'مجاهدین خلق به طور مشروط اردوگاه اشرف را ترک می‌کنند'

مقامات ارشد سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده‌اند که در صورت ارائه تضمین‌های لازم از سوی سازمان ملل متحد و دولت آمریکا، اعضای این سازمان آماده ترک اردوگاه اشرف هستند.

مریم رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق امروز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) با صدور اطلاعیه‌ای، از "آمادگی اصولی" ساکنان اشرف برای انتقال به "کمپ آزادی" خبر داد.

او همچنین خواهان فراهم شدن "تضمین‌های حداقل برای تامین امنیت و سلامت ساکنان اشرف" شد.

پس از آن که دولت عراق اعلام کرد که تا روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی اردوگاه اشرف را تعطیل خواهد کرد، سازمان ملل متحد پیشنهاد داد که ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاهی دیگر در داخل خاک عراق منتقل شوند.

بیش از سه هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف در ۶۵ کیلومتری بغداد، پایتخت عراق، به سر می‌برند.

این پایگاه در زمان جنگ عراق با ایران، از سوی صدام حسین، رییس جمهور پیشین عراق، در اختیار سازمان مجاهدین خلق قرار گرفته بود.

اما پس از سقوط صدام حسین، دولت عراق اعلام کرد که خاک این کشور نباید پایگاه گروه‌هایی باشد که علیه همسایگانش اقدام می‌کنند.

پیشنهاد سازمان ملل

مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل متحد در امور عراق، روز ششم دسامبر امسال، از دولت عراق خواست تا در مهلتی که برای بستن اردوگاه اشرف در نظر گرفته است، تجدیدنظر کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که پیشنهاد شده است ساکنان اردوگاه اشرف به محل یک پایگاه سابق نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد نقل مکان کنند.

در این اردوگاه جدید، نمایندگان سازمان ملل متحد خواهند توانست با هر یک از ساکنان این اردوگاه دیدار و گفت‌وگو کنند تا در نهایت وضعیت اقامتی آنها مشخص شود.

نگرانی‌های دیده‌بان حقوق بشر

در عین حال، سازمان دیده‌بان حقوق بشر هفته گذشته در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه و وزیران امور خارجه آلمان، سوئد، بریتانیا، ایتالیا و دانمارک، خواهان اقدام آنها برای جلوگیری از هر گونه برخورد بین ساکنان اردوگاه اشرف و دولت عراق شد.

فراز صانعی، کارشناس امور ایران در سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این مورد به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "موضع دیده‌بان حقوق بشر این است که شرایط، کاملا اضطراری است و می‌تواند به شرایطی خطرناک تبدیل شود."

آقای صانعی گفت: "با انتقال ساکنان اشرف به مکانی بی‌طرف، نمایندگان دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می‌توانند با هر یک از ساکنان این اردوگاه مصاحبه کنند تا بعد مشخص شود افرادی که شرایط لازم را برای پناهندگی دارند، به چه کشوری (به عنوان پناهنده) منتقل می‌شوند."

او اضافه کرد: "اگر شرایط افرادی به گونه‌ای بود که در مجموعه شرایط سازمان ملل، پناهنده شمرده نمی‌شد، باید راه‌حلی برایشان پیدا کرد."

'زمان بیشتری لازم است'

در عین حال، آقای صانعی انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاهی جدید و گفت‌وگو با آنها برای تعیین وضعیت اقامتی‌شان را روندی زمان‌بر ارزیابی می‌کند.

او می گوید: "امیدواریم دولت عراق مهلتی را که تعیین کرده است، تمدید کند چون امکان‌ناپذیر است که بتوان (تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ میلادی) سه هزار و ۴۰۰ نفر را به مکان دیگری منتقل و بعد با تک تک آنها مصاحبه کرد و به نتیجه رسید."

در عین حال، در نامه‌های دیده‌بان حقوق بشر به مقامات ارشد دولت آمریکا و چند کشور اروپایی، از آنها خواسته شد تا در صورتی که دولت عراق مهلت تعیین‌شده برای بستن اردوگاه اشرف را تمدید نکرد، این کشورها از روند صلح‌آمیز و آرام بسته شدن این اردوگاه اطمینان حاصل کنند.


در حمله نیروهای امنیتی عراق به اردوگاه اشرف در ماه آوریل، دست‌کم ۳۴ نفر از ساکنان این اردوگاه کشته شدند

پیش از این، در روز هشتم آوریل امسال، نیروهای امنیتی عراق به اردوگاه اشرف حمله کردند و بین آنها و ساکنان این اردوگاه درگیری‌هایی رخ داد که مرگ دست کم ۳۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق و زخمی شدن ۷۰ نفر از آنها را به دنبال داشت.

'حداقل تضمین‌ها'

در اطلاعیه امروز خانم رجوی آمده است که ساکنان اشرف "به طور رسمی تحت قانون بین‌الملل، پناهجو هستند و باید از حفاظت بنیادین امنیت و سلامتی‌شان برخوردار باشند."

نظارت شبانه‌روزی سازمان ملل متحد و آمریکا در کمپ آزادی (اردوگاه جدید) به عنوان یک کمپ پناهندگی با پرچم سازمان ملل متحد، تضمین سلامت تمام ساکنان اردوگاه اشرف، لغو محاصره و هرگونه اذیت و آزار ساکنان اردوگاه و دسترسی آزادانه آنها به خدمات پزشکی، داشتن حق دیدار خانواده‌ها و وکلای آنها در داخل اردوگاه و حضور نیافتن نیروهای عراقی در داخل اردوگاه، از شرایطی است که در اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق برای پذیرش پیشنهاد سازمان ملل متحد و انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاهی جدید مطرح شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر