و سارقین نگهداری می شوند و از حداقل شرایط انسانی نگهداری یک زندانی بی بهره است و چندین برابر ظرفیت در آن زندانی نگهداری می شود، تا حدی که زندانیان در حیاط این بند می خوابند.
 
ضیا نبوی پیش از این در نامه ای به جواد لاریجانی شرایط غیرانسانی این بند را تشریح کرده و وضعیت این بند را "مرز زندگی انسانی و حیوانی" و "ورای حد تقریر" خوانده بود.

به گزارش کلمه، متن کامل گفتگوی این فعال سیاسی به شرح زیر است:

لطفا درباره ی خبر انتقال همراه با خشونت ضیا نبوی و زندانیان سیاسی زندان کارون به بند مجرمان موادمخدر و سرقت این زندان توضیح دهید.

متاسفانه بعد از یک ماه شروع فشارهای جدید به زندانیان بند امنیتی زندان کارون، مسئولین این زندان تصمیم گرفتند بند امنیتی که چند ماه پیش مخصوص زندانیان سیاسی و امنیتی ساخته شده بود را بدلیل کمبود فضا در زندان و وجود زندانیان زیاد در اختیار زندانیان دیگر قرار بدهند و تمام زندانیان ان را به بند مواد مخدر منتقل کنند. ولی زندانیان بند امنیتی در مقابل این تصمیم غیرقانونی مقاومت میکنن و رئیس زندان از نیروهای گارد ویژه خارج از زندان استفاده میکند و با زور زندانیان را منتقل می کنند. ‫
 

این به این معنی است که شرایط نگهداری آقای نبوی در زندان کارون اهواز مجددا به حالتی بازگشته است که پیش از این در نامه ای به آقای جواد لاریجانی به ان اشاره کرده بود و آن را مرز بین زندگی حیوانی و انسانی توصیف کرده بود؟

بله شرایط بدتر هم شده بخاطر اینکه رییس زندان گفت بخاطر شیوع بیماری باید برخی زندانیان را به بند دیگه می فرستاده است.
 

می توانید اندکی از جزئیاتی که آقای نبوی در نامه اش به آن اشاره کرده بود و هم اکنون مجددا در آن شرایط قرار گرفته را توضیح دهید؟

قبل از آن باید یک نکته را اشاره کنم و آن این است که ضیا به همراه زندانیان بند امنیتی خطاب به رئیس زندان و دادستان نامه ای را نوشته و گفته اند اگر به وضعشان رسیدگی نشود از ۲۸ آذر اعتصاب غذا خواهند کرد.

در مورد وضع زندان باید بگویم جمعیت بیش از حد هر بند که گاهی تا ۳برابر ظرفیت استاندارد بند میشود بزرگ ترین مشکل بند است، نبود هواخوری و نداشتن آب سالم و بهداشت بسیار بد حمام و توالت زندان و تفکیک نبودن زندانیان از مشکلاتی بوده که ضیا در نامه اش به آن اشاره کرده است. ‫
 

با توجه به شرایط غیرانسانی ای که شما به آن اشاره کرده اید، خواسته شما به عنوان یکی از دوستان سید ضیا نبوی از مسئولان قضایی چیست؟

در درجه اول از مسئولین زندان و دادستان اهواز می خواهم به وضعیت این زندانیان رسیدگی کنند و بدانند که مسئول سلامتی آنها هستند خانواده ضیا بارها از مسئولین قضای خواسته بودند که وی را به زندانی بهتر منتقل کنند ولی مسئولین به این خواسته هرگز جواب نداده اند امیدوارم ضیا در شب تولدش در شب یلدا در اعتصاب غذا نباشد و مسئولین در دو روز آینده به خواست زندانیان پاسخی قانع کننده بدهند.
 

آیا احتمال انتقال مجدد آقای نبوی به زندان اوین وجود دارد؟ در این مورد مسئول تصمیم گیری چه نهاد یا مقامی است؟ چرا تا کنون ایشان از حق مرخصی محروم بوده اند؟

بارها این درخواست انتقال به اوین به مسئولین داده شده ولی آقای جعفری دادستان تهران با آن مخالفت کرده اند. در مورد مرخصی باید بگویم تا آنجایی که من در جریان هستم اطلاعات سرسختانه مخالفت میکند و دلیل آن را هم هرگز به خانواد ضیا نگفته اند.
 
‫اگر نکته خاصی باقی مانده لطفا بفرمایید.

همانطور که میدانید ۳۰ آذر شب یلدا، تولد ضیا عزیز است. می خواهم دوباره از همه فعالین بخواهم که در آستانه سومین زاد روز ضیا در زندان با فرستادن پیام های خودشان حمایت قاطعی از ضیا و مجید دری داشته باشند. آنها نماد دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل هستند و زنده نگه داشتن یاد آنها مبارزه با این سیاست حذف و سرکوب دانشجویان منتقد است.
 
این شعر را هم تقدیم به آن دو عزیز می کنم:

کــــوچــه ها منتــظــر بانــگ قــــدم هــای تـــو انــد / تـــو از ایــن بــــرف فــــرو آمــــده دلــگیــــر مشــو

تــــو از ایــن وادی ســـرمـــازده نــومـــیـد مبــاش / دی زمــانـی دارد و زمستــان اجلـش نــزدیـک است
به امید آزادی همه زندانیان سیاسی سرافراز ایران

0 comments:

ارسال یک نظر