خانواده امیر حکمتی اتهامات علیه او را رد کردند

خانواده حکمتی برای اولین بار درباره ماجرا بیانیه صادر می کنند

خانواده امیر میرزا حکمتی شهروند آمریکایی ایرانی تبار که دولت ایران او را به جاسوسی متهم کرده است روز دوشنبه برای اولین بار در بیانیه ای در این مورد صادر و بر بی گناهی او تاکید کرده اند.

دولت ایران امیر میرزا حکمتی را متهم به جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کرده است، اما خانواده حکمتی در این بیانیه هرگونه ارتباط او با این سازمان را تکذیب کردند.

آنها در بیانیه خود نوشته اند: "از آخرین باری که با پسر و برادر خود صحبت کرده ایم بیش از ۱۰۰ روز می گذرد. امیر حکمتی روز ۱۴ اوت ۲۰۱۱ به ایران سفر کرد. امیر برای اولین بار به ایران سفر می کرد تا با مادربزرگ پیر و اقوامش دیدار کند."

در ادامه این بیانیه آمده است: "امیر از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در سپاه تفنگداران دریایی (آمریکا) خدمت می کرد. امیر با اجازه دفتر حافظ منافع ایران در واشگتن دی سی به این کشور رفت. دولت ایران امیر را روز ۲۹ اوت ۲۰۱۱ بدون اتهام بازداشت کرد و خانواده ما را با این قول که او نهایتا آزاد خواهد شد ترغیب کرد سکوت اختیار کند."

آنها گزارش اخیر تلویزیون ایران که در آن "اعترافات" امیر حکمتی پخش شد را تکان دهنده خواندند و گفتند که این اعترافات "اجباری" و اطلاعات ارائه شده در آن را "نادرست" بوده است.

خانواده حکمتی در مورد ادعای دولت ایران دایر بر همکاری امیر حکمتی با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نوشتند: "امیر هرگز هیچ همکاری ای با سی آی ای نداشته است، و این ادعاها نادرست است. خانواده امیر امیدوار است که بتوان این سوءتفاهم را به طور مسالمت آمیز با ایران حل کرد، و امیر بتواند به خانواده و دوستانش در آمریکا که شدیدا برای او دلتنگ هستند بپیوندد و برای بازگشت او در سلامت دعا می کنند."

دولت آمریکا روز دوشنبه ایران را ترغیب کرده بود که "بدون معطلی" امیر میرزا حکمتی را آزاد کند.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور خواستار دسترسی به امیر میرزا حکمتی از طریق سفارت سوئیس شده است. در غیاب روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا، سوئیس به امور دیپلماتیک واشنگتن رسیدگی می کند.

او گفت: "ما از دولت ایران می خواهیم به سوئیس که حافظ منافع ماست اجازه دسترسی فوری به او را بدهد و بدون معطلی او را آزاد کند."

خانم نولاند گفت که خانواده حکمتی ابتدا بازداشت او را در ماه سپتامبر گزارش کردند و وزارت خارجه به بستگان او کمک کنسولی ارائه کرده است.

تلویزیون دولتی ایران روز یکشنبه آنچه را که گفت "اعترافات" امیر میرزا حکمتی است پخش کرد.

ایران خبر دستگیری او را روز شنبه اعلام کرده بود.

در گزارش تلویزیون ایران آمده بود که آقای حکمتی در سال ۲۰۰۱ به ارتش آمریکا پیوست و پیش از ورود به ایران آموزش های ویژه دریافت کرد.

تلویزیون ایران گفت که امیر میرزاحکمتی قصد داشت با نفوذ به وزارت اطلاعات ایران، اطلاعات غلط در اختیار مقام های ایران قرار دهد.

همزمان گزارش می شود که محمد خزاعی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، ایالات متحده را به خاطر ورود هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به حریم هوایی ایران و "اعزام جاسوس" به این کشور مورد انتقاد قرار داده است.

پدر امیر میرزا حکمتی روز دوشنبه اتهام جاسوسی علیه پسرش را تکذیب کرد

در گزارش تلویزیون ایران حاوی "اعترافات" آقای حکمتی، آمده بود که او در پایگاه آمریکایی بگرام در افغانستان بود و از طریق دوبی به ایران آمد.

در جمهوری اسلامی، پخش تلویزیونی اعترافات متهمان سیاسی بازداشت شده علیه خود این افراد امری متداول بوده و حتی در محاکمه و صدور رای علیه آنان مورد استناد قرار گرفته است.

علی حکمتی پدر امیر حکمتی روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت پسرش قبلا مترجم زبان عربی در سپاه تفنگداران دریایی آمریکا بود و حدود چهار ماه قبل وارد ایران شد.

آقای حکمتی گفت پسرش در آن زمان به عنوان پیمانکار برای شرکتی که "به تفنگداران دریایی خدمات می داد" کار می کرد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

علی حکمتی در مورد سفر پسرش به ایران گفت: "همسرم سعی کرد او را منصرف کند. دو هفته اول در تهران اتفاقی برایش نیافتاد. هفته سوم در تهران، عده ای به بازدید او آمدند و او را با خود بردند. در سه ماه بعدی کسی چیزی از او نشنید."

علی حکمتی گفت درحال صحبت با وکلایی در تهران است تا آزادی پسرش را به دست آورد.

او گفت امیر حکمتی در آریزونا متولد شده است و پس از گرفتن دیپلم از دبیرستانی در فیلنت به تفنگداران دریایی ملحق شد.

علی حکمتی نگفت پسرش برای چه شرکتی کار می کرد اما گفت به عنوان یک تفنگدار دریایی سابق "کاملا در شغل تازه جا افتاده بود."

به گزارش آسوشیتدپرس برایان رورکاس سخنگوی شرکت "بی اِی ای سیستمز" گفت که امیر میرزا حکمتی از مارس تا اوت ۲۰۱۰ برای این شرکت کار می کرد.

در بیانیه وزارت اطلاعات ایران آمده بود که امیر میرزا حکمتی در خاک ایران دستگیر شده، اما ماموران اطلاعاتی ایران او را از زمانی که برای انجام ماموریتش وارد افغانستان شده بود، زیر نظر داشته اند.

وزارت اطلاعات ایران گفت که شخص دستگیر شده از "تحلیلگران" سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است و سابقه فعالیت در واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریکا و حضور در پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عراق را دارد.

ایران می گوید که این فرد قرار بوده "اطلاعات فریب" به وزارت اطلاعات ایران بدهد و زمینه جاسوسی را فراهم کند.

0 comments:

ارسال یک نظر