شرط ماموران امنیتی برای آزادی ابراهیم یزدی: تعهد جهت عدم گفتگو با سفرای کشورهای اسلامی

یک منبع موثق در مصاحبه با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که ماموران امنیتی از دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی و وزیر خارجه دولت موقت که هفته هاست در زندان به سر می برد، خواسته اند که برای آزادی از زندان، تعهد دهد که پس از آزادی با هیچیک از سفرای کشورهای اسلامی دیدار نکند.


این منبع خبری خاطرنشان کرد "دکتر یزدی به آنها گفته است که اینها دوستان چندین ساله من هستند و من نمی توانم با آنها قطع رابطه کنم‬. ‫از طرفی بازجوها یکی از شروط آزادی آقای یزدی را تعهد ایشان برای بازنشستگی سیاسی دانسته اند و از ایشان خواسته اند که از هرگونه فعالیت های سیاسی استعفا بدهد‬. ‫امری که دکتر یزدی به هیچ عنوان حاضر به پذیرش آن نشده است‬."


به گفته منبع یاد شده دکتر یزدی که در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد، بارها طی مدت بازداشت در بهداری به سر برده است. وی که سرطان دارد بعد از بازداشت سال گذشته با فشارهایی که بر وی در دوران بازداشت و بازجویی ها به عملا آمد به بیماری قلب مبتلا شد و همان سال مجبور به عمل باز قلب شد. او به کمپین گفت: "ایشان به بیماری فشار خون هم مبتلا هستند و نگهداری وی در سن ۸۰ سالگی در سلول های کوچک و مخوف ۲۰۹ و انجام بازجویی ها و و زدن چشم بند برای هرگونه رفت و آمد به بیرون از سلول ، حتی برای رفتن به دستشویی‬ ‫شرایطی را ایجاد کرده که هر لحظه امکان داره ایشون خدای نکرده در این بند فوت کنند."


این منبع افزود:"‫ایشان درمدت بازداشت هیچ تماس تلفنی با خانواده نداشته اند و فقط یک ملاقات کابینی داشته اند‬. آقای یزدی در یک سلول بسیار کوچک و بدون هیچگونه امکاناتی همراه با یک متهم مالی نگهداری می شوند.‬ ‫در طول دوران بازداشت تقریبا هر روز و یا هر یک روز در میان فشار خون پی بالا و پایین میرود و از حال میروند. و همان لحظه دکتر ها و بهیار های بهداری اوین بالای سر ایشان می روند و یا وی رو به سرعت به بهداری اوین منتقل می کنند تا حال او را با آمپول و سرم به وضعیت عادی برگردانند.‬ ‫دکترهای بهداری ۲۰۹ اوین بارها به بازجویان پرونده ایشان گفته اند که حتی یک ساعت نگهداری دکتر یزدی در بند ۲۰۹ و حتی زندان خطرناک می باشد‬ ‫و احتمال وقوع هر اتفاقی برای ایشان هست‬."


این منبع در خصوص فشارهای روانی به عمل آمده توسط بازجوها در مدت بازداشت به کمپین گفت: "روحیه دکتر یزدی بسیار بالاست و مرتب با بازجو هایش بحث می کند و به هیچ وجه زیر بار حرف بازجو ها نمی رود‬. ‫از طرفی بازجو ها در چند نوبت و به قصد عصبانی کردن وی به دکتر یزدی به دروغ گفته اند که دکتر بهداری در گزارشش حال عمومی او را خوب عنوان کرده است و عمر هم دست خداست و اگر هم برایش اتفاقی بیافتد این گزارش ها را منتشر می کنیم ‫و نگرانی از فوت شما در اینجا نداریم‬ ."


وی ادامه داد: "‫این گفته های کذب بازجو های در حالی و با قصد آزار و اذیت دکتر یزدی به ایشون گفته شده ، که دکترهای بهداری ۲۰۹ بارها درخواست آزادی بیدرنگ اقای یزدی را داده اند و نسبت به خطر نگهداری ایشون در زندان هشدار داده اند‬."


وی درخصوص آخرین تحولات در وضعیت وی گفت: "‫اعلام شده بود که دادگاه ایشان در روز ۱۶ آذر تشکیل بشود ، ولی علی رغم مراجعه خانواده ایشان به دادگاه ، جلسه دادگاه برگزار نشد. ‫پس از پیگیری های خانواده آقای یزدی و وکیل ایشان مشخص شد به علت وخامت حال ابراهیم یزدی ، ماموران امنیتی قادر به انتقال ایشون از زندان اوین به دادگاه انقلاب نشده اند و به همین خاطر دادگاه به روز دیگری در زمان نامعلومی به تعویق افتاده است‬."


‫این منبع در ادامه در خصوص نگرانی های خانواده دکتر بزدی گفت: "حال با توجه به وضعیت جسمی وخیم دکتر یزدی که همزمان مبتلا به سرطان ، بیماری قلبی و فشار خون است و همچنین شرایط بسیار بد نگهداری این پیر مرد ۸۰ ساله در بند امنیتی ۲۰۹ اوین که در هفته کمتر از یک ساعت دسترسی به هوای آزاد برای ایشان مقدور است. ایشان در بند عمومی نیست و تمام مدت در یک سلولی نگهداری میشوند که مساحتش کمتر از ۱۰ متر مربع است و امکانات پزشکی در کمترین میزان است ، این نگرانی برای دوستان و خانواده دکتر یزدی وجود دارد که خدای نکرده برای ایشان در زندان اتفاق ناگواری بیفتد و هر لحظه این امکان وجود دارد که ایشان در بند ۲۰۹ فوت کنند وپیکر بی جان ایشان به بیرون از زندان بیاید."


گفتنی است ابراهیم یزدی، اولین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در تاریخ ۹ مهر ۱۳۸۹ در یک منزل خصوصی در اصفهان به اتهام شرکت در "نماز غیر قانونی" در حالی که در مراسم ختم فرزند یکی از دوستانش حضور یافته بود دستگیر شد. او سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران که تحت نظر وزارت اطلاعات می باشد منتقل شد و اکنون ۱٢ هفته است که در سلول انفرادی به سر می برد.


بسیاری از فعالان، نویسندگان و روحانیون، طی چند هفته اخیر، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی دکتر یزدی، خواستار آزادی وی شدند.
 

0 comments:

ارسال یک نظر