آمریکا: رفتار ایران غیرمنطقی است

به گفته خانم نولاند ایران به تدریج نیش تحریم ها را حس می کند

در پی افزایش تنش کلامی میان ایالات متحده و ایران بر سر تنگه هرمز، آمریکا این کشور را به بروز "رفتار غیرمنطقی" متهم کرده است.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز در صورت تحریم صادرات نفت این کشور گفت: "به تازگی شاهد رفتار غیرمنطقی زیادی از ایران بوده ایم."

خانم نولاند که در در واشنگتن صحبت می کرد، تهدید ایران را نشانه موفق بودن تحریم های بین المللی اعمال شده علیه این کشور دانست.

خانم نولاند گفت: "می توان حدس زد که ایرانی ها به تدریج نیش تحریم های بین المللی را حس می کنند و سوزش افزایش فشارهای بین المللی، به خصوص بر صنعت نفت آنها به گونه ای است که آنها را به رفتار افسار گسیخته واداشته است."

در پی تهدید محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران به مسدود شدن تنگه هرمز در صورت تحریم نفت این کشور، تنش کلامی میان تهران و واشنگتن افزایش یافته است.

سخنان آقای رحیمی که با مانور نیروی دریایی ایران همزمان بود با واکنش آمریکا مواجه شد و ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش ایالات متحده اعلام کرد که اجازه نخواهد داد رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز با اختلال روبه‌رو شود.

سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران نیز در واکنش به این موضع گیری آمریکا گفته است که هرگاه منافع حیاتی جمهوری اسلامی به هر قیمتی تهدید شود، ایران تهدید را با تهدید جواب خواهد داد.

آمریکا و اتحادیه اروپا در پی اعمال تحریم های جدید بر صنعت نفت و گاز ایران هستند ولی اختلاف هایی بین بعضی از کشورهای اروپایی بر سر تحریم صادرات نفت خام این کشور به وجود آمده است.

ژاپن و چین نیز با تحریم صادرات نفت ایران مخالف هستند.

مخالفان تحریم نفت ایران نگران افزایش بهای این کالا و تاثیر منفی آن بر اقتصاد جهانی هستند.

تنش کلامی ایران و آمریکا بر سر تنگه هرمز باعث نوسان در بهای نفت خام در بازارهای جهانی شده است.

بخش قابل توجهی از نفت صادراتی جهان از تنگه هرمز عبور می کند.

در پایان معاملات روز پنجشنبه در بورس لندن، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۴۵ سنت افزایش به ۱۰۸ دلار و یک سنت رسید.

در نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با ۲۹ سنت افزایش به ۹۹ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید.

0 comments:

ارسال یک نظر