رئیس موساد: ایران اتمی احتمالا تهدیدی برای حیات اسرائیل نیست

اسرائیل می گوید ایران از برنامه اتمی فقط جنگ افزار هسته ای می خواهد، اتهامی که جمهوری اسلامی رد کرده است

رئیس سازمان اطلاعاتی اسرائیل، موساد، می گوید که ایران اتمی احتمالا تهدیدی برای هستی اسرائیل نیست.

به نوشته روزنامه هاآرتص، تامیر پادرو، رئیس موساد، در جمع گروهی از سفرای اسرائیل اعلام کرده است: "آیا ایران تهدیدی برای اسرائیل است؟ یقینا. اما اگر کسی بگوید که بمب اتمی در دست ایران تهدیدی برای هستی اسرائیل است و دیگر کارمان تمام است، چنین نیست. عبارت تهدید علیه هستی خیلی نابجا بکار گرفته می شود."

این نخستین بار است که یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل اظهار می کند که دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای، حیات ملت اسرائیل را در معرض نابودی مطلق قرار نمی دهد.

تاکنون مقامهای عالیرتبه اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، تاکید کرده بودند که هدف ایران از دنبال کردن برنامه اتمی ساخت جنگ افزار هسته ای به منظور محو کردن اسرائیل از روی نقشه است.

ایران بارها گفته است که بدنبال بهره برداری صلح آمیز از انرژی اتمی است.

پیشتر نیز ناظران مستقل گفته بودند که حتی اگر ایران بتواند یک بمب اتمی بسازد، نمی تواند اسرائیل را که بنا به تخمینها دستکم ۲۰۰ بمب اتمی دارد، تهدید کند.

اسرائیل داشتن زرادخانه جنگ افزارهای هسته ای را نه تایید می کند و نه تکذیب.

همچنین شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، در همین نشست سفرای کشورش اعلام کرد که اسرائیل برای هر گونه تهدید ایران "پاسخ" دارد، ولی پرداختن به پرونده اتمی ایران فقط مسئولیت کشورش نیست.

او گفت: "اسرائیل پاسخهایی برای مساله ایران دارد، ولی این مسئولیت کل دنیاست که این مساله را حل کند."

از دو ماه پیش همزمان با انتشار گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره جنبه های احتمالا نظامی پرونده اتمی ایران، تهدید اسرائیل برای توقف فعالیتهای غنی سازی اورانیوم جمهوری اسلامی تشدید شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر