سومین افزایش قیمت برای لبنیات در یک‌سال

به گزارش منابع اقتصادی، قیمت لبنیات برای چندمین بار اما متفاوت با دفعات قبل افزایش پیدا کرد و میزان صعود نرخ‌ها از زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به ۲۸ درصد رسید؛ در هفته گذشته نرخ لبنیات بدون اخذ مجوز گران شد و شرکت‌ها با وجود نداشتن مجوز تغییر قیمت، اقدام به بالا بردن نرخ و چاپ قیمت‌های جدید روی بسته‌بندی‌ها کردند. 

 به گزارش ایسنا، این درحالی است که اتحادیه فروشندگان مواد لبنی و اتحادیه سوپرمارکت داران پس از گذشت چند روز از بالا رفتن قیمت‌ها از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده و حاضر به پاسخ‌گویی نیستند. 

 لبنیات که یک بار به بهانه هدفمندکردن یارانه‌ها ۱۰ درصد افزایش نرخ و بار دیگر به بهانه گران‌شدن قیمت شیر خام هشت درصد افزایش قیمت داشت، از اواخر هفته گذشته با قیمتی تا ۱۰ درصد بالاتر از قبل عرضه شد. 

 گرچه برخی شرکت‌های انگشت شمار پس از افزایش قیمت‌ها در چند روزه اخیر فقط نرخ یکی‌دو قلم کالا را افزایش داده‌اند اما دیگر شرکت‌ها نرخ تمام تولیدات خود را بار دیگر بالا برده‌اند. 

 در این بین محمدحسین نکویی‌مهر ـ رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ـ در مورد افزایش قیمت ۱۰ درصدی فرآورده‌های لبنی توسط کارخانه‌های لبنی که رییس اتحادیه فرآورده‌های لبنی نیز این موضوع را تایید کرده است، با بیان اینکه این سازمان با افزایش قیمت لبنیات موافقت نکرده، تایید کرد که با این افزایش قیمت برخورد می‌شود. 

 وی از سوی دیگر خاطرنشان کرد که اتحادیه‌های لبنی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان توافق‌نامه‌ای داشتند که نباید این کار را می‌کردند و برای افزایش قیمت نیاز به یک توافق‌نامه جدید است؛ افزایش قیمت در فراورده‌های لبنی نیاز به کسب اجازه از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داشته و این سازمان با این افزایش قیمت موافقت نکرده است. 

 این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌های لبنیات به روزهای گذشته برخواهد گشت؟ پاسخ به این سوال را به نتایج جلسات با فعالان بخش لبنیات موکول کرد. 

 همزمان مجید علیداد ـ رییس اتحادیه فرآورده‌های لبنی ـ در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که با توجه به کمبود شیر خام و افزایش قیمت آن، کارخانه‌های لبنی ۱۰ درصد بر قیمت فرآورده‌های خود افزوده‌اند و در پی کمبود شیر خام و تبدیل این محصول به شیر خشک، افزایش ۵۰ درصدی نرخ شیر خام برای کارخانه‌های لبنی بوده که تولید محصولات برای صنایع غیراقتصادی کرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر