در مراسم امید رساترین اعتراض، در دانشگاه تهران: جنبش اعتراضی مردم ایران و اصلاحات زنده است

مراسم روز دانشجو از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با عنوان «امید رساترین اعتراض» با حضور تعدادی از دانشجویان و سخنرانی مجید انصاری دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، الهه کولایی استاد دانشگاه، محسن رهامی عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و حمیدرضا جلایی‌پور استاد دانشگاه در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

 
وجود موانع نباید کمترین خللی در اراده دانشجویان به‌وجود بیاورد 

مجید انصاری در این مراسم روز دانشجو و تقارن این روز با شب اول محرم را گرامی داشت و گفت: اگر در یک جمله بخواهیم حرکت سیدالشهدا(ع) را تعریف کنیم، باید بگوییم این حرکت، حرکتی اصلاح‌طلبانه درون جامعه اسلامی علیه پلیدی‌ها، پلشتی‌ها و انحرافاتی بود که حکومت استبداد اموی ایجاد کرد. 

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به شرایط جامعه، به‌خصوص جامعه دانشگاهی و بالاخص قشر دانشجو و هم‌چنین با اشاره به بیانیه قرائت شده از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد که همه این شرایط «وظیفه ما را البته توام با امید به آینده‌ای روشن صدچندان می‌کند.» 

وی گفت: وجود موانع نباید کمترین خللی در اراده اصلاح‌گری و تلاش و کوشش ارزشمند در میان دانشجویان به‌وجود بیاورد. 
 
 


انصاری با اشاره به در پیش بودن ماه محرم به شرایطی که امام حسین(ع) در آن شرایط دست به قیام زدند، اظهار کرد: به عقیده من قبل از این‌که شمشیر بیرون کشیده از غلاف جهل و دنیاپرستی شمر، حسین(ع) را به مسلخ ببرد زبان زهراگین مبلغین اموی و دروغ‌پردازان تهمت‌افکن دستگاه بنی‌امیه حسین بن علی را به مسلخ برد. 

این عضو مجمع روحانیون مبارز خطاب به دانشجویان گفت: امروز شما دانشجویان عزیز در آستانه محرم، کاری حسینی کردید و باید بدانید این محفل، محفل حسینی است؛ چراکه کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا. 

وی با اشاره به عنوان این همایش؛ «امید رساترین اعتراض» گفت: این جمله واقعا درست است؛ چراکه به هر ترتیب دشمنان پیشرفت، آزادی و دانشجویان و مخالفان شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به دنبال این هستند که روح امید را در جامعه خاموش کنند و هر رفتاری که از خود نشان می‌دهند برای این است که همه را در مسیر راهی که خود طراحی کرده‌اند ببرند و امیدهای اصلاح‌طلبانه را از میان بردارند. 

وی با بیان این‌که «هر جلوه‌ای از بیداری، پویایی و زنده بودن، گامی در جهت انقلاب اسلامی، آرمان‌های امام(ره) و حسین بن علی (ع) است» افزود: در طول یک سال گذشته حرف‌های زیادی مطرح شد و برخی بی‌امان تشکل‌ها و شخصیت‌هایی که برای آزادی این ملت جانفشانی کرده‌اند را متهم به بدترین اتهامات کردند. همچنین مراکزی از افراد افراطی شبانه‌روز کارشان دروغ‌پردازی، تهمت‌افکنی و تخریب سرمایه‌های ملی است. 

انصاری همچنین در بخشی از سخنان خود به رخداد 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی اشاره و اظهار کرد: قهرمانان آن حادثه و نماینده حضرت امام، آیت‌الله موسوی‌خوینی‌ها از سوی برخی به موضوعاتی متهم می‌شوند که در آن زمان دستگاه‌های جاسوسی آمریکا آن اتهامات را وارد می‌کردند. 

انصاری با بیان این‌که «ما با صراحت اعلام می‌کنیم جنبش اجتماعی ملت ایران و اصلاحات، جنبشی زنده است و زنده خواهد ماند»، تصریح کرد: من به عنوان دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز بر این نکته تاکید می‌کنم امروز حرف‌هایی که از قول برخی فرصت‌طلبان که امروز دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند و از خارج از مجمع علیه مجمع روحانیون مبارز، شخصیت‌های مجمع مطرح می‌شود و صحبت از وجود اختلاف در مجمع می‌کنند مثل هزاران هزار دروغ دیگر که علیه سایر تشکل‌ها گفته می‌شود، بی‌اساس است. 

وی با اشاره به بخشی از بیانات حضرت امام(ره) مبنی بر این‌که «حفظ نظام از اوجب واجبات است»، خاطرنشان کرد: نظام مجموعه‌ای از خواست‌های اساسی و ارزش‌های انسانی است که در شعارهای مردم متبلور شد و آزادی و کرامت انسانی را مورد توجه قرار داد. 

وی هم‌چنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره ضرورت داشتن بصیرت مخاطب اول این بیانات را صداوسیما دانست و خواستار توجه این رسانه به بیانیه قرائت شده از سوی انجمن اسلامی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران شد. 

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از شرایط اقتصادی اعلام کرد: حاضرم راجع به بحث‌های مربوط به مدیریت، اقتصاد، سیاست داخلی مناظره کنم. 

وی همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز خطاب قرار داد و با اشاره به سوگند نمایندگی‌شان از آن‌ها پرسید: چرا از اختیاری که مجلس به شما داده استفاده نمی‌کنید؟ 

وی همچنین به بیاناتی از بنیانگذار انقلاب اسلامی مبنی‌بر این‌که «من در میان شما باشم یا نباشم، نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمانبیفتد»، اشاره کرد و گفت: باید برای شناخت نااهل و اهل، شاخص‌سازی واقعی شود. 

انصاری همچنین توجه به فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی(ره) را یک ضرورت خواند و گفت: دانشجویان باید این پیام را مورد توجه قرار دهند. 


کسب علم مهمترین نیازها در حال حاضر است 

 محسن رهامی نیز در این مراسم با گرامیداشت روز دانشجو، یاد دکتر شهریاری و دکتر علی‌محمدی را نیز پاس داشت و با تاکید بر این‌که « 16 آذر به عنوان روز دانشجو هیچ‌گاه در دل ما خاموش نمی‌شود»، گفت: ما چه زمانی که دانشجو بودیم و چه در حال حاضر، این پیمان را تجدید می‌کنیم و به همه عزیزان در این مسیر خسته نباشید، می‌گوییم. 
 


این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود: ما در روز دانشجو دور هم جمع می‌شویم تا یک بار دیگر مبارزه دانشجویان و دانشگاهیان با استبداد و استعمار و نقش خودمان را در این مبارزه، همچنین خواسته‌های‌مان را تبیین کنیم. 

وی در ادامه با بیان این‌که «مسیر آزادی، مسیری پرسنگلاخ و پرخار، سخت و طولانی است»، گفت: از این‌که هر سال یک سال از مسیر طولانی، پرافتخار و پرعظمت آزادی، سربلندی و دموکراسی را طی می‌کنیم، به همه عزیزان خدا قوت می‌گوییم و امیدواریم که مسیر آینده را نیز با قوت بیشتر ادامه دهیم. آن‌چه ما برای رسیدن به اهداف خود به دست آورده‌ایم بیشتر از آن چیزی است که از دست داده‌ایم. 

وی کسب آگاهی، دانش و علم را مهمترین نیازها در حال حاضر برشمرد و اظهار کرد: در این مسیر خسته نباشید گفتن به همدیگر و به دیگران و سر زدن به کسانی که آسیب دیده‌اند نیز نباید از یاد رود. در این راستا مطالعه نقطه‌ضعف‌هایی که در سال گذشته داشته‌ایم نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اگر افق و چشم‌اندازی را برای خود در نظر بگیریم این نور به ما گرمی می‌بخشد. 

رهامی همچنین به حادثه کوی دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: ما پیش از این اعلام کرده‌ایم که شکستن حرمت دانشگاه، دانشجو و خوابگاه، شکستن حریم علم است و اگر نیروی انسانی کشور امنیت داشته باشد کشور با سربلندی حفظ می‌شود. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «بالاخره زمینه‌های انتخابات بعدی فراهم می‌شود و ما باید کاندیدا داشته باشیم و ستاد بزنیم»، گفت: خواسته‌های ما حتی در یک مورد خواسته‌های خارج از چارچوب قانون اساسی نبوده است. ما بر تمام اصول قانون اساسی پافشاری می‌کنیم. 

وی همچنین جلوگیری از مهاجرت نخبگان را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم به مملکت‌مان کوچک‌ترین آسیبی برسد و راهی خارج از قانون اساسی طی شود، باید فکر و مغز را همین جا تولید کرد. 


دانشگاه می‌تواند جامعه را به تعادل برساند 

الهه کولایی نیز با گرامیداشت روز دانشجو و تقارن این روز با اول محرم گفت: دانشگاه تهران از زمان تاسیس‌اش تاکنون همواره مظهر تقابل با نمادهای ظلم و ستم در کشور و حتی جهان بوده است و چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی دانشجویان در روند تحولات کشور همواره اثرگذار بوده‌اند. 
 


این استاد دانشگاه افزود: در این راستا پرسش اساسی مدرنیته را در جامعه‌ ایرانی با به‌دست آوردن مهارت‌های روز باید پاسخ دهیم ولی همواره دانشگاه‌ها در این راستا با تعارض و دوگانگی مواجه بودند، تعارضی که ریشه در تحولات ما داشته است و ریشه این تحول نوع مواجهه با دگرگون شدن بر اساس دستاوردهای جامعه‌ بشری است. 

وی با اشاره به شرایط جامعه گفت: می‌توان گفت که دانشگاه این ظرفیت را دارد که بتواند جامعه را به تعادل برساند؛ الزامات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر پایه یک نظام دموکراتیک که مردم ما به‌خوبی نشان داده‌اند شایستگی آن را دارند. 

وی بازخوانی تاریخ معاصر و تحولات پیرامونی آن را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این موضوع را مورد توجه قرار دهیم به شرایطی که ما را به یک بازیگر حاشیه‌ای تبدیل می‌کند، دور خواهیم شد و البته با توجه به چنین موضوعی بر عهده ما تکلیفی سنگینی می‌کند. 
امیدواریم دانشگاه‌های ما بتوانند نقش سازنده خود را در این مسیر ایفا کنند. 


دفاع از عرصه عمومی نقد و بررسی 

حمیدرضا جلایی‌پور نیز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به مطالعاتی که بنده انجام داده‌ام، به نتایجی از جمله این نتایج رسیدم که مهمترین چیزی که در عرصه دانشگاه می‌توان از آن دفاع کرد، دفاع از عرصه عمومی نقد و بررسی است. ‌باید دانست حتی اگر دموکراسی پارلمانی هم وجود داشته باشد اما عرصه عمومی نقد مورد توجه قرار نگیرد، دموکراسی تنها یک پوسته است که روحی ندارد. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: عرصه عمومی نقد و بررسی جایی است که از قدرت سیاسی، آکادمیک و اقتصادی مستقل است و در آن راحت می‌توان در مورد مسائل جامعه حرف زد. 

وی با بیان این‌که «وجود چنین عرصه‌ای به جامعه حیات می‌دهد» گفت: در این راستا نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که جنبش دانشجویی هیچ‌گاه مبلغ گفتمان ناسیونالیست تبلیغاتی عظمت‌طلب تفرقه‌افکن، بنیادگرایی فرقه‌ای، لیبرالیسم افسارگیسخته، نهلیسم و .... نبوده، بلکه مبلغ مردم‌سالاری بوده است. 

وی به روز بودن جنبش دانشجویی را از ویژگی‌های مهم این جنبش عنوان و اظهار کرد: جنبش دانشجویی همواره از ارزش‌هایی چون احترام به غریبه‌ها و به دیگری دفاع کرده و مردم‌سالاری را استحکام بخشیده است. 

جلایی‌پور تاکید کرد: علی‌رغم این‌که گفته می‌شود جنبش‌های دانشجویی در کشوری چون فرانسه مدنی بوده‌اند اما من می‌خواهم بگویم که جنبش دانشجویی در ایران مدنی بوده است.

0 comments:

ارسال یک نظر