واکنش سپاه به ناوگان پنجم آمریکا: تهدید، جواب تهدید

آقای سلامی می گوید که ایران برای اعمال استراتژی های خود از هیچ کشوری اجازه نمی گیرد

یک روز پس از آن که آمریکا اعلام کرد که بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران را تحمل نخواهد کرد، جانشین فرمانده سپاه ایران می گوید که هرگاه منافع حیاتی جمهوری اسلامی به هر قیمتی تهدید شود، ایران تهدید را با تهدید جواب می دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه روز پنج شنبه ۸ دی (۲۹ دسامبر) گفت: "آمریکا در شان و مقامی نیست که اجازه دهد یا نه و این را تاریخ منازعات دو کشور نشان داده است. همه اقدامات ایران از ابتدای انقلاب با وجود مخالفت های آمریکا با موفقیت انجام شده است."

به گفته آقای سلامی ایران برای اعمال استراتژی های دفاعی خود از هیچ کشوری اجازه نمی گیرد.

همزمان محمود موسوی، سخنگوی مانور نطامی نیروی دریایی ارتش ایران که نزدیک تنگه هرمز برگزار می شود، از شناسایی یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی توسط یک هواپیمای گشت شناسایی این نیرو خبر داد.

به گفته آقای موسوی، "این بیانگر این است که ما کلیه تحرکات منطقه را زیر نظر داشته و رصد می کنیم."

فرمانده نیروی دریایی ایران پیش از این گفته بود که کشورش توانایی بستن تنگه هرمز را دارد، اما تصمیم گیری در این مورد به عهده "بزرگان" است

این در حالیست که روز گذشته و یک روز پس از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحریم‌های نفتی، ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا اعلام کرد که اجازه نخواهد داد رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز با اختلال روبه‌رو شود.

سخنگوی این ناوگان در پاسخی کتبی به سوال بی‌بی سی‌‎ ‌‎درباره احتمال بستن تنگه هرمز توسط ایران نوشت: "جریان آزاد جابه‌جایی کالا و خدمات از طریق تنگه هرمز برای رشد اقتصادی جهان و منطقه حیاتی است. هر کشوری که آزادی تردد در یک تنگه بین‌المللی را تهدید کند، به طور حتم جایی در جامعه بین‌الملل ندارد و هیچ گونه اختلالی در این زمینه تحمل نخواهد شد."

در این بیانیه همچنین گفته شده که نیروی دریایی آمریکا نیرویی "انعطاف‌پذیر با توانی بالاست که متعهد به برقراری امنیت و ثبات در منطقه است و برای اطمینان از آزادی رفت‌وآمد، همواره آماده برخورد با اقدامات بدخواهانه است.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه، ششم دی (۲۷ دسامبر) هشدار داده بود که در صورت تحریم خرید نفت ایران توسط کشورهای غربی، جمهوری اسلامی جلوی عبور نفت کشورهای دیگر را از تنگه هرمز خواهد گرفت.

در واکنشی دیگر دولت فرانسه هم از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به حقوق بین‌الملل و حق رفت‌وآمد آزاد احترام بگذارد.

برنار والرو، سخنگوی وزرات خارجه فرانسه گفت: "علاوه بر مسائل مربوط به حقوق بشر و برنامه هسته ای، به مقام های ایران گوشزد می کنیم که به حقوق بین الملل، به ویژه حق رفت وآمد در آب ها و تنگه های آزاد احترام بگذارد."

آقای والرو گفت که تنگه هرمز تنگه‌ای بین‌المللی است و "تمام کشتی‌ها صرف نظر از رنگ پرچمشان حق دارند از این تنگه عبور کنند."

اتحادیه اروپا در هفته های اخیر از بررسی توقف خرید نفت از ایران خبر داده بود و دیپلمات‌های این اتحادیه به همراه دیپلمات‌های آمریکایی، ژاپنی، کره جنوبی و بعضی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در نشستی در رم به بررسی این موضوع و روش های دیگر تشدید تحریم ها علیه ایران پرداختند.

اتحادیه اروپا روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران می خرد.

آمار منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان، معادل ۱۵.۵ میلیون بشکه نفت خام، از تنگه هرمز عبور کرده بود.

0 comments:

ارسال یک نظر