هفت روز با زنان؛از اعدام به جای سنگسار تا ازدواج زیر۱۰سال

آیدا قجر
  جرس:‌ بازداشت‌ها، احکام تازه برای زنان و اعتراضات گسترده در کشورهای عربی و لغو برخی قوانین در این مناطق محور اخبار هفته گذشته زنان است؛ روند فشار بر زنان و تبصره ‌های قانونی در احکام آنان همچنان ادامه دارد به طوریکه مسئولان قضایی در ایران به این نتیجه رسیده اند که «اگر سنگسار نشد، شاید اعدام پاسخگو باشد»، از سوی دیگر کشورهای عربی که روزهای پر التهابی را می گذرانند «معاینه بکارت» در زنان بازداشتی را لغو کرده اند. «هفت روز با زنان» این هفته سعی دارد مهمترین اتفاقات و تصمیمات را در این طیف از جامعه پوشش دهد.

زندان زنان؛ میزبان عزادار و میهمان تازه

در هفته گذشته زندان زنان که سیاه‌پوش عزاداری پدر یکی از میهمانانش بود، میزبانی شخص دیگری را هم برعهده گرفت.

محبوبه کرمی، فعال حقوق زنان و حقوق بشر که به تازگی عزادار پدرش شده بود، هفته گذشته تحت کنترل امنیتی در بهشت زهرای تهران بر مزار پدر، حاضر شد. مسئولان از اعطای مرخصی به وی خودداری کردند اما خبرهای رسیده از زندان حاکی از آن است که محبوبه پس از حضور بر مزار پدرش از وضعیت روحی نسبتا بهتری برخوردار شده اما وی که به بیماری افسردگی و کم خونی دچار است روزهای تلخی را در زندان می گذراند.

اما بخش زنان اوین همچنان میزبانی میهمان ناخوانده دیگری را عهده دار است.

به گزارش خانه حقوق بشر ایران، ماموران اطلاعات در حالی که ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی و از همراهان مادران پارک لاله، به اداره گذرنامه مراجعه کرده بود، وی را بازداشت و راهی اوین کرده اند.

وی برای اجرای حکم ۲ سال زندان تعزیری پس از حضور در دادسرای اوین، به بند زنان منتقل شد.

به گزارش مادران پارک لاله، مریم نجفی به همراه مادرش برای اطلاع از نتیجه دادگاه بدوی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مراجعه کردند و قاضی پرونده، ژیلا مهدویان را به ۵ سال حبس تعزیری و دخترش را به ۲ سال حبس که شامل یک سال و نیم تعلیقی برای مدت ۵ سال و ۶ ماه حبس تعزیری است، محکوم کرد.

درست در همان روز، دادگاه رسیدگی به پرونده منصوره بهکیش، جهت بررسی دو اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «ایجاد اجتماع و تبانی» برای بر هم زدن امنیت ملی از طریق تشکیل گروه مادران عزادار در شعبه ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد اما وی هیچ یک از اتهامات وارده را نپذیرفت «زیرا مادران عزادار یک جریان خودجوش بوده که پس از کشتار خیابانی انسان های بی دفاع که برای ساده ترین حقوق خود دست به اعتراض زده بودند. ایجاد شد»؛ این سخنان، دفاعیات بهکیش در جلسه دادگاه بود.

اعدام به جای سنگسار؟

سکینه محمدی آشتیانی که مدت‌ها سر خط خبرها بود پس از مدتها، مجددا به خبری جنجال آفرین تبدیل شد؛ به گزارش خبرگزاریها، رئیس دادگستری استان آذرباریجان شرقی مدعی شده است که «چون امکانات لازم برای اجرای حکم سنگسار در اختیار نیست، پرونده برای رئیس قوه قضائیه ارسال شده است».

ارسال این پرونده برای این مقام مسئول به گفته رئیس دادگستری، تلاش برای تغییر حکم است به طوریکه «منتظریم ببینیم که کسی که محکوم به رجم شده است آیا می شود با چوبه دار نیز حکم اعدام را اجرا کرد یا خیر و بالافاصله پس از دریافت نتیجه، حکم را اجرا خواهیم کرد».

فارس از تبریز گزارش داد که ماک اژدر شریفی، رئیس دادگستری در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذرباریجان با تشریح پرونده سکینه محمدی تاکید کرده است «ایشان دو اتهام داشتند، یکی عمل نامشروع در حال احصان که حکمش اعدام یا رجم است و دیگری معاونت در قتل شوهرش که بابت آن به ده سال زندان محکوم شدند و همینک ایشان در حال تحمل مجازات معاونت در قتل است».

در پایان، شریفی خاطرنشان کرد «ما به این خاطر که متهم در حال سپری کردن دوران مجازات اتهام دومش در زندان است گفتیم مشکلی وجود ندارد و عجله ای در کار نیست، منتظریم تا نتایج بررسی ها در مورد نحوه اعلام ایشان را ببینیم».

دو روز بعد رییس دادگستری اعلام کرد بخش هایی از اظهاراتش بد تعبیر شده است.

دردنامه خانواده شهدا و زندانیان

چهار سال پیش، پزشک جوانی بنام زهرا بنی یعقوب در بازداشتگاه امر به معروف و نهی از منکر همدان جان باخت، وی که از فعالان جنبش زنان بود به جرم همراهی با مردی که گویا نامزدش معرفی شده بود بازداشت و راهی زندان شده بود.

خانواده وی پس از چهار سال از مسکوت ماندن پرونده وی در دیوان عالی کشور و آزادی دو متهم این پرونده خبر دادند.

پدر وی به روز گفت «چی بگویم که بعد از این همه مدت هنوز اذیت مان می کنند، مدام به منزلمان زنگ می زنند و حتی الو هم نمی گویند، مزاحمت ایجاد می کنند و جواب هم نمی دهند، دو روز پیش که برای پی گیری رفته بودم تازه به این جا رسیدم که این ها نمی خواهند جواب مرا بدهند».

منزلت محمدی، مادر احمد نجاتی از شهدای جنبش سبز که در ۲۴ خرداد سال ۱۳۸۸ در جریان حوادث پس از انتخابات پس از ضرب و شتم جان خود را از دست داد در گفتگو با جرس روند پیگیری های خود را این گونه بازگو میکند «پرونده همین طور راکد است، من شکایتم را پیش خدا برده ام چون خیلی ها که شکایت کردند پاسخی نگرفتند، میدانم پاسخ شکایتم را به زودی خدا می دهد اما من از خون پسرم نمی گذرم، پسرم بر اثر از کار افتادن کلیه هایش پس از ضرب و شتم زیاد فوت کرد اما پزشک قانونی گفته بود علت مرگ نامعلوم است، هم او و هم قاضی از سر خودشان باز کردند».

همسر امیرخسرو دلیرثانی، فعال ملی مذهبی که در بند ۳۵۰ اوین در حبس و از حق ملاقات حضوری و مرخصی محروم است در گفتگو با جرس از مشکلات عاطفی فرزند کوچکش می گوید «زمانیکه علت عدم اجازه ملاقات حضوری را پرسیدم بهم گفتند، حتما حاج آقا صلاح نمیدانند. پسر کوچک من خیلی دلتنگ پدرش است و ملاقات کابینی به شدت آزارش می دهد و یک ملاقات حضوری می تواند کمی از مشکلات عاطفی و دوری از پدرش را کم کند و من هنوز نمی دانم با این همه مشکلات برای این بچه کوچک، صلاح نمی دانند یعنی چه؟».

همسر محمد توسلی با گذشت بیش از پنجاه روز سلول انفرادی و بازجویی در گفتگو با جرس از بی خبری دو هفته ای خانواده از شرایط مهندس توسلی می گوید «دو هفته پیش با ایشان ملاقات کابینی داشتیم، حال و روزشان هم با سلول انفرادی و انواع فشارها و آن شرایط دشوار نیازی به بیان ندارد، معمولا در سال های قبل در ملاقات ها می گذاشتند زندانیان به سر و وضع خود برسند اما دو هفته پیش که ایشان را دیدیم خیلی آشفته بود و در این مدت اصلا هواخوری نداشت، این ملاقات جز شکنجه برای ما و افزایش نگرانی ما چیز دیگری به همراه نداشت، قطعا تحت بازجویی و فشار هستند و چیزی از ایشان می خواهند که همسرم هم زیر بار نمی رود».

خانواده پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی  با تایید خبر محکومیت ۲۳ ماهه وی اعلام کرد پی گیری وضعیت کوهیار و مصاحبه هایی که درباره پرونده پسرش انجام داد، منجر به بازداشت و محکومیت شده است.

خواهر مخترع معتقد است که وی هیچ فعالیت سیاسی نداشته و «تنها گناهش» پی گیری وضعیت فرزندش بوده است، این در حالی است که پروین مخترع تاکنون وکیلی نداشته و خانواده وی همچنان امیدوارند دادگاه تجدید نظر حکم بر برائت وی صادر کند.

به تفکیک جنسیتی بپیوندید

 مدیر کل دفتر آموزش های آزاد، غیرانتفاعی و غیر دولتی وزارت علوم، از ارائه ۱۲ درخواست جدید به این وزارتخانه برای راه اندازی دانشگاه تک جنسیتی در ۹ استان آذرباریجان غربی، فارس، خوزستان، کرمانشاه، زنجان، گلستان، خراسان رضوی، مازندان و اصفهان خبر داد.

غلامعلی نادری در گفتگو با مهر ضمن بیان این خبر، افزود «در حال حاضر شش موسسه آموزش عالی تک جنسیتی رفاه، ابرار، طلوع مهر، رسام، فردوسی طوسی و فاطمیه در ایران فعال هستند و تا دو ماه آینده گزینش سه موسسه آموزش عالی دیگر نیز نهایی خواهد شد».

وی در ادامه توضیح داد که این سه موسسه جدید، دو موسسه آموزش عالی تک جنسیتی دخترانه در تبریز و زاهدان و دیگری پسرانه در کرج است که البته متقاضیان راه اندازی موسسه آموزش عالی پسرانه در کرج بر طبق مقررات باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز بگیرند.

این اقدامات در حالی صورت میگیرد که پیش از این کامران دانشجو، وزیر علوم اعلام کرده بود «ما چیزی به عنوان تفکیک جنسیتی نداریم، این واژه به ما تعلق ندارد، این کلمه برای آن طرف آب است و استفاده از این کلمه بازی در زمین دشمن است».

زنان اصلاح طلب و تحریم انتخابات

جمعی از زنان اصلاح طلب با صدور بیانیه‌ ای پیرامون انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، شرکت در این انتخابات را «دهن کجی به اصلاحات و عدول از دایره اصلاح طلبی» دانستند.

 این زنان تاکید کرده اند «خردمندان و اهل تدبیر در این کشور راه حل های سهلی را برای برون رفت از بحران ها و بن بست سیاسی به وجود آمده پیشنهاد کردند که بدان وقعی نهاده نشد و شرایط حداقلی مطرح شده توسط رئيس جمهور اصلاحات، سید محمد خاتمی نیز مورد بی اعتنایی قرار گرفت، این همه، شائبه انتصابات به جای انتخابات را نه تنها برای سیاست ورزان بلکه برای عموم مردم مسجل نمود».

در بخشی از این بیانیه، زنان یادآور شدند که «یادمان هست روزگاری را که مجلس در راس امور بود و رای مردم تعیین کننده و تزئینی نبود. یادمان هست روزگاری را که شورای نگهبان برای مراقبت و حراست از آراء مردم پیش بینی شد و هراس از به مخاطره افتادن صحبت و سلامت انتخابات که توسط دولت برگزار می شد، موجب تعبیه این نهاد در برابر نظام انتخاباتی گردید.

زنان؛ زیر پوست شهر

از اخبار زندان و دادگاه، انتخابات یا انتصابات که بگذریم، زیر پوست شهر مثل همیشه ملتهب است؛ ایسنا خبر از ازدواج پنج دختر زیر ۱۰ سال در استان هرمزگان را منتشر کرد. مدیر کل ثبت احوال هرمزگان که به ارائه آمار از ازدواج و طلاق در شهرستان ها اکتفا کرده است معتقد است سه واقعه از این ۵ ازدواج در شهرستان میناب، یک واقعه در بندر لنگه و دیگری در بندر عباس رخ داده است اما «خوشحالیم اعلام کنیم که کمترین طلاق در شهرستان پارسیان رخ داده و بیشترین ازدواج نیز در همین استان صورت گرفته است».

از سوی دیگر، خبرگزاری بین المللی زنان (وفا)، در گزارشی سن زنان مطلقه در کشور را ۱۶ سال اعلام و خاطرنشان کرد «این مساله هشداری برای دست اندکاران امور فرهنگی و خانوادگی است، پیش از این این سن، ۱۸ سال بود».

حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی یکی از معضلات موثر در مساله طلاق را «عدم وجود ضوابطی برای تعیین مهریه» اعلام کرد و گفت «افراد به هر اندازه می توانند مهریه درخواست کنند و در صورت رضایت طرفین، این میزان نیز در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق ثبت می شود، مهریه یکی از عوامل فروپاشی خانواده است و این موضوع باید در احکام قضایی و قوانین، اصلاح شود».

عزت الله یوسفیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت اعلام کرد «باید قوانین سنگینی برای ریشه کن شدن معضل اسید پاشی در نظر گرفته شود».

وی در ادامه گفت «به علت اینکه میزان جریحه دار شدن فرد و افکار عمومی در اسیدپاشی بسیار بیشتر از یک جرح ساده است بنابراین انتظار می رود دولت مجازات بسیار سنگینی برای این جرم در نظر بگیرد، اسید از خطرناکترین مواد شیمیایی به شمار می آید زیرا باعث از بین رفتن کامل جوارح آسیب دیده خواهد شد».

آن سوی مرزها

دادگاهی در قاهره حکم به توقف معاینه اجباری بکارت بر زنان بازداشتی زندان های نظامی مصر داده است. وجود این مساله از طرف زنی به اسم سمیرا ابراهیم مطرح شد؛ وی ارتش این کشور را متهم کرده بود که در زمان بازداشتش در جریان اعتراض های میدان تحریر در ماه مارس، او را وادار به انجام معاینه تشخیص باکرگی کرده اند.

مطرح کردن این مساله ارتش مصر را به توضیح وادار کرد و پس از آن دیگر زنان مصری و سازمان های مدافع حقوق بشر، صحت گفتار وی را تایید کردند؛ در هفته گذشته، حکم دادگاه علیه معاینه اجباری بکارت زنان زندانی در حالی صادر شد که از هفته های گذشته، انتقادها به شیوه برخورد با زنان مخالف مصری شدت گرفته است.

انجمن زنان دموکراتیک تونس، برنده جایزه سیمین دوبوار سال ۲۰۱۱ شد، این مراسم در پاریس برگزار شد.

فاتیحه حضام، مسئول روابط خارجی این انجمن پس از دریافت جایزه گفت «این انجمن در شرایطی که کشور تونس دوره انتقال تاریخی را طی می کند به دریافت این جایزه مفتخر شده است، دریافت این جایزه ما را برای ادامه و گسترش فعالیت هایمان مصمم تر خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری بین المللی زنان (وفا) صدها نفر از زنان پاکستانی نسبت به حملات نیروهای تحت امر امریکا به خاک کشورشان که منجر به کشته شدن ده ها سرباز پاکستانی شده است، اعتراض کرده اند. محمد حسین محنتی، رهبر جماعت اسلامی پاکستان نیز با اشاره به این تظاهرات اعلام کرده است «این اعتراضات مدرکی روشن دال بر نفرت همه پاکستانی ها از زیاده روی های آمریکا است».

افغانستان در حالی برای مذاکره بیشتر با طالبان آماده می شود که زنان این کشور با یادآوری خاطرات تلخ خود از حکومت طالبان در این کشور بر معضلاتی مانند عدم اجازه ادامه تحصیل اشاره می کنند؛ حمیده میگوید «چندین بار طالبان به او هشدار داده اند و تهدیدش کردند که اگر از مکتب دست بر ندارد پاها و گوشهایش را خواهند برید» اما این مساله تنها طالبان را در بر نمیگیرد بلکه به گفته حمیده، پدرش نیز گفته است «اگر دانشگاه بروی دیگر دختر من نیستی زیرا آنها می ترسند که مبادا طالبان با خبر شوند و مورد آزار و اذیتم قرار دهند».

وی در ادامه توضیح داد «روزهای خیلی تلخی را سپری کردم، برای پنهان شدن از دست طالبان مجبور بودم، گاهی به مکتب نروم، گاهی لباسهای کهنه و فرسوده بپوشم و همیشه راه و زمان رفتن به مکتب را تغییر دهم، البته که برخی از دختران دیگر هم مشکلاتشان کمتر از من نبود».

آمارهای منتشر شده از سوی مراکز تحقیقاتی و با حمایت پنتاگون حاکی از آن است که از هر پنج زن آمریکایی یک نفر مورد تجاوز جنسی یا در معرض این اقدام قرار گرفته است و از هر چهار زن یک نفر مورد ضرب و شتم شدید همسرش قرار گرفته است.

این آمار ۵ برابر بیشتر از ارقامی است که تا به حال تخمین زده شده بود.
 

0 comments:

ارسال یک نظر