مجلس برای جلوگیری از اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها، آن را تفسیر می‌کند

درحالیکه نمایندگان مجلس نسبت به اجرای صحیح طرح هدفمندی یارانه ها به دولت هشدار داده اند، مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرحی موافقت کرد تا بر اساس آن ماده ۱۲ قانون هدفمندی یارانه‌ها تفسیر شود و از اجرای نادرست این قانون جلوگیری شود. 

 به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه بررسی دو فوریت طرح استفساریه ماده ۱۲ قانون هدفمندی یارانه‌ها را که با ۹۸ امضا تقدیم مجلس شده است، مورد بررسی قرار دادند. 

 محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم چناران به عنوان یکی از طراحان اصلی این طرح گفت: پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بسیاری از پروژه‌های برق و گاز و آب دچار اختلال شده است و شرکت‌های ذیربط نه تنها قدرت پاسخ‌گویی به پیمانکار طلبکار را ندارند بلکه در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز دچار مشکل شده ‌اند و این وضعیت در شأن و نظام جمهوری اسلامی نیست. 

 وی اظهار داشت: ماده ۱۲ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح دارد که تمام منابع حاصل از اجرای این قانون باید به حساب خاصی به عنوان هدفمندی یارانه‌ها منظور شود و عبارت مذکور شامل درآمد و منابع حاصل از فروش گاز آب و برق و غیره قبل از قانون مذکور نمی‌شود. 

 این نماینده اصولگرا ادامه داد: هدف قانون‌گذار این بوده است که ما به التفاوت قیمت قدیم و جدید به حساب یارانه‌ها واریز شود و درآمد مربوط به قدیم کمافی السابق برای اجرای تعهدات شرکت‌های مذکور هزینه شود. 

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه دولت بدون توجه به ماده مذکور همه درآمدهای قدیم و جدید را یک جا برای هدفمندی یارانه و پرداخت پول به مردم دریافت می‌کند، نماینده مجلس این طرح را با قید دو فوریت ارائه کردند. 

 دهقان خاطرنشان کرد: هدف از تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها این بود که این قانون موجب رونق تولید و اقتصاد شود نه اینکه با برداشت نادرست قانون یا زیر پا گذاشتن برخی مواد قانونی، عمران و آبادانی کشور را با اختلال مواجه کنیم. 

 مصطفی کواکبیان نماینده سمنان پس از اظهارات دهقان در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۵۲ گفت: طبق این اصل هرگونه تغییر در ارقام بودجه تابع مقررات در قانون خواهد بود. 

 وی ادامه داد: اگر مجلس ۱۰ استفساریه این چنینی هم که داشته باشد و اجرا نشود فایده ندارد. 

 کواکبیان ادامه داد: رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها اخیراً تصریح کرده بخشی از درآمدهای عمرانی به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافته است. 

 نماینده سمنان خاطرنشان کرد: مجلس قانون هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرده اما این قانون اصلا اجرا نمی‌شود. 

 علی لاریجانی رئیس مجلس مانع ادامه اظهارات کواکبیان شد و به وی گفت: شما اخطار ندارید بلکه شما دولت را نصیحت می‌کنید که قانون را اجرا کند و این حرف خوبی است. 

 در ادامه جلسه مهراد لاهوتی نماینده لنگرود در مخالفت با بررسی دو فوریت طرح استفساریه گفت: نگرانی من این است که این استفساریه رأی نیاورد و این مشکلات بیشتر شود. 

 حسن شبانپور نماینده مرودشت نیز به عنوان آخرین موافق با دوفوریت این طرح گفت: وقتی به دستگاه‌های دولتی مراجعه می‌کنیم و علت عدم اجرای پروژه‌ها را جویا می‌شویم همه بحثشان این است که در پرداخت حقوق کارمندان خود هم مانده‌ایم. 

 وی گفت: در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هدف قانونگذار این بود که ما به التفاوت قیمت‌های جدید و قدیم به حساب هدفمندی یارانه‌ها واریز شود اما هم اکنون همه درآمد حاصل به حساب واریز می‌شود و شرکت‌های خدمت رسان عملاً تعطیل شده است و وقتی سوال می‌کنیم می‌گویند اعتبار نداریم بهتر است این استفساریه به تصویب مجلس برسد. 

 نمایندگان مجلس پس از استماع صحبت‌های مخالفان و موافقان طرح دوفوریت استفساریه این قانون، این طرح با ۱۵۲ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر با بررسی این طرح به صورت دوفوریتی موافقت کردند.

0 comments:

ارسال یک نظر