ایتالیا: ائتلاف بین المللی از تحریم نفتی ایران حمایت می کند

نخست وزیر ایتالیا خواسته است که یک شرکت بزرگ نفتی کشورش از تحریم نفتی ایران مستثنی شود

ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا می گوید که ائتلافی دیپلماتیک از "کشورهای هم نظر"، موافق تحریم نفتی ایران است، ولی ایتالیا می خواهد که شرکت نفتی ایتالیایی "انی" از این تحریمها مستثنی باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مونتی اعلام کرد که ایتالیا تاکنون سه دور مذاکره بین المللی درباره تحریم نفت خام ایران را میزبانی کرده است که تازه ترین موردش با شرکت مقامهای یازده کشور و اتحادیه اروپا در رم برگزار شد.

در آن نشست که ۲۰ دسامبر در ساختمان وزارت خارجه ایتالیا برگزار شد، شرکت کنندگان درباره گسترش دامنه تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران توافق کردند.

بنا به گزارشها، نمایندگان عربستان سعودی و امارات نیز حضور داشتند. انتظار می رود که در صورت تحریم نفتی ایران، عربستان کمبود در عرضه نفت خام را با افزایش تولید خود جبران کند.

نخست وزیر ایتالیا امروز پنجشنبه هشتم دی (۲۹ دسامبر) در مصاحبه ای مطبوعاتی در پایتخت ایتالیا اعلام کرد: "همه درباره فوریت تشدید فشار به ایران و آغاز محدود کردن درآمدهای ایران از محل صادرات نفت خام توافق کردند، زیرا هزینه های برنامه اتمی و موشکی ایران از آن راه تامین می شود."

آقای مونتی افزود: "ایتالیا هم که ۱۳ درصد نفت مورد نیازش را از ایران وارد می کند، در این موضع سهیم است، تنها به این شرط که این تحریم شامل وارداتی نشود که منابع مالی اضافی در اختیار ایران می گذارد."

اشاره نخست وزیر ایتالیا به نفتی است که شرکت ایتالیایی انی در قبال طلبش از شرکت ملی نفت ایران می گیرد. این شرکت اوایل ماه جاری میلادی تخمین زد که هنوز دو میلیارد دلار از ایران طلب دارد که باید بجای آن از این کشور نفت خام بگیرد.

این طلب مربوط به قراردادهایی است که انی به صورت بیع متقابل برای توسعه صنعت نفت ایران انجام داده است.

به گفته نخست وزیر ایتالیا، نشست کشورهای به اصطلاح هم نظر با پیشنهاد آمریکا برگزار می شود.

آقای مونتی به خبرنگاران گفت: "این نگران جدی مشاهده می شود که پیشرفت برنامه اتمی ایران در شرف رسیدن به نقطه بدون بازگشت است. اگر چنین اتفاقی بیافتد، مشخص می شود که استراتژی دوگانه اعمال تحریم و ارائه مشوقهای بالقوه ناکارآمد بوده است."

منظور از نقطه بدون بازگشت، دسترسی ایران به توانایی ساخت بمب اتمی است. ناظران می گویند که اگر ایران به آن مرحله برسد، حتی در صورت بمباران تاسیسات اتمی اش، باز می تواند از نو برای ساخت بمب اتمی اقدام کند.

ایران کلیه اتهامهای غرب درباره تلاش برای ساخت سلاح هسته ای را رد کرده است.

با قوت گرفتن بحث تحریم نفتی ایران، مقامهای این کشور تحریم کرده اند که اگر امکان فروش نفت خام را نداشته باشند، به سایر کشورهای خلیج فارس نیز اجازه نمی دهند نفتشان را از تنگه هرمز صادر کنند.

سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا، مستقر در بحرین، اعلام کرده که ایالات متحده هیچ گونه تهدید برای بستن این تنگه راهبردی را تحمل نخواهد کرد.

0 comments:

ارسال یک نظر