تشدید تحرکات رحیم مشایی در حوزه سیاست خارجی

پس از برکناری ناگهانی و جنجالیِ منوچهر متکی از پست وزارت خارجه، و در حالیکه محمود احمدی نژاد، علی اکبر صالحی را سرپرست آن وزارتخانه معرفی کرده بود، اما به فاصله یک روز پس از این عزل و نصب ها، اسفندیار رحیم مشایی که از چندی پیش تحرکات خود را در حوزه سیاست خارجی آغاز کرده بود، آنرا شدت بخشیده و طی یک روز با سفرای سوئیس (حافظ منافع آمریکا) و قرقیزستان در تهران دیدار و گفتگو کرد.


وی سه روز پیش از عزلِ متکی، بعنوان مشاور ویژه و مامور احمدی نژاد، حامل پیامی از سوی وی به ملك عبدالله پادشاه اردن بود و به آن کشور سفر نمود.


به گزارش خبرآنلاین، رییس دفتر و مشاور رییس دولت، که چندی پیش از سوی احمدی نژاد بعنوان یکی از مشاورین وی در حوزه سیاست خارجی منصوب شده بود، طی دیدار روز سه شنبه خود با لیویالوی آگوستی(سفیر سوئیس) در تهران، بر ضرورت اتخاذ مواضع مستقل از سوی اروپا تأکید کرد و گفت: شرایط کنونی جهان فرصت مغتنمی است تا اروپا با بهره گیری از آن دوره جدیدی از حیات خود را آغاز کند.


رحیم مشایی به زعم خود شرایط کنونی اروپا را "نامساعد" ارزیابی کرد و اظهار داشت: مواضع بی طرفانه و مثبت سوئیس فرصت خوبی است تا پیشقراول اروپا برای جدا کردن مسیرش از آمریکا شده و اروپا را به اتخاذ مواضع مستقل سوق دهد و اروپا نیز برای اینکه دوره جدیدی را در حیات بین المللی آغاز کند باید روش گذشته خود را تغییر دهد.


رییس دفتر احمدی نژاد خطاب به سفیر سوییس (حافظ منافع آمریکا در ایران) گفت: جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا همکاری های دوجانبه و چندجانبه خود را با سوئیس تقویت کند.


رحیم مشایی، همچنین بعنوان مشاور و رییس دفتر احمدی نژاد، طی دیداری که عصر سه شنبه با «مدت هان شریم كف»، سفیر قرقیزستان در تهران انجام داد، با تأكید بر اهمیت افزایش روابط ایران و قرقیزستان گفت: شرایط كنونی منطقه و جهان اقتضا می كند كه كشورهای منطقه همكاری ها و مناسبات خود را با یكدیگر تحكیم و تقویت كنند.


وی همچنین اظهار عقیده کرد "هیچ مانعی در مسیر افزایش سطح همكاری های دوجانبه و منطقه ای دو كشور وجود ندارد و ایران توسعه روابط با قرقیزستان را در همه زمینه ها به نفع دو ملت و منطقه می داند.


محمود احمدی نژاد چندی پیش با صدور احکامی اسفندیار رحیم مشایی را در حوزه خاورمیانه، حمید بقایی را در حوزه آسیا، و ابوالفضل ظهره‌وند را در امور افغانستان به عنوان نماینده رییس جمهوری مشغول به فعالیت کرد، که همان زمان صفت "نماینده" به این سه نفر- که از نزدیکان و حامیان وی محسوب می شدند- تنش و موازی‌کاری در وظایف وزارت امورخارجه را تداعی کرد و سبب انتقادات و اعتراضات جدی شد و از همان زمان بحث نارضایتی و استعفای منوچهر متکی در رسانه ها درز نمود.


احمدی نژاد تحت فشارهای مختلف، نهایتا عنوان "نماینده" را از سه نفر فوق الذکر برداشت و عنوان "مشاور" را بر آنان نهاد، که این عقب نشینی احمدی نژاد و برداشتن سمت نمایندگی و تبدیل آن به مشاور، منجر به افزوده سه مشاور دیگر به جمع مشاوران وی در حوزه سیاست خارجی شد و این بار در حوزه آفریقا، سیدشمس‌الدین حسینی، در حوزه امریکای لاتین محمد عباسی، و در حوزه دریای خزر، محمدمهدی آخوندزاده را مشاورین خود اعلام کرد.


هنوز سرنوشت دستگاه دیپلماسی دولت دهم مشخص نشده است و علیرغم معرفی علی اکبر صالحی بعنوان سرپرست موقت آن وزارتخانه، گمانه زنی ها پیرامون وزیر آتیِ امور خارجه کماکان ادامه دارد و برخی وبلاگها از اسفندیار رحیم مشایی  بعنوان یکی از نامزدهای پست وزارت خارجه نام می برند .  وی هم اکنون هفده سمت در کابینه احمدی نژاد دارد.

  

گفتنی است نحوۀ عزل منوچهر متکی از پست وزارت خارجه، سبب نارضایتی و حملات تندی به رئیس دولت شده و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیِ مجلس، قرار است تشکیل جلسۀ اضطراری دهد.


به گزارش خبرگزاری ها، منوچهر متکی وزیر برکنار شده امور خارجه، شامگاه سه شنبه بلافاصله بعد از بازگشت از سنگال در محل سابق کارش در آن وزارتخانه حضور یافت و شام آخر را با مدیران و معاونان دستگاه دیپلماسی صرف کرد.

0 comments:

ارسال یک نظر